Advertenties


SPOED!!!

Gestart door jeroentje, 9 mei 2009, 23:05:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jeroentje

Beste mensen,

even een probleem.. ik ben momenteel bezig met mn audio inbouw en er gaat iets niet goed.
Setup:

Versterker Caliber 900W 5 kanaals
4x pioneer rondom
LT-6 linedriver (7v)
Caliber sub
standaard tunerlist radio

Nu, alles is aangesloten, en speelt. Echter wanneer het volume boven de 20 komt gaan de speakers al over hun nek. Hoe kan dit komen? Zowel de LT6 als de versterker staan nog op nul?!

Al getest met:
-Andere versterker
-Andere HU
-Andere linedriver (LT-3)
-Andere powersource van de linedriver (direct vanaf de accu ipv vanaf de HU)

IEMAND PLEASE? SNEL!

jeroentje

Niemand? Intussen hebben we het even opgegeven, met de gedachte en hoop dat het een defect is in de LT-6 linedriver. Maar zou iemand zn gedachten hier nog even over kunnen laten waaien? Kan het liggen in een verschil in spanning oid?

Benjamin Renon

Heb je geen goede caraudio-specialist in de buurt zitten? En ander misschien Erix van ZX-audio even een mailtje sturen?
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

matthew

Ja even een mailtje doen na 1 van onze audio clubsponsoren of audio zaak in de buurt/waar je het gekocht hebt.

Wij weten hier natuurlijk ook niet alles he.

Laat maar wel even weten als je het opgelost hebt.

MetalZeke

Hey jeroentje,
Ik heb zo ongeveer dezelfde configuratie, alleen gebruik ik de high input van mijn infinity 6-kanaals versterker. Ook 4 pioneers rondom en sub achterin. Ik ervaar ook dat hij bij 21 of 22 al vervormd. Dit komt volgens mij door de HU (tunerlist), is niet al te best. Als je je volumeknop terugdraait naar 10 ofzo en je schroeft de versterker wat op, dan moet het al beter gaan. Als je de volume op 5 zet en je daait de versterker nog verder op, dan worden natuurlijk je volumestapjes wel steeds groter en zul je misschien maar tot 15 komen, maar dan gaat ie wel harder, als het goed is. Ben erg benieuwd.
Give it a try!
Succes!

jeroentje

Jah, ik dacht inderdaad ook dat het aan de HU lag, maar ook toen we de HU hadden vervangen door een andere, was het probleem nog hetzelfde... Ik weet dat Jacob ook deze configuratie gebruikt alleen met een LC-6 audiocontrol. Ik was dan ook wel benieuwd naar zijn ervaringen. Momenteel wordt de Caliber LT-6 opgestuurd. Metalzeke, gebruik jij ook een LT-6?
De oplossing die je aanroept klopt inderdaad, wanneer je je HU zacht zet, en dus andersom gaat afstellen (normaal zet je je HU op 75/80 % en ga je dan je linedriver of versterker afstellen)... Maar zo hoort het natuurlijk niet... Wat is overigens de maximale stand van de HU?? 30/40 ofzo?
Iemand ?

MetalZeke

Wat ik er mee bedoel is dat de HU natuurlijk niet van fantastische kwaliteit is. Het vermogen is geloof is 4x15W (max). Wat er gebeurd is dat je gewoon je speaker uitgangssignaal omzet met die LT-6. Maar het signaal gaat nog steeds door de interne versterker van de HU. Deze is gewoon van belabberde kwaliteit. Wat mij betreft is dat ook de reden dat je het andersom gaat instellen, maar het blijft behelpen. Ik gebruik zelf geen LT-6. Ik heb zelf een iso stekker gemaakt met 4x2x1,5 mm2 van 5 meter. Deze bundel gaat naar de high input van mijn versterker. Dit is een soort ingebouwde LT-6 in mijn versterker. Vanaf de output van de versterker ga ik weer met een zelfde bos kabels naar voren, naar mijn originele speakeraansluiting van de auto. In feite hetzelfde principe, alleen dan zonder LT-6, omdat mijn versterker een high input heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu acceptabel goed geluid heb. Mijn volume kan nu ook maar tot 20 a 22. Ligt ook aan de kwaliteit van de muziek die ik op dat moment afspeel. Ik heb geen idee wat het maximale volume is, maar als je een source zonder geluid aansluit en je zet het volume op max, dan moet je zonder de boel op te blazen toch kunnen zien wat de max stand is? Ben erg benieuwd wat je conclusie is. Gebruik jij ook de originele speakerbekabeling?

Jacob

Is die standaard tunerlist zelfs geen 4 x 8W ?

Ik had er inderdaad de Audiocontrol LC-6 tussen zitten en had ook wel het probleem dat de speakers over de nek gingen, alleen lag dat punt bij mij toch een stukje later (zo uit het hoofd pas bij 32). Dan waren het overigens ook de luidsprekers die gingen vervormen, de Sub kon nog wel meer hebben. Ik had dus ook dezelfde soort afstelling als die MetalZeke aangeeft, de versterker wat bijgeschroeft op een lager volume. Daarnaast kon ik de sub nog apart regelen (via de LC-6) met een "afstandsbediening". 

HU max volume is toch nog makkelijker te meten? CD op pauze zetten en een draai aan de knop geven  :)

Wat MetalZeke ook aangeeft qua bekabeling, komt deels overeen zo ik het had liggen. Ik ging vanaf de ISO met een (aangepaste) stekker naar de LC-6 (dashboardkastje), daarvandaan met 3 tulpkabels (voor / achter / sub) naar de kofferbak. Vanuit de koffer met een goede kwaliteit speakerkabel helemaal naar voren (alleen voor voorspeakers) en die weer in de ISO ingeplugd. Had namelijk geen zin om de kabels door de deuren te gaan vervangen (jaja, is kwaliteitsverlies qua geluid. Maar kan niet alles hebben). Naar de achterste speakers ben ik gelijk vanuit de kofferbak gegaan.

jeroentje

Mijn bekabeling is idem aan Jacob. Vanaf de HU via ISO in de LT6, en daaruit ook 3 tulpkabels (voor/achter/sub) naar de kofferbak. Ook net als jacob vanuit daar met goede kwaliteit naar voren, naar de orginele aansluitingen. Ik snap dan ook niet helemaal waar de fout ligt, maar ik hoop in de LT-6, want daar krijg ik deze week een nieuwe voor. Hoe gaat het nu met jouw installatie dan Jacob? Kwaliteit van geluid en daarmee functioneren van je LC-6? De specs van jouw LC-6 is toch vrijwel identiek als de Caliber LT-6?

MetalZeke

Jeroentje,
Ik zat net nog eens in de boekjes te lezen en vroeg me ineens iets af. Heb jij de loudness aan of uit staan? Er staat namelijk dat als je hem aan hebt staan de hoge en lage tonen worden versterkt. Dit is dus niet echt nodig in jou geval. Check eens of je die uit hebt staan..........Greetzzz

jeroentje

Hmz, geen idee eerlijk gezegd, hoe regel ik dat? :P

MetalZeke

Je houdt de source knop een paar seconden ingedrukt en dan verschijnt een menu. In dit menu kun je de loudness op aan of uit zetten. Ik denk dat als je hem uit zet je een zuiverder signaal naar je versterker stuurt. Greetzzz......

jeroentje

Ik ga het zo even doen, en als ik mn linedriver terug heb kan ik het gaan testen. Was dit voor jou ook een oplossing? Scheelde het voor jou ook Jacob?

Greetz

MetalZeke

Ik heb het nooit met de loudness op off geprobeerd, ik zal eens kijken straks......

Jacob

Voor zover ik me kan herinneren had ik mijn loudness altijd uitstaan.

Mijn installatie ligt op dit moment een beetje stof te happen eigenlijk, rij sinds januari geen Megane meer  ;( Rij nu een Clio RS :), heb daar ook al een standaard Renault radio (Cabasse Auditorium) voor liggen en de bedoeling is om alles (LC-6/versterkers/sub) daar weer op aan te sluiten. Maar door tijdgebrek is het audio project voor de Cliko naar achteren geschoven.

Ik vind de LC-6 een super apparaat, in het begin wel wat problemen gehad met de inschakeling. Normaal gesproken pakt de LC-6 deze vanaf je ingangssignaal, maar het kan voorkomen (stond ook al in het boekje en was ook af te stellen) dat het signaal te zwak is. Kwam dus toen voor dat tijdens het spelen ineens de LC-6 uitsloeg. Maar direct daarna een vast signaal gepakt vanaf de radio en geen probleem meer.

De werking van beide apparaten zal grotendeels hetzelfde zijn, maar qua specificaties kan ik zo snel niets vinden van de LT6. Qua technische specificaties van de LC-6 kwam ik dit tegen (maar zegt mij verder vrij weinig hoor):

Maximum speaker-level input ...............................400 watts @ 4 ohms
Maximum output level ...............................................................9.5Vrms
Output gain ...............................................................................+/-12 dB
Frequency response ............................................................10Hz-22kHz
Total harmonic distortion ..............................................................0.01%
Input Impedance .....................................................................20 Kohms
Power supply .......................................High headroom PWM switching
Power draw ..................................................................................200mA
Recommended fuse rating ............................................................1 Amp
Size .......................................................................8" W x 6" D x 1.2" H
Weight ...........................................................................................3.5 lbs
Remote Trigger Ouput Current .....................................................1 Amp

Hopelijk is het probleem snel verholpen bij je.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev