Advertenties


Terug- uitvallen toeren met warme motor

Gestart door Paulm, 25 mei 2009, 16:08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulm

Hey mensen,

Ik heb een probleem die de garage en ik niet kunnen oplossen. Een paar maand geleden begon het, bij het terug schakelen viel het toerental helemaal terug en sloeg de motor af. Dit gebeurt alleen als de motor echt goed warm is. Het bleek dat de motor op 3 polen liep want 1 bobine was kapot, dit kwam niet naar voren door de computer uit te lezen. Deze vervangen en het was toen verholpen. Toen apk gedaan en geen problemen gevonden. Dag later weer het zelfde probleem. Toen heb ik de andere bobine, bougiekabels en bougies vervangen. Nog steeds slaat hij af en toe af als de motor goed warm is en regelmatig valt het toerental snel terug en blijft dan even onregelmatig stationair lopen. Verder loopt de motor perfect en houdt niet in tijdens optrekken.

Het gaat om een megane 1.6e (LAOFO2) uit 1998. 195.000 km gereden, meeste op LPG.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Nieuwe stappenmotor + huis schoongemaakt
- Uitlezen comptuter, geen fouten
- Nieuwe bobines
- Nieuwe bougies (BCP5ES, hebben er altijd op gezeten zonder problemen)
- Nieuwe bougiekabels
- Kleppen gesteld
- Sludge uit aftap van verdamper gehaald (zat eigenlijk niks in)
- Alle luchtslangen bekeken.
De luchtslang van de grote luchtslang naar de motor zit de aansluiting op de motor erg los doordat er een soort van olie in zit, weet niet of dit normaal is en/of dit kwalijk kan zijn
- Nieuwe olie + filter
- Nieuwe koelvloeistof
- Accupolen een paar uur los gehad nadat bobines + kabels vervangen zijn

Morgen komt er een nieuwe luchtfilter en slangetje van mapsensor op. Het slangetje was licht gescheurd, maar volgens mij nog niet genoeg om storingen te veroorzaken. Voor de zekerheid tijdelijk met ducktape dichtgemaakt.

De gasboer en renault dealer hebben beide niet even tijd om de LPG computer opnieuw in te leren en weet niet hoe ik dit zelf kan doen.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven hoe ik deze storing kan oplossen en/of iemand nog tips heeft. Heb trouwens vandaag een backfire gehad waarbij de slang van het filter afgeknalt is. Alle slangen weer nagelopen en zaten nog vast en hebben geen scheuren.

Heb vandaag nog even de 2 andere stappenmotoren schoongemaakt en zag dat bij die op de verdamper zit dat de o-ring niet echt goed meer is. Hoop dat de Renault dealer deze heeft, want ik heb gelezen dat dit ook voor verschillende sotringen kan zorgen.

Paulm

Ben bij de dealer geweest om het slangetje op te halen en een nieuw luchtfilter. Hebben ze het verkeerde slangetje binnengekregen, morgen krijg ik hopelijk de goede...

Heb vannacht de accu eraf gehad om alles te resetten. Luchtfilter erop gezet, accu aangesloten en ff 40 km gereden. Zo te zien geen enkel probleem meer in de terugval van de toeren. Ook lijkt de motor op LPG rustiger stationair te lopen dan eerder.

Vanmiddag nog ff het o-ringetje van de stappenmotor op de verdamper vervangen.

Paulm

Na zo'n beetje alles te vervangen en schoongemaakt te hebben heb ik ook maar even dit weekend 500 km op v-power gereden met wynn's injectiereiniger om te kijken of dat helpt. Jammer genoeg heeft dat ook niet geholpen. Als de ik stekkers van de injectoren 1 voor 1 los koppel dan gaat de motor op 3 polen lopen, dus lijkt het mij dat de injectoren allemaal nog werken.

Als de motor warm is dan valt op benzine het toerental terug naar 1000, blijft daar even hangen en valt dan door tot zo'n 500 toeren en gaat dan een paar secondes schomelen tussen de 600 en 900 toeren waarna hij stabiel op 750 blijft draaien.

Omdat op lpg de motor wat zwakker is zal dit mogelijk de storing zijn waarom de motor op gas uitvalt omdat het de lage toeren terugval niet kan opvangen. Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen, want ik weet echt niet meer wat ik er nog aan kan doen. Ook heb ik geen tijd meer om naar een garage/dealer te gaan omdat ze pas na 1 of 2 weken tijd hebben. En komend weekend moet ik naar Spanje met deze auto. Wie oh wie kan mij helpen of advies geven?

subzero

Hmm...dit kan natuurlijk vanalles zijn zoals:

Mapsensor
kvs temperatuursensor
gasklep positiesensor
inlaatluchttemperatuursensor
bdp sensor
ecu
enz.......

Maar waar te beginnen?

Zouden ze met de clip,waar je de foutcodes mee uitleest,ook de waardes van genoemde sensoren kunnen zien?? (ohm,volt,fluctuatie enz)

Misschien dat één van die sensoren aan het overlijden is?

M@ttie

zoals subzero aangeeft toch weer uitlaten lezen, storingen komen alleen naar voren als onderdelen echt defect zijn...als er geen storingen zijn zal er een conformiteit controle uitgevoerd moeten worden, als een sensor bijvoorbeeld tussen -40 en 120 graden kan werken en hij staat op 46 graden terwijl het 3 graden is zal er geen storing in het systeem komen want de sensor functioneerd gewoon, alleen de waarde die afgegeven wordt is niet goed.... dat is in het kort gezegd een conformiteit controle, heel veel sensoren kunnen ze checken met de clip dus kwaad kan het niet om hem nog eens uit te laten lezen, en dan maar hopen dat de monteur weet waar die naar moet kijken....
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

Paulm

Bedankt voor de reacties, ga dinsdag toch maar weer naar de garage en hopelijk hebben ze even tijd tussen door om de computer weer uit te lezen. De monteur die daar werkt is 15 jaar apkmeester geweest bij een renault dealer dus het lijkt mij dat hij wel redelijk verstand van renault motoren moet hebben. Vreemde is dat de auto met deze storing wel gewoon door de apk is gekomen zonder dat er iets opgemerkt is wat mogelijk kapot is of minder werkt.

Ik ben vrijdag ook nog bij een gasboer geweest en die heeft er even kort naar gekeken en het lpgsysteem werkt zo ver hij kon zien perfect en daarom moest het een benzine probleem zijn. Ook vond hij de motor niet erg lekker stationair op benzine lopen, maar hij durfe zo niet te zeggen wat het kon zijn. De lambdasonde wat het niet, want die had hij wel even snel gecontroleerd met waardes.

Is er een mogelijkheid met een multimeter zelf bepaalde sensoren door te meten of ze nog goed zijn? En welke waardes zouden deze sensoren moeten hebben?

Veel sensoren kan ik zelf wel vervangen, maar heb geen zin om gewoon sensoren te gaan vervangen om te kijken of het verholpen is, dit kost mij namelijk te veel geld wat ik niet kan missen. Als iets kapot is dan moet het wel vervangen worden, maar iets vervangen wat nog werkt is gewoon zonde van het geld.

M@ttie

die man heeft dus waarschijnlijk geen renault xr25 / clip en kan bij mijn weten dan minder zien als de dealer....
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

Paulm

#7
Daar heb je een goed punt, zal dit dan even navragen. Hebben ze niet zo'n clip dan ga ik een paar andere renault dealers proberen, mogelijk hebben die wel heel even tijd...

Heb vandaag nog even het volgende geprobeerd:

- inlaatluchttemperatuursensor eraf gehaald om te kijken of deze vervuild of beschadigd is, maar kon niks bijzonders zien. Heb toen de sensor losgekoppeld en de motor stationair laten lopen om mogelijk verschil te horen, geen verschil. Storingslampje gaat niet branden.

- Heb het slangetje van de mapsensor losgehaald en de motor laten draaien om verschil te horen. Als het slangetje los is loopt de motor erg slecht. Hou ik een vinger op het slangetje dan loopt de motor weer goed. Storingslampje gaat wel branden.

- Heb ook de mapsensor losgekoppeld, maar merk geen verschil als de motor draait. Storingslampje gaat wel branden.

- Heb de gaskleppositiesensor losgekoppeld en merk ook geen verschil. Storingslampje gaat wel branden.

Ook heb ik het volgende bedacht: de motor heeft alleen last van deze storing als ie op temperatuur is. Op dat moment komt er van de motor meer warme lucht via de slang van de motor naar de grote inlaatluchtslang die van je filterhuis naar de gasklephuis gaat. Als de inlaatluchttemperatuursensor niet (goed) werkt dan is er dus een groot verschil met een koude motor waardoor ie mogelijk die storing kijgt.

Is dit een logische gedachte of ben ik gewoon aan het fantaseren?

Weet iemand toevallig hoeveel een nieuwe inlaatluchttemperatuursensor ongeveer kost?

subzero

#8
Je kan de weerstand van de inlaatluchttemperatuursensor eens meten.

Verwijder de stekker (motor uit)

Tussen de twee pennen van de sensor de weerstand meten.

Bij 20°C 3060 - 4045 Ω

Bij 40°C 1315 - 1600 Ω




Paulm

#9
Bedankt voor die info, heb het meteen ff gemeten.

De thermometer in de auto gaf 19 graden aan voor de buitentemperatuur. Daarbij was de sensor zo'n 2800 Ohm, op de wind stijgde het naar zo'n 3000 Ohm. Als ik de sensor in mijn hand hield een een paar keer erin blies dan zakte het naar zo'n 2100 Ohm. Als ik dit vergelijk met de gegeven waardes dan is het bij mij een beetje aan de lage kant. Is dit te laag of is dit nog redelijk goed?

Heb ook de kvl temperatuursensor doorgemeten en die was bij een koude motor ook zo'n 2800 Ohm. Ga morgen of dinsdag de weerstand meten bij een warme motor.

Heb ook meteen de voltages gemeten en deze waren bij de kvl en inlaatlucht temperatuursensor beide goed, 0 en 5 volt. Bij de mapsensor en de gasklep positiesensor waren de voltages 0, 5 en 5 volt. Met een lopende motor kan ik het niet meten omdat ik geen goede aansluiting ervoor heb op mijn multimeter, heb nu alleen de losgekoppelde stekker gemeten, maar het blijkt dat tenminste de kabels goed zijn.

subzero

Dat is het moeilijke eraan,als de temperatuur op het dash 19° aangeeft maar het is in werkelijkheid 20° heb je direct een verschil in waarde.

Om de kvs sensor te meten moet die er normaal uit zodat je hem in een potje met kvs kan houden aan de juiste temperatuur.(koortsthermometer gebruiken voor de lagere temperaturen?)

Waardes:

Bij 20°C 3060 - 4045

Bij 40°C 1315 - 1600

Bij 80°C 300 - 370

Bij 90°C 210 - 270

Paulm

#11
Ik heb niet de juiste middelen om precies de temperaturen te vergelijken, dus kan het alleen een beetje globaal bekijken. Heb de weerstand vandaag weer gemeten bij een koude motor die half in de zon staat. Buiten is het hier zo'n 24 graden en beide temp. sensoren waren zo'n 2700 Ohm.

De inlaatlucht temp. sensor heb ik met de slang in de zon gelegd en na zo'n 10 min was de weerstand 2100 Ohm. De ksv temp. sensor daalde al snel na een paar minuten stationair te lopen, zo'n 400 Ohm. Heb de motor niet helemaal warm gehad, dit doe ik morgen als ik naar de garage/dealer ga.

Verder leek het erop of de motor soms 0,5 seconde op 3 polen liep tijdens stationair lopen. Ook heb ik de oude bougiekabels weer even aangesloten omdat de gasboer nooit zo tevreden is over imitatie kabels die ik er nu op heb zitten. Maar ik merkte geen verschil tussen de kabels.

Ook heb ik de weerstand van de bdp sensor gemeten en deze is 234 Ohm, volgens mij is dit wel goed als ik andere topic erover lees. Natuurlijk meteen even schoongemaakt, maar maakt geen verschil.

Ik ga vandaag nog even van het mooie weer genieten en morgen maar weer kijken of ik verder kan komen bij de garage/dealer. Zou niet weten wat ik zelf op dit moment er veder aan kan doen.

De stekker van de computer en de aansluitingen op de computer zien er schoon uit en hebben geen corrosie.

Deze luchtslang zit erg los bij de motor doordat er een beetje bruine olieachtige vloeistof in zit. Is dit normaal en kan dit storingen veroorzaken?


Paulm

Vandaag bij de Renault dealer geweest en kan morgenochtend de computer laten uitlezen na een beetje aandringen. Hopelijk komt er wat naar voren zodat het verholpen kan worden.

Door het rijden is de motor ook goed warm geworden en toen ik thuis kwam even gewacht tot de ventilator ging draaien en meteen de weerstand van de kvs temp. sensor gemeten. Deze was 215 Ohm dus deze sensor is nog goed. Ook heb ik de inlaatlucht temp. sensor weer gemeten en deze was 1300 Ohm. Aan de bout te voelen was deze zo'n 40 graden, want het lag lekker warm in de hand. Ga ervan uit dat deze sensor dan ook niet voor storingen zorgt.

Heb tijdens de rit geen last gehad van terugval van de toeren, maar wel bleef het toerental erg lang (10-20 sec) op 1000 toeren voordat deze naar de 750 zakte bij een warme motor. Heel af en toe bonkte de motor licht tijdens het rijden, alsof het even op 3 polen ging  lopen. Dit gebeurde juist bij lage constante toeren (1500- 2000).

Hoop dat er morgen duidelijkheid komt door het uitlezen...

Paulm

Vandaag bij de dealer uit laten lezen en daar konden ze niks vinden. Alle sensoren gaven goede waardes door. In totaal hebben ze een uurtje gezocht, maar volgens hun is er niks aan de hand en zou alles perfect moeten doen.

Ik heb daarom weer een flink stuk gereden met binnenwegen en snelwegen en ook weer een tijdje op lpg gereden. Toen ik wou keren sloeg de motor bijna af terwijl ik stil stond en alleen aan het stuur draaide, motor liep toen op gas. Ik heb toen dit ook op benzine getest en ook daar zakken de toeren als de motor stationair draait en aan het stuur draait. Ook stotterde de motor weer af en toe tijdens het rijden en gelukkig op lpg geen backfire gehad. Heb nu de auto weer naar de garage gebracht en daar achter gelaten. Omdat ik al een maand bezig ben en altijd bij die garage kom gaan ze vandaag en/of morgen er meteen naar kijken, want ook zij vinden het heel erg vreemd dat zij en renault niks kunnen vinden met uitlezen.

Paulm

De garage heeft een probleem gevonden. De pakking van het inlaat spruitstuk was kapot waardoor er valse lucht aangezogen werd. Bij cilinder 2 miste een stuk van de pakking. Deze cilinder deed het ook een tijdje niet omdat een bobine kapot was. Ook heb ik in die tijd een paar keer een backfire gehad, toeval...

Ik hoop dat ze morgen alles weer in elkaar hebben gezet, want ze doen het even tussen door als ze tijd over hebben. Zou mooi zijn want dan kan ik meteen het weekend testen of het hele probeem opgelost is en dat het niet 1 van de factoren is. Ik vind het namelijk wel vreemd dat een motor slechter gaat lopen zodra je aan het stuur draait of een andere stroomverbruiker inschakelt zoals de lampen, achterruitverwarming of de fan van de radiator.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev