Advertenties

Service lampje en motorblokje gaan regelmatig aan

Gestart door simmetje, 2 april 2009, 11:44:49

Vorige topic - Volgende topic

simmetje

Bij mijn Megane 2 uit nov-2002 gaan regelmatig het service lampje en motorblok symbool aan op het dashbord.
De auto rijdt dan net zoals anders, geen problemen dus, geen ander verbruik. Er komt geen melding op het service-display.
De lampjes blijven dan één tot enkele dagen branden en gaan dan weer uit gedurende enkele dagen.
Ik kan er niet achter komen waarom de lampjes aan en uit gaan.

Natuurlijk heb ik de computer laten uitlezen door de garage (zowel Renault als algemene Bovag garage), maar daar is ook geen melding/fout uit te lezen volgens de technici.
Dat laten uitlezen doe ik niet meer want dat kost telkens 25 tot 50 euro afhankelijk van de garage, en ik heb er uiteindelijk niets aan.

Wie heeft er nog een idee waar ik kunnen zoeken en wat het "probleem" zou kunnen zijn?
Ik denk zelf aan een sensor, maar van de andere kant ga ik er vanuit dat elke sensor melding uit te lezen moet zijn.

Alvast bedankt,

Rob.

A110

Elke storing wordt opgeslagen in het geheugen van de RE (rekeneenheid inspuitsysteem). Is het een permanente storing dan staat er een rood bolletje achter de storing, is de storing aanwezig geweest maar heeft het zich vanzelf verholpen dan knippert er een oranje bolletje achter de storing. Dus er zal echt een storing uit moeten komen. Anders is het een oplossing om als het lampje brand gelijk naar de dealer/garage toe rijden de auto NIET uitzetten  zodat ze gelijk met draaiende motor de RE uit kunnen lezen. Dan zal er toch echt wel een storing naar boven moeten komen. Maar zo van afstand kan ik niet zeggen wat er aan de hand is zo'n auto zit vol met elektronica.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

simmetje

Ik kan natuurlijk wel een keer naar een garage rijden op het moment dat de lampjes branden. Ik betwijfel eerlijk gezegd of het zin heeft aangezien hij al eens een keer bij de garage heeft gestaan toe het lampje brandde. Ze hebben toe de computer ge-reset en toen was het lampje uit. Ze hebben toe niets kunnen vinden.

subzero

simmetje

Citaat van: subzero op  2 april 2009, 21:39:12
Ik ga een gokje wagen, de Lambdasensor.
Dat gokte een monteur ook al eens.
Zijn die krengen duur? Zelf te vervangen? (ik heb nog niet in het werkplaats handboek gekeken.....)

Bedankt

subzero

Weet bij een type 2 niet of je er makkelijk bij kunt?(heb zelf een 1)

Volgens Hbase heb je er twee,één voor de 'kat' en één erna.

Prijzen op Hbase € 102 per stuk.

Of anders hier?

Kevin_33

Mocht het de lambdasonde zijn en je vervangt hem,
gaat het lampje dan automatische uit?

of moet de computer dan opnieuw gereset worden?

Reinier Goorden

Als het goed is gaat ie vanzelf uit. Tenminste bij de R van de week wel  Y

rs50jochem

Meeste hedendaagse auto's doen een storing na een x aantal (rond de 5) startbeurten die goed verlopen de storing weer onzichtbaar maken, wel blijft hij nog een x aantal (soms wel meer dan 50) startbeurten zichtbaar als je de auto uitleest..

simmetje

Na een aantal startbeurten is de melding inderdaad ineens weer weg.
Ik heb er tot nu toe geen geld in gestoken om preventief onderdelen (lambda sonde) te vervangen.
Er lijkt motorisch niets aan de hand te zijn en zolang de melding weer automatisch weggaat maakt het me niet meer uit.
Als ik hem ooit ga inruilen wacht ik wel op het moment dat het lampje uit is of ik start hem een aantal keer zodat zonder fouten een inruil prijs kan worden bepaald.

simmetje

Ik heb de computer van de auto maar eens laten uitlezen bij de laatste beurt.
De melding in de computer is P0420 Kat. omzettingsfaktor cil. bank 1 te laag.
Dit is een bekende melding volgens Google en zou eventueel aan de lambda sonde kunnen liggen.

Dan blijft de vraag is het de eerste of de tweede sonde?
Volgens mijngrossier.nl zit er één vóór de kat. en één ná de kat.
Het zou een 4-draads sonde zijn die +/- 50 euro kost bij katalysator.nl.

Rob.

subzero

EOBD-code: P0420 =

Storingslocatie: katalysatorsysteem,cillinderrij 1  efficientie onder drempelwaarde.

Waarschijnlijke oorzaak: katalysator bedrading,verwarmde lambdasonde 2

boertje (Sander)

"Het zou een 4-draads sonde zijn die +/- 50 euro kost bij katalysator.nl."

Je hebt het hier wel over een universele lambdasonde. Er zijn ook sonde die autospecifiek zijn. Misschien een betere oplossing. Wel iets duurder.

Het leven is mooi je moet het zien!!!!

subzero

Let wel,het kan de lambdasensor zijn maar ook een defecte katalysator.

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev