Advertenties


Welke radio is dit? Ipod aansluiting mogelijk?

Gestart door jeroentje, 15 januari 2009, 00:06:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroentje

Beste Forumleden,

verheugd werkelijk ben ik om mede te delen dat ik zaterdag een aankoop heb gedaan! Ik ben de trotse eigenaar van een Renault Megane 1.9 DCI uit 2004. Het is de dynamique comfort uitvoering met verder alle luxe. Dinsdag word hij afgeleverd, aangezien er nog het een en ander geregeld moest worden. Mijn vraag is even, welke radio zit hier standaard in? Ik las hier en daar al iets over een vrijwel niet te gebruiken AUX functionaliteit, en dit trekt mijn aandacht. Ik wil namelijk mijn ipod en/of iphone aansluiten, maar ben even niet bekend hoe precies... In mijn vorige auto had ik een schakelkastje geplaatst tussen mijn cd wisselaar en headunit, zodat ik kon schakelen tussen 3 verschillende apparaten (PC/Ipod/CD wisselaar). Ik heb hier een foto van het interieur om misschien wat duidelijkheid te scheppen over de headunit...

ANYONE?

Renier

#1
Dus Megane II fase 1. Dat is de standaard Tunerlist radio, hij heeft geen AUX aansluting, alleen een CD wisselaar aansluiting.
De wisselaar aansluiting kan je prima gebruiken om diverse soorten iPod interfaces op aan te sluiten, o.a. die van Renault zelf, de Tunepoint/Audio Connection Box.
Of bijv. de interfaces van Dension. Heb ik zelf de Ice>Link Plus van, icm een Ipod Video. Werkt perfect, glashelder geluid en besturing via de stuurwielbediening.

Even zoeken op het forum voor de mogelijkheden of anders bijv. op het Engelse Megane II forum is ook veel te vinden in de ICE sectie.
http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/index.php

Vanaf 2005 is de fase 2 er gekomen, daar zit standaard de Updatelist radio in, die heeft wel een AUX aansluiting.

N.B. Een Updatelist radio is niet te plaatsen in een fase 1 Megane II, aangezien de displayinterface met de nieuwe radio van analoog naar digitaal (canbus) is gegaan  ;)

Jeroen

Als er een cd wisselaar aansluiting opzit kun je ook kijken voor een xcarlink

http://www.xcarlink.com

En de Renault radio die hier geschikt voor zijn:
http://www.xcarlink.com/show_info.asp?product_id=323

jeroentje

Ik vind dit nog redelijk prijzige producten. Watvoor aansluiting is de wisselaar aansluiting precies? Gewoon 2x tulip? Of is hier een aparte soort stekker voor?

jeroentje

Overigens, ik krijg dinsdag mn mooie driedeurs Megane II.. Ik ben van plan om alle speakers te vervangen. Uit mijn oude auto heb ik nog een 6 kanaals versterker en subwoofer. Welke kabels moeten er nog getrokken worden? En welk formaat speakers is maximaal in te passen voor en achterin?

Renier

#5
Zowel voor als achter slechts 13 cm helaas en vooral voor is de inbouwdiepte zeer beperkt.

Ik heb voor Pioneer TS-Q131C (composet), die zijn speciaal voor Renault door Pioneer gemaakt en plug en play:


Achter heb ik Pioneer TS-E1396 (3-weg coaxial):


Voor kan je de speakers en tweeters zeer makkelijk zelf vervangen, achter is veel meer werk, vooral in de 3 deurs vrees ik. Je moet veel demonteren om erbij te kunnen maar ik zou het zeker doen, want je zal zin dat de standaard Renault speakers van karton zijn... :D

Dit is de connector van de wisselaar, het is een 8-pins blauwe mini iso connector:
http://www.nexxia.co.uk/Car_Stereo_fitting_kits/images/M42.jpg
het is een  pins blauwe mini iso connector

Hier zie je de achterkant van de Renault radio, blauwe connector is voor de wisselaar:


Ja ze zijn redelijk prijzig, maar je krijgt er ook wat voor terug, namelijk geluid in CD kwaliteit en je kan de iPod bedienen via de stuurwielsatteliet, met een simpele AUX-in (die toch niet mogelijk is bij jou) of via een FM transmitter (slechte geluidskwaliliteit) kan dat niet.

jeroentje

Okay Top! tnx! Ik had bij mijn vorige auto een schakelkastje gezet tussen de diverse apparaten, en die zat ook gewoon aangesloten op de wisselaaringang van mn toenmalige autoradio. Ik zag op bijvoorbeeld conrad.nl al een aantal adapters van miniIso naar bijv CINC of Jack... Ik ben in bezit van een Iphone en een Ipod touch, en gezien de specs van de dension, kan ik die zowiezo niet bedienen met die kabels.
Mijn idee is dan ook om met een kabel van apple
http://store.apple.com/nl/product/MB129ZA/B?fnode=MTY1NDAzOQ&mco=MjI2MzY0MQ#overview mn iphone aan te sluiten op een adapter van CINC  naar ISO

, en die vervolgens in de wisselaar ingang van de autoradio.. Gekke gedachte?

jeroentje


Renier

Is mogelijk een optie, maar weet niet of de wisselaar aansluiting op de radio daardoor wel wordt geactiveerd.

Als je namelijk nog nooit een wisselaar erop hebt gehad dan is de wisselaar niet te selecteren als je op de Source knop drukt. Hij ziet dan simpelweg niet dat er iets op is aangesloten.

Zoiets had ik volgens mij ergens over dit type kabel dacht ik gelezen.


jeroentje

Hmz... Helaas... dat wist ik niet.. :(... Dus behalve de dension of renault oplossing geen mogelijkheid tot eigen knutselwerk?

jeroentje

Ik ben overigens het forum even aan het afstruinen, maar ik ben nu wel benieuwd. Er gaan diverse berichten over een aansluiting in de kofferbak!? Hoe zit het met het aansluiten van een versterker op mijn standaard radio? Ik heb een Caliber CA 5900 5 kanaalsversterker...

jeroentje

PFFFF... wat een gehannes haha... Volgens mij is het handiger en goedkoper om een nieuwe autoradio aan te schaffen (compatible met stuurbediening), waar ook een iPhone aan te hangen is...

jeroentje

Jah, dat is inderdaad een goed punt... Noujah ik was op zoek eigenlijk (als ik dan toch mn HU vervang) naar een goeie dubbeldin...

jeroentje

Ik weet niet of dit in een nieuwe Topic zou moeten, maar...
Op andere posts las ik dat mensen trachten een dubbeldin te installeren, wisselende berichten antwoorden hierop.. Enerzijds fotos met een mooie dubbeldin installatie, of een geinstalleerde extra din player.. anderzijds het bericht dat dit niet zou kunnen? Anybody?

Wat ik zoek is een oplossing voor mijn audio probleem.. Ik heb nog een versterker, en een sub... Maar het aansluiten op de tunerlist lijkt dus uit den boze en een vervelende klus. Ik zou graag een dubbeldin installeren, of anders een andere compatible radio die het liefst zo'n beetje de "looks" heeft van de orginele?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev