Advertenties


Xenon illegaal?

Gestart door Marius., 25 mei 2009, 10:32:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marius.

Beste mensen,

Ik heb vernomen dat Xenon illegaal gaat worden, en dat er forse boetes gaan komen voor mensen die met (achteraf inbouw) Xenon rijden!
Meer mensen hiervan gehoord?

Groeten
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

Rick Santbergen

#1
Volgens mij is hier al eerder over gepraat op het forum.

Conclusie was volgens mij dat auto's van voor 2006 het wel in mogen bouwen achteraf en andere niet?

Marius.

Ja die regeling ken ik, maar pa van een kameraad van mij is Politieagent, en die heeft hem dus verteld, dat het nu gewoon puur, welk jaartal dan ook, achteraf inbouw illegaal gaat worden..
Niet leuk dus :o
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

Rick Santbergen

#3
Illegaal gaat worden?

Sinds wanneer gaan de politie over wetsvoorstellen aanmaken?
Zo ver ik weet gaat er niets aan veranderen, aangezien ze niet iets met terugwerkende kracht illegaal maken.
En de huidige wet was al in 2006 aangekondigd dus vanaf dan kan het wel.

Marius.

Hehe, ze gaan niet over het aanmaken, maar dit was dus een mededeling van hem als waarschuwing dat de Politie voor inbouw Xenon boetes uit mag gaan schrijven.
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

Rick Santbergen

#5
Mmh schap al mijn voorgaande berichten maar. Ik ben danet even onderzoek gaan doen op de site van VROM.
En kwam volgende tegen:

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/vraag_en_antwoord/index.aspx#v2

Geldt de nieuwe regel voor alle voertuigen?

De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.


Waar staan de regels voor verlichting van auto's?

De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's zijn opgenomen in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 tot en met 5.2.65.


Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?

Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.


Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?

Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.


Conclusie: Heeft oom agent een slechte dag, dan vindt hij het hinderlijk en krijg je een bekeuring  8)7

Marius.

Damn, dus het staat echt vast, khoopte dat het een soort van gerucht zou zijn, we horen namelijk wel vaker wat via zun pa.
Mjah ben blij dak ze nog niet gehaald heb, duurde niet lang meer, ben blij dak het dan nu al weet!

Bedankt voor de post met de officiele informatie!
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

DHL

Jongens, als het bij jullie de weg op gaat zoals hier in Belgie.... Da's pas streng. Hier mag nauwelijks nog wat. Weet je dat de politie hier wagens staande houdt met bv een grote spoiler achteraan. Dan vragen ze een ateest van goedkeuring, kan je dat niet voorleggen mag je naar de keuring gaan...waar ze hem afkeuren. Dan spoiler eraf, terug naar keuring en dan nog eens gaan tonen bij de politie 8)7

Klaas

Als je bijvoorbeeld een megane 2 neemt, en de volledige behuizing en xenonverlichting plaats mag het weer wel als je ook koplampsproeiers installeert.. als ik de regels goed lees..

Er staat immers dat ze in de daarvoor geschikte armaturen geplaatst moeten zijn.. dus neem je de behuizing van een megane 2 met xenonverlichting dan heeft deze een juiste vermelding op de behuizing..


Marius.

ja maar wie wil nou de volledige behuizing, ik heb zelf Angel Eyes en zou daar dan Xenon in willen, maar dat gaat dus niet meer door. Ben blij dat ik het dus nog niet gehaald heb.
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

Rogier

ik heb in mijn megane ook angel eyes + xenon verlichting ik wacht het wel af en ik heb laatst gelezen op de site van de rdw en daar stond weer dat het pas vanaf 31-12-1996 gaat en die van mij komt uit novemer 96 nu even wachten tot november dan heb ik apk anders zet ik er wel normale lampjes in ik heb tussen stukjes gekregen van de monteur die mijn xenon inbouwde;)

Rick Santbergen

Citaat van: Rogier op 26 mei 2009, 10:51:18
ik heb in mijn megane ook angel eyes + xenon verlichting ik wacht het wel af en ik heb laatst gelezen op de site van de rdw en daar stond weer dat het pas vanaf 31-12-1996 gaat en die van mij komt uit novemer 96 nu even wachten tot november dan heb ik apk anders zet ik er wel normale lampjes in ik heb tussen stukjes gekregen van de monteur die mijn xenon inbouwde;)

Apk is andere regelgeving dan de wet.
Jij komt met jou opstelling gewoon door de APK heen.

Yayo

Heb vorige week m'n auto weg gebracht naar de APK en die is gewoon netjes afgekeurd vanwege de inbouw Xenon... Reden was dat ik geen koplamp sproeiers heb wat dus sinds 1 mei 2009 een vereiste is voor koplampen met Xenon. Heb er toen voor gekozen om er weer tijdelijk Halogeen lampen te plaatsen zodat de auto weer goedgekeurd kon worden. Ander optie was sproeiers maken in de bumper :D

Zal binnenkort even langs oom agent op kantoor gaan om nou eens te vragen wat ik nou moet doen en hebben om alsnog met xenon te moegen blijven rijden. Als alleen al sproeiers voldoen is het een kwestie van naar de sloop, ruitenspoeiers halen, leiding van de ruitenvloeistof aftappen en op de bumper plakken....

Maar ben bang dat er nog veel meer regeltjes zullen zijn en dan maar 1 oplossing is en das is weer terug naar het "gele" licht tijdperk of gele papiertjes sparen.  :?
==Roet komt je tegemoet,zodra ik m'n pedaaltje naar beneden doet==

Rogier

@yayo uit welk bouwjaar komt je auto dan ?

Robin

Je kunt ook witte halogeen kopen :P

Maar volgens mij is er naast de sproei-installatie ook automatische niveau regeling nodig ;(

Ik wissel ze voor de APK meestal even om, anders doet mijn garage dat voor me :P maar als het echt niet meer mag, prop ik ze in mn mistlampen :P
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev