Advertenties


Xenon illegaal?

Gestart door Marius., 25 mei 2009, 10:32:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marc H.

Eventjes een stukje uit de permanente eisen (die worden gebruikt door zowel politie als voor de APK):

Personenauto's moeten zijn voorzien van twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31-12-2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 t/m 118 gestelde eisen, alsmede de installatie daarvan.

Die extra eisen zijn automatische hoogteverstelling, koplampreiniging en dat de dimlichten blijven branden wanneer wordt overgeschakeld (en weer terug) naar grootlicht.

Maar voertuigen met een bouwjaar ouder dan 2007 mogen zijn uitgerust met xenon zonder de extra eisen.

VAn degene die bij de apk zijn auto was afgekeurd omdat er xenon op zat, terug naar de garage en ze wijzen op artikel 5.2.51 van de Regeling Voertuigen (mits natuurlijk BJ 2006 of ouder.

Yayo

@ Rogier, auto is uit 2001.

De vele verhalen die te lezen zijn op internet is indd erg verwarrend. De een zegt dit en de ander zegt dat. Vorig jaar is m'n auto keurig door de keuring heen gekomen met Xenon verlichting maar door de nieuwe regels sinds 1 mei 2009 dit jaar niet.

Tis een kleine moeite om ze voor de APK tijdelijk om te wisselen voor Halogeen, alleen meneer de agent moet maar beoordelen of het nou wel of niet mag. Tot die tijd rij ik door met Xenon, omdat ik het 1. pretigger en rustiger is aan me ogen in het donker 2. meer lichtopbrengst heb en 3. tvind het ook mooier.

P.S. Heb standaard me koplampen 1 of 2 tikjes naar beneden gericht zodat m'n tegenliggers zo min mogelijk last hebben van me lampen.
==Roet komt je tegemoet,zodra ik m'n pedaaltje naar beneden doet==

Marius.

APK hoeft niemand zich druk om te maken, dat kan je gewoon regelen door even lampjes te wisselen.
Het grote probleem is dat een sjaggo agentje je aanhoud en zegt dat het "storend" is en dan krijg je direct een boete, hij hoeft niet te letten op sproeiers en weet ik het, achteraf inbouw mag gewoon niet meer.
Zo heb ik het iig begrepen.
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

Yayo

kwam dit tegen op een VW forum waar een forumlid alles tot de bodem heeft uitgezocht.

Dit is een mail van de RDW.

QUOTE:

Op 14 mei 2009 11:34 schreef Info <info@rdw.nl> het volgende:

Geachte heer,

In uw e-mail vraagt u informatie over de wettelijk gestelde eisen voor xenonverlichting.

Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;
een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt;
de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

EINDE QUOTE:
==Roet komt je tegemoet,zodra ik m'n pedaaltje naar beneden doet==

matthew

Dat zijn best strenge regels zeg van oom agent,maar ik zal niet zeggen de meeste achteraf xenon zijn wel stornd afgesteld(te hoog)Of de lamp zit er niet goed in.Als je net zoals Yayo de lampen een tikke lager zet is het al niet meer belemmerend voor iemand anders.

En anders zelf koplampsproeiers maken en niveau regeling kun je handmatig regelen met originele armaturen.

matthew

voor agent wel voor apk niet

Christian de Vriend

Kortom,als je in een ph1 xenon hebt zitten,dan heb je kans op een boete?

fijn is dat,heb net een bi-xenon geinstaleerd.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Marius.

Dat is wat ik al die tijd al zei mensen :q
En maar discussieren :q
Het gaat er echt om dat geen enkele auto meer met achteraf inbouw Xenon mag rijden, als deze er niet voor gebouwd is.
Echt heel nasty :(
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

Christian de Vriend

jaa,dan hebben ze toch heel wat auto's van de weg af te halen,er rijden toch heel veel mensen met xenon
rond,die er niet standaard op zit.

Ik heb het eens gevraagt aan de leverancier waar mn set vandaan komt,zijn vader werkt bij de politie,en die
blijken nog niks gehoort te hebben m.b.t. beboeting van xenon instalaties,iets zegt me dat het wordt zoals de uitlaten
het wordt tot op zekere hoogte getollereerd,maar als ze echt niet goed staan,krijg je een prent,net als dat je
gepakt wordt met een TE harde uitlaat..... wat ik dus heb gehad  l- l- l-
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Marissie

vandaag grote controle bij ons op de a7, iedereen werd van de weg gehaald, mij  pa heeft er toen de tijd ook xenon in laten bouwen maar ze hebben er niets overgezegt mochten gewoon doorrijden.

Monstras

http://www.automaxx.nl/nl/news/item/163/76/xenon:_nieuwe_regels_per_1_mei_2009.html

Op deze link staat het allemaal erg goed uitgelegd dus als je het zeker wilt weten.

RobScénic

En als je nu heldere koplampen erin hebt zitten? Zeg bv Angel Eyes?
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

maikeldep

#27
volgens mij krijg je geen boete.
Bron blik op de weg
http://www.youtube.com/watch?v=JTVVrMJy7rc tijd 1:42

vanaf 1 oktober 2009 geven ze geen boete meer voor xenon lampen.
ze geven alleen een boete wanneer jij de lampen niet goed hebt afgesteld.

zeg even als ik het fout heb


greetzzz



ps heb geedit even de tijd van het filmpje er bij gezet

Christian de Vriend

Gelukkig hebben ze het aangepast,anders hadden ze toch heel wat wagens van de weg moeten halen
om te bekeuren.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

maXcomX

Daar hebben we ook nog een APK voor.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev