Advertenties


Getok bij rijden

Gestart door DHL, 2 april 2009, 21:29:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DHL

Ben vandaag met m'n megane cabrio 1.6 16v bj 2000 naar de garage geweest. Tijdens het rijden hoor ik rechts vooraan een licht getokkel bij oneffenheden in het wegdek. Nu heeft de wagen slechts 35000 km, dus vroeg ik me af of dit misschien iets typisch is voor deze wagens.
In de garage hebben ze alles nagekeken, zat nergens speling op, motorophanging is ok, alle vijzen voor de zekerheid onderaan eens aangespannen.....maar niks gevonden. Het bizarre is dat het lijkt te verergeren naarmate de lengte van de rit.
Ook heb ik geprobeerd door te wagen te laten bollen met de koppeling ingetrapt maar dit bleef hetzelfde. 1 maand geleden werd hij blanco gekeurd. Is dit gewoon zo en moet ik er verder niet achter zoeken? Want kennelijk is er niets mis....

elvis_b2

misschiens zijn het de veren.
Aangezien je het hebt bij oneffenheden in het wegdek.

DHL

Is echt bizar, lijkt met warmere motor te verergeren... Nergens zit speling op. De veren kraken niet. Zou ik nu toch meer aan de bovenste motorsteun moeten denken? Gebroken lijkt hij niet. Blijf beweging hebben op de versnellingspook alhoewel onderste motorsteun vernieuwd.
Misschien kan die motorsteun ook geluid maken bij lichte wegoneffenheden? Bij echt slecht wegdek...hoor je niks :?

Oude nickname

Heel misschien een gebroken schokbreker?

Is bij mij een keer gebeurd: Tijdens de lange periode van vorst afgelopen winter heb ik er iedere dag (rustig) in gereden, maar schijnbaar is er toen toch schade toegebracht en op een dag dat het niet meer vroor is hij bij het iets te enthousiast afrijden van een drempel vlakbij de bevestiging gebroken. Hierdoor slingerde het ding een beetje rond en dat veroorzaakte bij mij ook een tok-achtig geluid.

Bij slecht wegdek wordt de demper misschien continu op zijn plek geduwd waardoor je hem ook niet meer hoort tikken.

Voel je geen onbalans of rariteiten bij hard remmen?

Anders misschien een kip onder de motorkap :q
I'm changing lanes, cover me!

DHL

Nee wegligging is perfect. En dat het erger wordt naarmate de temperatuur...dat is zo bizar l-

Paul

dan zijn het waarschijnlijk de stabilisatorrubbers die geluid maken.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

DHL

Die zitten in wit vet om geluid tegen te gaan...Ook als je aan e auto duwt hoor je niks :?

DHL

Heeft echt niemand een idee? Weet dat het een beetje gokken is. Maar misschien heeft iemand dat ook voor gehad dat het geluid slechter werd met de warmte van de motor. Lijkt een ophangingsgeluid, moeilijk uit te maken links of rechts. En nergens speling (35000km)
En hoorbaar bij korte oneffenheden, op slechte baan hoor je niks...

Reinier Goorden

Ik zou de raad van Paul opvolgen, die zit er meestal niet ver naast ;)

matthew

Ja zit hem denk ik inderdaad in de stabilisatorstangrubbers,en invetten is niet alleen de buitenste maar ook de binneste,en dat die maar 35000km heeft gelopen zegt mij niks hoor.

DHL

#10
Kun je zien of deze stuk zijn? En kan dit onder invloed van de motorwarmte verergeren?

matthew

nee weinig aan te zien en eigenlijk ook niet temperatuur afhankelijk.

Maar het is lastig om vanaf achter een pc te zeggen wat het geluid is,dan moet er toch echt een monteur mee gaan rijden met jou.

Dus advies even langs de garage en rij zelf mee met een monteur.

DHL

Heb dat gedaan. Mechaniekers hebben alles nagezien, meegereden, alles nog eens aangespannen,.... Totaal geen idee. Die rubbers zaten geen speling op en konden het geluid ook niet veroorzaken als hij op de brug stond. Was in Renault garage, hebben 3 mechaniekers bijgeweest.... Onbegrijpelijk. Ben er nu nog verschillende keren mee gaan rijden en de eerste twintig, dertig kilometers hoor je niks. Dan begint het op lichte oneffenheden, meer bij zijdelingse oneffenheden. Op slechte baan hoor je dan weer niks. Bizar, bizar :?

Laurens Klein

kan het niet een wiellager zijn?

En anders gewoon onderdelen gaan uitwisselen en zo elke keer iets uitsluiten. Dus andere schokbrekers proberen etc.

DHL

Heb nu WD 40 gespoten op de motorsteun kant distributie, op de rechtse middelste rubber van stabilisatorstang, en boven op de rubbers van de veerschotels. Geluid lijkt weg te zijn (zal wel tijdelijk zijn denk ik). Maar nu wel nog geen zekerheid wat de boosdoener is  :?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev