Advertenties


turbo van een megane 2003

Gestart door oubaida, 29 mei 2009, 07:26:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

A110

Ik ben het helemaal met Matthew eens.

Ik heb voordat ik bij Renault begon 11 jaar bij Peugeot gewerkt. Daar heb ik ook veel problemen gezien.

Daarbij komt nog bij dat Renault een veel gebruikte lease-auto is. En lease-auto's worden over het algemeen anders gebruikt dan een eigen auto. Daardoor komen er natuurlijk ook veel problemen.

Voorbeeld: Als je met koude motor gelijk wegblaast dan houdt een turbo het inderdaad niet lang vol. Dit is niet alleen bij het merk Renault maar elk merk heeft hier last van.
Een motor met turbo moet je rustig warm rijden en ook weer rustig af laten koelen hierdoor is de thermische belasting van het materiaal minder en gaat alles veel langer mee. Daarbij komt ook bij dat de auto op tijd zijn onderhoudsbeurt krijgt.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

M@ttie

Renault heeft vanaf 2004 de garantie claims met ruim 50% zien dalen en het daalt nog steeds verder, neem maar eens een kijkje in de adac test (duitsland) dan zie je de grote stappen voorwaarts al bij de clio III en de modus...
En de garantie claims dalen steeds verder!!!
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

rened

wat voor olie word er nou aangeraden voor de 1.9 dci-tjes?
ik lees soms 5w40, dan weer 10w40 en volsynteet en halfsynteet.
Er is schijnbaar dus een wijzeging geweest omdat ze zo snel kapot liepen door
verkeerde olie.

En kun je op zo'n diesel ook een turbo-timer zetten?
Doordat je de motor kunt laten lopen zonder kaart zal het met de startonderbreker
wel werken lijkt me.

matthew

Olie die Renault voor schrijft is 5w40 half syntheet en een volsyntheet is altijd beter.
Voor diesels met roetfilter moet er 5w30 vol syntheet olie in!

Een turbo timer weet ik niet of dat gaat lukken met de multiplex netwerk van tegenwoordig.

Rolf

Bij mij hebben ze er bij de laatste beurt 10W40 van kroon in gegooid.
Op de site van kroon wordt zowel 5w40 als 10w40 aangegeven als mogelijke olie.
Moet ik het gauw laten vervangen door 5w40?
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

A110

Hieronder een verhaal wat ik al meer heb neergezet op dit forum over de viscositeit en het gebruik van olie bij Renault.

Het eerste cijfer van de viscositeitaanduidi ng kan eigenlijk niet te laag zijn; een 5W/40 olie is per definitie ook een 10W/40, en een 15W/40. Het verschil tussen een 5W/.., een 10W/.. en een 15W/.. is immers dat de startviscositeit is bepaald bij respectievelijk 25, 20 en 15 graden onder nul. Een 5W/40 olie van een nette fabrikant voldoet volkomen aan de specificaties van een 10W/40 of een 15W/40.

Nu zit het bij Renault als volgt.

In bijna alle motoren gaat 10W40 dit is een half synthetische olie en voldoet prima.

In bepaalde motoren gaat 5W40 en dit is een vol synthetische olie en wordt toegepast bij motoren die veel vermogen hebben of moeten leveren zoals turbo benzine motoren.

Dan gebruikt Renault ook nog 5W30 vol syntethische olie dit is speciaal voor de dieselmotoren met een roetfilter.

Wat is half synthetische olie?
Half-synthetische olie
Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.

Wat is (vol) synthetische olie?
Synthetische olie
Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:

Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
De olie veroudert minder snel door gebruik;
Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %);
De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.

Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:

Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).

Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.


Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

Dus je kan concluderen uit het hierboven vermelde verhaal dat het niet uitmaakt wat voor olie erin gaat als je maar geen vol synthetische olie bij half synthetische olie gooit want dan wordt het stroop dit word ook wel gummen genoemd (spreek uit ervaring) en zal de motor helemaal niet meer starten of kapot gaan.

Zonodig even het instructieboekje raadplegen daar staat het allemaal in beschreven. Ook welke klasse olie.


Bij jou motor, 1.9 DCi doen wij 10W40 zonder problemen, maar er kan dus ook gewoon 5W40 in.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

M@ttie

Mooi geschreven en erg duidelijk!!!  !-!
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

Rolf

Heey Jeroen,

Bedankt voor je reply...
Welk merk en type olie gooien Renault dealers/specialisten in een 120 pk dCi?
De auto is ex-lease en dealer onderhouden.

Er zit nu Emperol (halfsynt.) en heen en weer wisselen tussen half en volsyntheet lijkt
me ook niet zo bevorderlijk voor de motor (er blijven toch wel restjes achter)

/Rolf
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

matthew

Dealers doen Elf olie of Shell helix

A110

Als ik het goed heb is dat de 1.9 DCi.
Daar doen wij 10W40 half synthetische olie van ELF in. Nog geen problemen mee gehad.

Wij gebruiken alleen maar olie van ELF.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

oubaida

hoi jeroen,

Zo te zien weet je veel van olie graag wil ik je wat vragen.
ik koop voor mijn andere auto shell helix 5w40 dat kost 11.50 per liter ex. btw  en voor mijn megane gebruik castrol 10w40 en dat kost  25.00 per 5 liter. hoe komt dat de prijzen zo veel uit elkaar liggen.

A110

Eerlijk gezegd weet ik niks van olie. Dit is gewoon te vinden op internet.
Het prijsverschil ligt waarschijnlijk in de kwaliteit van de olie.
Als ik jou was zou ik eens google'n en je antwoord vind je vast wel.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

rened



Met pijn in m'n hart heb ik m'n turbo vervangen door een nieuwe originele.
Voor de vw motoren is er heel veel op internet te vinden over grotere turbo's/
motoropbouw-projecten en dergelijke perikelen.
Weet iemand of er voor Renault ook site's zijn te vinden waar dergelijke dingen
besproken worden, of zijn de renault motoren hier gewoon niet voor geschikt?

matthew

Vaak niet geschikt maar er is wel ergens een turbo zaak maar dan moet ik morgen even op het werk kijken.

Verder voor de olie ja shell maakt goeie olie maar kent de prijzen ook.(wij gebruiken ook shell).

Maar castrol olie heb je ook weer veel verschillende soorten in maar is over het algemeen ook geen slechte olie.(wordt volgens mij vaak voor motoren gebruikt).

nedtrain

dan ben jij goedkoper uit die van mij ging kapot boven de 150000 km renault heeft aangegeven dat dit probleem bij bj 2003 een euvel is en zegt turbo's die kapot gaan onder de 150000km zit een coulance regeling op waar ik geen gebruik van kon maken helaas du universeel garage opgezocht 1200 euro.
Citaat van: oubaida op 13 juni 2009, 22:08:42
hoi allemaal,

Het was toch de turbo die stuk was de mechanisme die  de turbo opende en dicht deed was stuk. Ik heb een nieuwe turbo op laten zetten, de turbo was 560 euro.  De leidingen en de intercooler zijn schoongemaakt en olie en oliefilter vervangen op dit moment doet gaat het goed. Dit geintje heeft me 850 euro gekost, de dealer vroeg me 1800 euro om het te repareren. Ik ben veel garages geweest en als ik het had over renault dan kreeg ik te horen dat het hoofpijn auto's zijn, Graag wil ik van jullie weten hoe jullie daar tegen overstaan.

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev