Advertenties

megane 1.6 16v hapert houd in als de motor koud is

Gestart door timmi3, 27 mei 2009, 11:00:45

Vorige topic - Volgende topic

timmi3

Hallo Kenners :)

Ik heb even een vraagje. Ik heb een renault megane uit 2003 1.6 16 V deze hapert/houdt in als de motor koud is. ik ben een pietje precies dus vind ik het irritant dat hij dat doet.
als ik rustig optrek blijft hij een beetje in toeren hangen op het moment dat ik meer gas geef gaat het beter maar hapert ie afentoe ook .?

enig idee wat dit kan zijn.

Nog even iets als het koud is buiten start de auto en zet de auto meteen weer uit en dan weer aan start deze ook slecht!

Ik heb de penbobines al verwisseld met andere ook de bougies vervangen..

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft!!!

A110

Eerst beginnen met gasklephuis reinigen en opnieuw laten inlezen.
Zit er storing in de RE injectie? even laten uitlezen bij de dealer.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

timmi3

hey Jeroen,

er is geen storing te vinden hij is al helemaal uitgelezen.
Ik heb zelf wel het gaskleppenhuis schoongemaakt. was een beetje vettig.

moet de auto dan opnieuw ingelezen worden ?!

Gr tim

matthew

Moet niet per se maar is wel beter.
Maar heb je het  gasklephuis onlangs schoongemaakt of een tijdje geleden?

timmi3

Hey matthew ik denk nu een half jaar geleden .. Zal dat het zijn ? zo snel weer vies?! moet ik daarna de klep nog invetten het is een elektrisch geregelde  toch ?

matthew

niet invetten nee hooguit de scharnier punten van de klep even insouiten met wd 40 in het overtollige weghalen.

En ja na 20000km kunnen deze al weer behoorlijk vuil zijn ligt ook een beetje aan de buitenlucht.

A110

Daarom is het zo belangrijk dat het luchtfilter regelmatig wordt vervangen.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl

Clio Hybrid 140

richardv

Soortgelijk probleem gehad. Is bij mij vermoedelijk de koelvloeistoftemperatuursensor geweest. ZIe topic: koelvloeistof temperatuur sensor megane is dit hem?

richardv

Zit nog met hetzelfde probleem. Was niet die sensor.  l-

subzero

Luchtfilter proper?

Benzinefilter al eens vervangen?

A110

Zijn de juiste bougie's gemonteerd en is de elektrodenafstand goed. Die moet 0.8mm zijn. Zijn de bobine's inorde?

Wat je ook kan doen is je BDP-sensor eruit halen en schoonmaken. Als daar wat metaalslijpsel opzit dan kan er een foutief signaal naar de computer gaan. Even goed schoonmaken en weer terug monteren. Nokkenassensor wil ook wel eens vuil worden van aangekoekte olie en metaalslijpsel deze zou je ook nog goed schoon kunnen maken.

Als een motor koud is heeft de motor het moeilijkst van alle bedrijfsomstandigheden en kan het normaal zijn dat dan de motor ook wat inhoud bokkig is. Wij zijn als we 's ochtends uit bed komen ook niet gelijk wakker en kunnen ook niet gelijk ertegenaan. Wij moeten ook rustig opwarmen en dat is met een motor ook het geval.
Bij koude motor spuit er meer brandstof in de verbrandingskamer's, als dan de vonk van slechte kwaliteit is dan ontbrand het mengsel niet volledig en kun je wat problemen ervaren.

Ik heb gelezen dat je nu toch echt van alles al gebrobeerd hebt maar dat er nog niks geholpen heeft. Denk eraan dat het misschien ook een eigenschap van de motor kan zijn. En niet elke motor is hetzelfde en misschien voelen anderen het niet of minder en vinden het niet vervelend. Maar het is voor ons heel lastig om een conclusie te trekken uit een verhaal met zo'n probleem wil ik het altijd zelf meemaken voordat ik een conclusie kan trekken.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl

Clio Hybrid 140

richardv

Bij mij het toch niet normaal hoor. Als ik start gaat ie even keurig naar de 1000 rpm. Valt dan terug naar de 500. En na 20-30 seconden stabiliseert ie zich naar een goed toerental. Ik kan dan gewoon letterlijk niet wegrijden.

Inmiddels zitten er allerlei nieuwe onderdelen in.(de afgelopen 9 maanden) (Had in de meeste gevallen niets te maken met dit euvel overigen)

*Nieuwe Beru bobines;
*Luchttemp. sensor;
*Koelvloeistof temp sensor;
*Nieuwe accu;
*Nieuwe Bougies (origineel Renault)
*Nieuw gasklephuis.

Nokkenassensor schoongemaakt. Luchtfilter is nagenoeg nieuw en van K&N. Heb al gewisseld met een originele en geen verschil. Uit laten lezen en geen storingen gevonden.
Nb. Hij staat nu weer bij de garage voor een oud schadetje en hij gaat toch ook naar dit kwaaltje kijken. Ik hou jullie zonder meer op de hoogte.

Benzinefilter.. nee en die BDP-sensor , waar zit die precies?

A110

Benzinefilter is compleet met je benzinepomp en daar geloof ik niet in.

BDP-sensor zit onder je koelvloeistoftemp.sensor tegen het motorblok boven de versnellingsbak geschroefd. Deze sensor kan zwart zijn dan is het nog een oude maar hij kan ook blauw zijn dan heb je al een nieuwe sensor. Maargoed er kan altijd vuil opzitten en ik heb al meerdere storingen opgelost door enkel de sensor maar schoon te maken.

En anders wordt het toch de bedrading doormeten van alle sensoren naar de rekeneenheid. Er kan altijd nog een weerstand zitten in de bedrading. Maar dat is echt een hele klus. En een Renaultdealer zou ook eerst een comformiteitscontrole kunnen uitvoeren dit houd in dat ze eerst eens goed naar alle waarde's gaan kijken, dus wat is de luchtdruk, temperatuur, enz. Er kan best een sensor een afwijkende waarde doorgeven aan de computer maar dat deze toch nog binnen de waarde's valt voordat de rekeneenheid in de fout gaat.
Voorbeeld als de buitenluchtdruk 1000 hPa is en de sensor meet een waarde van 600 hPa. Dat scheelt natuurlijk 400 hPa en daardoor kan de motor vervelend gaan lopen maar 600 hPa. is voor de rekeneenheid ook nog een normale waarde en zal daarom niet in de fout gaan.
Dit kan door een weerstand in een draad al teweeg brengen en daar kun je alleen achterkomen door te gaan meten.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt aan deze info.
En wat ik ook al eens hebt meegemaakt dat is een probleem in de stekkers van de RE. In de stekkers zit een soort gel achtig wit spul. Dit kan wel eens voor wat weerstand zorgen. Wij spuiten de stekkers helemaal nat met carburateurreiniger en laten dat even weken. Daarna met een luchtpistool de stekkers goed doorspuiten, je zal zien dat al de gel opzwelt en eruit geblazen wordt. daarna goed inspuiten met contactspray en de stekkers weer terug monteren. Let wel op dit is wel voor eigen risico als het fout gaat dan kost het je een complete draadboom.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl

Clio Hybrid 140

richardv

Ok. Ik hou het in mijn achterhoofd. Ik wacht even mijn monteur af. Misschien weet ie het te vinden. Nb. Zie je de BDP sensor zitten van boven af. Ik meen mij te herinneren dat daar alleen die koelvloeistofsensor zit. En zou het niet logisch zijn dat er dan altijd problemen zijn met de motor als die BDP sensor in het warretje is? Dus ook bij normaal rijden.

subzero

Citaat van: A110 op 22 februari 2010, 19:16:15
Benzinefilter is compleet met je benzinepomp....

Klopt,ik haal de'oude' en de 'nieuwe' megane weer door elkaar,mijn excuses. :)

Bdp sensor zit hier.

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev