Advertenties


Welke radio is dit? Ipod aansluiting mogelijk?

Gestart door jeroentje, 15 januari 2009, 00:06:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Renier

Waarom zou je perse een dubbel-din willen bij een aftermarket radio?
Er zijn toch genoeg goede single-din radio's met een pre-out mogelijkheid waar je rechtstreeks je bestaande versterker op kan aansluiten, ook radio's met adapters voor de Renault stuurwielbediening.
Zo'n dubbel-din lijkt me alleen handig als je een groot scherm wilt hebben voor bijv. navigatie toch?

Zoveel opbergmogelijkheden heeft het Megane II dash niet, dus ik gebruik het bakje onder de radio regelmatig.


jeroentje

Daar ben ik het wel mee eens, ik was blij verrast van de hoeveelheid vakjes en bakjes. Maargoed, IS het zonder aanpassingen (behalve een ander framepje fixen) mogelijk om dubbeldin in te passen?
Zijn die compatible radio's voor de megane ook een beetje qua uiterlijk in te passen? Ik vind ze namelijk nogal snel schreeuwend/opvallend in het interieur...

jeroentje

HMZ.. ok.. en die pioneers, die ook geschikt zijn voor stuurwiel bediening en display.. Hoe duur zijn die tegenwoordig? Heeft iemand daar een link van?

RobScénic

Ooit weleens gedacht aan Zenec? Kwalitatief net zo goed als Pioneer, ook geluidstechnisch en veel goedkoper. Rijd al jaren met een enkeldins ZE-MC 192 met bluetooth, navigatie en directe I-pod aansluiting (compatibel met het touchscreen en dus ook met stuurwielbediening na het plaatsen van de stalkadapter) en deze is er ook in 2-dins formaat, de ZE-MC 292.

Kijk voor meer info op www.zenec.com
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

jeroentje

Helemaal top! Heb wel leuke aanbieding gezien op Reijnders Automaterialen... De ZEM-W600DDMM voor een kleine 200 euro... Waar kun je die stalk adapters kopen voor de stuurwiel bediening?

RobScénic

Bij reijnders automaterialen. Zenec levert deze namelijk ook, kijk maar op de site. Persoonlijk zou ik voor een ZE-MC292 gaan, of voor de nieuwe ZE-NC520. Die laatste heeft namelijk de navigatie ingebouwd. Deze hebben wel allebei bluetooth carkit en directe I-pod aansluiting. Dat heeft de ZEM-W600DDMM niet. En deze is ook niet met navigatie te krijgen. En ik betwijfel of er een stalk-adapter voor is.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

RobScénic

Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

jeroentjuh

Citaat van: Renier op 17 januari 2009, 19:18:47
Zowel voor als achter slechts 13 cm helaas en vooral voor is de inbouwdiepte zeer beperkt.

Ik heb voor Pioneer TS-Q131C (composet), die zijn speciaal voor Renault door Pioneer gemaakt en plug en play:


Achter heb ik Pioneer TS-E1396 (3-weg coaxial):


Voor kan je de speakers en tweeters zeer makkelijk zelf vervangen, achter is veel meer werk, vooral in de 3 deurs vrees ik. Je moet veel demonteren om erbij te kunnen maar ik zou het zeker doen, want je zal zin dat de standaard Renault speakers van karton zijn... :D

Dit is de connector van de wisselaar, het is een 8-pins blauwe mini iso connector:
http://www.nexxia.co.uk/Car_Stereo_fitting_kits/images/M42.jpg
het is een  pins blauwe mini iso connector

Hier zie je de achterkant van de Renault radio, blauwe connector is voor de wisselaar:


Ja ze zijn redelijk prijzig, maar je krijgt er ook wat voor terug, namelijk geluid in CD kwaliteit en je kan de iPod bedienen via de stuurwielsatteliet, met een simpele AUX-in (die toch niet mogelijk is bij jou) of via een FM transmitter (slechte geluidskwaliliteit) kan dat niet.

Weet je toevallig wat de inbouw diepte is?
Ik ben nl. een JBL fan, en heb speakers gezien die een inbouw diepte hebben van 6,5 cm, maar vrees dat dat niet gaat passen.

jeroentjuh

#23
De pioneer TS-E1396 is helaas niet meer leverbaar volgens mijn lokale dealer.

Ik heb nu een composetje en een 2weg systeem van Hertz gekocht.
Net en klasse duurder, en zit een beter geluid in als de pioneer.
Maar niet plug en play helaas.
In de voordeur moet ik wat aan het kunstof aanpassen.
Qua diepte schelen de woofers 2 á 3 millimeter, dus zou moeten passen.

Daarnaast vandaag een Cabasse autoradio opgehaald.
Werkte uiteraard meteen.. moet nu alleen op zoek naar een passend frame-pje.
edit: inmiddels besteld.

Renier

Er zijn nog verschillende webshops die volgens hun site de TS-E1396 nog leveren.
Kan natuurlijk zijn dat als je hem daar besteld je dan alsnog te horen krijgt dat hij niet meer leverbaar is.
Bij anderen staat inderdaad dat ze niet meer leverbaar zijn.

Ze staan ook regelmatig op MP, bijv: http://link.marktplaats.nl/228288918  ;)

Weet eigenlijk niet wat Pioneer nou precies als opvolger van de Emotion serie hanteert, misschien deze:
http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/TS-H137/index.html

De TS-Q131C is zeker nog gewoon leverbaar en past perfect in het Megane portier en geeft een klasse geluid.
Kan me bijna niet voorstellen dat die Hertz speakers echt beter klinken.
Heb je ze in de audiozaak kunnen vergelijken?

Ik zou erg uitkijken met weghalen van plastic rond (vooral boven) de speaker in de voorportieren.
Er zit een overkapping die het regenwater wat aan de binnenkant van het portier wordt afgevoerd in goede banen leidt.
Haal je daarvan wat weg dan heb je kans op lekkages en een natte speaker  :neen:

Veel succes met de inbouw. Zal een groot verschil zijn met de originele Renault speakers  8)

jeroentjuh

Ah dankje wel.. daar had ik niet aangedacht aan de afwatering van het water... maar goed dat ik nog niks weggehaald hebt.
Morgen weer even naar de audio dealer.
Heb ze vergeleken ja.. maar dat is eigenlijk niet te doen in zo'n grote ruimte.
Speakers komen pas tot hun recht in je auto.

John B.

Ik had trouwens op marktplaats 55 euro betaald voor dat setje speakers,

je hebt er niet veel aan, maar misschien een richtprijs?

jeroentjuh

ZO.. aan de achterkant zitten de speakers erin.
Half uurtje werk per kant.

Morgen komen de Pioneers binnen.
Dat zal 10 min werk per kant zijn schat ik zo.
Het geluid is nu al een stuk verbeterd. :)

John B.

Toch niet vergeten n mini how-to met fotos te maken Jeroentjuh?

Anders mag je mij wel mailen met wat tips, ga ik t toch maar es zelf proberen!

jeroentjuh

Ja helaas wel...
Had m'n foto toestel niet bij de hand.. en ging sneller dan dat ik dacht.

Je moet de gordelspanner onder los maken; bank neerklappen, dan zit daar nog een torkschroef (maat 15 meen ik).
Vervolgens de hoedeplankhouder los maken (2 schroefjes).
Dan voorzichtig het paneel lostrekken (let op: niet met geweld lostrekken, anders gaan de bevestigingspinnen stuk.
Dan is het even manuvreren om het paneel tussen je bank uit te krijgen.

Vervolgens heb ik het paneel op de neergeklapte bank neergelegd, het boxje vervangen, en alles weer terug plaatsen.

Succes!
Groeten van Jeroen

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev