Advertenties


2.0 IDE systeem uitschakelen?

Gestart door Hugo, 25 januari 2009, 21:15:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Ik heb zojuist een vriend van me gesproken die 7 jaar bij renault in de garage heeft gewerkt.
Hij had het erover dat het bekende vervuilingsprobleem van dit type motor kon worden vermindert.

Ik ben niet zo veel verstand van en weet niet of dit een goede oplossing is maar hij vertelde het volgende.

Door de EGR klep van het uitlaatsysteem te scheiden door de pakking weg te halen en hier een metalen plaatje
tussen te doen schakel je het hele IDE systeem uit en is er duidelijk minder sprake van vervuiling.
Het is maar een hele kleine ingreep dat in een uurtje te doen is.
Je krijgt geen storing en de motor (mits daarvoor geen probleem met de motor) loop in een keer goed
zonder iets af te stellen.
Dit zelfde heeft hij ook gedaan bij een vw lupo die ongeveer een vergelijkbaar systeem heeft en dat gaat ook gewoon goed.

Hij kom me niet vertellen wat er met het brandstof gebruik zou gebeuren maar volgens hem zou het wel mee vallen.

Ik ben ook van plan om dit te doen, wat denken jullie hiervan.
Is dit aan te raden??

Alvast bedankt Hugo (megane cabrio 2.0 IDE)





Paul

Het ide systeem zou ik niet uitschakelen, want dan loopt hij niet meer.
Ide is de directe brandstofinspuiting ;)
Egr uitschakelen kan goed en voorkomt een hoop vervuiling van de motor.
Zorg er wel voor dat je er een stevig plaatje tussenzet anders brand er gewoon een gat in.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Hugo

Heeft het ook nog nadelen als de EGR niet meer werkt (vermogen/brandstofgebruik enz).
Op een of andere manier hebben ze het toch nodig gevonden om deze er tussen te plaatsen?

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Tommy

Als je dit laat doen ben ik erg benieuwd naar het resultaat.

Liebherr-machinist

iemand een idee hoe dik het plaatje moet zijn dat er tussen moet en wat de rijeigenscchappen worden zoals verbruik en vermogen???

Nick Mattheus

Het enige wat een EGR doet, is een deel van de uitlaatgassen terug te voeren via de inlaat zodat deze nog eens verbrand worden om een "schonere" uitlaatgassen te krijgen.
Dit plaatje ertussen zetten kan dus heel goed en normaal zou het niets aan de rijeigenschappen of motorvermogen mogen doen. Wel kan het zijn dat de computer hier een foutmelding bij geeft, dit weet ik niet zeker.
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

M@ttie

Zover ik weet moet het geen probleem opleveren want de computer kan niet meten hoeveel uitlaat gassen er terug gevoerd worden de motor in, en de EGR-klp blijft gewoon bewegen. Dus het moet gewoon goed gaan!!!
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

zoef100

#9
En als je gewoon de stekker eraf haalt ? Geeft wel misschien een melding maar zowat ?


volgens mij kan het alleen bij diesels , bij benzine motoren wordt de verbrandings temperatuur veel te hoog en kan je een pingelend effect krijgen of klets ik nu uit m`n nek?.

Is er een reparatieboek van dit type ? Haynes of iets dergelijks ?

Update heb inmiddels al  renault CD`s  gevonden op internet met al de
gegevens en plaatjes


Liebherr-machinist

lijkt me stug dat je verbrandings temp te hoog wordt aangezien er geen warme uitlaatgassen bij komen alleen nog maar de rijwind

Dirk Kuipers

Hé, dat klinkt bekend.. Ik had ooit ook zo'n ding.. :P
Gewoon een plaatje gemaakt en die er tegenaan geschroefd. Op het uitlaatspruitstuk heb ik hem ook dichtgemaakt.

M@ttie

@ Dirk, als jij je EGR had laten zitten had die compressor m er wel afgeblazen denk!!!   :P
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

zoef100

Bij gebruik volgens voorschrift biedt Forté Air Intake Cleaner de volgende voordelen:

Reinigt het inlaatgedeelte inwendig.

Reinigt gaskleppen, gasklephuizen en Electronic Throttle Modules (ETM's).

Reinigt EGR-kleppen en stationair- luchtregelkleppen.

Reinigt inlaatspruitstukdruksensoren en herstelt zo het belastingsignaal.

Reinigt het carterventilatiesysteem.

Laat bewegende delen en gasklepmechanismen weer goed functioneren.

Verbetert de prestaties en zorgt voor een gunstiger brandstofverbruik.

Is dit wat ???  Neem aan dat je de zwarte buis bij 8 moet losmaken en bij 8 inspuiten ????
Zie plaatje hierboven van de IDE 2.0V16

matthew

dit is vooral om je gasklep te reinigen je moet dit doen met lopende motor en dan beetje bij beetje inspuiten en je haalt dan de slang los van luchtfilterhuis naar gasklep,dit is goed om te doen bij elke beurt,maar of het echt alle problemen van de ide zal oplossen ..dat denk ik niet.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev