Advertenties


De dure of de goedkope (tijdelijke) weg?

Gestart door Douglas, 5 april 2009, 22:31:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Douglas

Hallo,

ik heb een Mégane Coupé 1.6e uit 1998 op LPG (285.000 km).
Een jaar geleden gekocht en de hele LPG installatie laten nakijken en af laten stellen bij een LPG specialist uit de omgeving van Den Haag waar ik toen werkte.
Een jaar lang lekker en probleemloos gereden (in de koude maanden wel op benzine gestart en handmatig overgeschakeld, zelf de olie plus filter en accu vervangen).
Ik werk nu dichterbij maar toen ik de hatelijke brief van het RDW over de aanstaande APK in de bus kreeg had ik problemen met onregelmatig lopen stationair, temperatuurmeter die af en toe opliep en weer terugviel en een verwarming die niet helemaal warm meer werd (koppakking!).
Een afspraak gemaakt met dezelfde LPG specialist en daarbij aangegeven dat ik vermoedde dat de koppakking het had begeven en nadrukkelijk aangegeven of ze dit wilden nakijken.
Volgens hen was het niet de koppakking maar de slangen en het expansievat.
Na bijna €750 afgerekend te hebben voor een aantal kleine reparaties, kleppen stellen en twee nieuwe (Oostblok) banden (grrr) mijn auto gestart en weggereden waarbij me opviel dat de kachel nog steeds niet lekker warm werd binnen de tijd die je mag verwachten.
De dagen erna het peil van de koelvloeistof bijgehouden en wat bijgevuld (niet goed afgevuld/lucht dacht ik nog) en vier dagen later... pech en ANWB stelde vast wat ik al wist... koppakking lek.
Brief geschreven naar de garage (die zo'n 35km verderop zit) en gebeld door de eigenaar die het spijtig vond maar geen blaam trof omdat de meetapparatuur niet 100% betrouwbaar is (gelezen op het forum dat dat de temperatuur van de motor het verschil kan uitmaken?).
Een offerte voor reparatie gehad voor bijna €1300 (incl. bijdrage aan de BTW) waarop ik hooguit op €100 coulance kon krijgen. Dit bedrag is inclusief distri, riemen, waterpomp, vlakken en thermostaat/zonder koprevisie).
Ik baal natuurlijk enorm omdat ik een aantal dingen voor de APK wel zelf of anders had gedaan als ik dit vantevoren had geweten.
Op zich draaide de motor wel en dus kwam ik na een tip op het idee om toch eens te kijken voor een lekdichter i.p.v. een hele operatie. K-seal besteld in Engeland en na aankomst in het koelsysteem gegooid (de accu van een jaar oud lijkt dood maar dat terzijde, tijdelijk opgelost voor de testritten).
De eerste korte ritjes waren nog niet je van het maar ik kwam thuis op benzine (lpg wilde niet zo).
De tweede dag een langere testrit gemaakt waarbij de temperatuurmeter kort opliep en vervolgens terugviel.
De motor liep verder redelijk (stationair net niet 100% lekker) en het lek lijkt gedicht.
Maar de korte temperatuursstijging had wel voor een overloop op het expansievat gezorgd. Damn.
Het forum hier bestudeerd en het is of de thermostaat of de waterpomp?
Als het de waterpomp is dan ontkom ik niet aan de dure ingreep vrees ik (distri riem blijf ik liever vanaf).
Moet ik nog proberen om de thermostaat te vervangen wat niet veel kost en zelf wel te doen is of is mijn bankrekening definitief zwaar de l*l?
Ondertussen fiets ik naar mijn werk maar we gaan verhuizen naar Den Haag  l- over een maand of drie.
Dus ik moet een oplossing vinden maar heb de tijd.


Alex Verloop

Waterpomp staat los van de distri (via de multiriem loopt die), dus die kan relatief goedkoop vervangen worden. De rest van de problemen komen misschien een anders beter bekend voor, mij niet ;)

matthew

Een middeltje tegen het dichten van je koppakking gaat niet werken natuurlijk,enigste goeie oplossing is koppakking vervangen en daar zit automatisch d-riem en v riemen bij de waterpomp dan ook mee vervangen(zit wel bij de distributie!),en thermostaatje vervangen.
Dan loopt de auto al beter,het kan dan nog zo zijn dat de kachel misschien niet warm wordt en dan zou je nog de kachelradiateur moeten vervangen.

Als de auto na deze reparatie weer goed loopt op benzine en gas dan is het klaar anders is er nog een stappenmotor defect.

En ik weet het het kost veel geld,en moet je dus voor jezelf afwegen is het dat wel waard voor een auto met bijna 300.000 op de klok of inruilen voor iets anders.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev