Advertenties


Wiellagers / wiel lagers vervangen kan je dat zelf?!

Gestart door richardv, 18 mei 2009, 18:08:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

richardv

Ik ben er achter gekomen dat de wiellager aan de rechtervoorzijde van mijn Megane (uit 2004) rot is. Er zit wat speling in het wiel en je hoort hem ook een hobbelig geluid maken als je rijdt. Ik ben in het bezit van een Haynes werkplaats handboek en op zich ziet het er vrij simpel uit om te vervangen. Echter ik maak mij zorgen om het verwijderen en plaatsen van de nieuwe lagers. Mijn idee is dat die lagers muurvast zitten en je eigenlijk professioneel gereedschap nodig hebt om ze er uit te persen en weer een nieuwe er in.

Heeft iemand ervaringen met dit?  Of zal het nog uitmaken als ik het onderdeel waar ze in vast zitten demonteer en zo presenteer aan een garage?

matthew

Ik zou sowiezo het fuseelichaam loshalen dan,en dan met behulp van een pers eruit persen en nieuwe erin.

Maar weet je zeker dat het wiellager stuk is.

Want speling kan zijn binneste of buitenste stuurkogel en fuseekogel eerder.Heb van een meg 2 alleen nog maar achter een wiellager vervangen nog niet voor.Het geluid even zeker wetendat het niet van de band afkomt.

richardv

Hoi. Dank voor de reactie. Als ik mijn wiel aan die kant vast pak met twee handen op links en rechts en het wiel naar voren met de ene hand en de andere hand naar mij toe doen voel ik speling. In combinatie met het geluid concludeer ik eigenlijk dat het de lager is.

richardv

Notabene. Ik had rechts achter ook al een verrotte lager. En die zit zoals je weet in de remschijf geperst. Dus die heb ik ook maar meteen vervangen inclusief remschijf. (rechts en links). Zat een ton op. Dus maar meteen nieuw alles inclusief remschoenen.

matthew

Ja dat isverstandig geweest alles even nieuw achter.
Maar je kunt de auto even opkrikken en dan weer de speling voelen op je wiel en dan iemnad anders even laten voelen /vastpakken van de binneste en buitenste stuurkogel (niet te gelijk)
Als bij vastpakken/kracht drukken speling minder wordt dan is dat onderdeel stuk.

Geluid kan misschien ook nog wel ergens anders van zijn.

richardv

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb beide wielen gevoeld (duw en trek aan het wiel) zoals beschreven en alleen op het rechter wiel voel ik speling. Kan het dan toch nog iets anders zijn? Zoals je zei iets met het stuur?

matthew

Stuurkogel en dan de binneste of de buitenste Zijn 2 losse delen namelijk.

De binneste stuurkogels vertonen vaak een lichte speling.

En deze controleer je zo

subzero

Ik heb het nog niet zolang geleden bij mijn meg 1 p2 gedaan met een pers zoals op deze foto's.

Dit was met een pers van '12 ton' en dat ging net goed.

Nog wat foto's. (tekst is helaas frans)

klik

klik

richardv

Jezu. Brrr. Dat gaat mij niet lukken dan denk ik. 12 ton. 12 kilo is misschien iets wat ik voor elkaar kan krijgen (:)) . Ik denk de zaak maar uit elkaar halen en dan laten doen en zelf weer in elkaar zetten om de kosten te drukken. Bedankt voor je reactie overigens. Mooie link!

matthew

12 ton is wel veel zekomen meestal los bij 7 a 8 ton

subzero

Ik had die 12 ton toch wel nodig,zelfs de dwarse liggers van de pers begonnen al te buigen.

Natuurlijk was dit geen professionele pers,maar ééntje van 120 euri. ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev