Advertenties


Probleem, voorveer kapot?

Gestart door Scum, 14 januari 2009, 23:01:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Scum

Vanavond had ik weg willen gaan met de auto. Op het moment dat ik bij mij in de straat over een bultje wilde rijden, hoorde ik een harde knappert aan de rechter voorkant van de auto. Vervolgens een constant schrapend geluid, maar kon wel verder rijden. Gelijk de auto aan de kant en gekeken, maar tis donker dus kon niets zien.

Aan het einde van de straat ben ik omgekeerd en zachtjes teruggereden naar huis en auto op de parkeerplaats gezet. Nog een keer gekeken en kon nu alleen zien dat de veer op me band rust.

Kan nu nergens heen met de auto.

Wat kan dit zijn, hoe kan ik dit oplossen en welke kosten gaan ermee gemoeid?

Is het een kapotte veerschotel oid? Of de veer geknapt / gebroken?

matthew

de veer is gebroken en langs de schokbreker gegaan.Er zal een nieuwe veer op gemonteerd moeten worden.

Als je de gereedschappen hebt om de veerpoot compleet te demonteren op straat zou ik dat doen,want als je verder rijd komt er ook nog een nieuw bandje bij.
Als je het los hebt naar een garage gaan en vervangen want je hebt wel een veerklem nodig om deze te vervangen.

Scum

#2
Oke. De gereedschappen heb ik helaas niet, maar zoals ik hier en daar al wat heb gelezen moet een veer zelf wel te doen zijn. Heb er net nieuwe banden op ;(..

Wat zou de beste manier zijn om straks geen weken pap te hoeven eten? De veer hangt op het moment strak op de band. Zou het goed gaan als ik de auto opkrik, dat de veer slaper zal worden en deze niet om me oren krijg?

Is het verstandig om ook gelijk de andere veer mee te nemen? Wat is de bestelcode van de veer.

/EDIT:
Zojuist even wat nagekeken over de veren ( RESEARCH 8)7 ). Er is blijkbaar verschil in een veer en een veer dmv kleurcodes. Er staat 1 Wit + 1 Rood of 1 Groen + 1 Rood. Me auto is van bouwjaar 1997. Een 1.6e Sedan (Classic).

Heb Broekhuis in Albergen gebeld en die zeggen nog wel een complete veerpoot te hebben liggen. Dit is voor mij op het moment handiger, omdat ik geen tools heb om de veer te ontspannen. Dan is het demonteren en monteren voor mij en wel te doen dus.

De kleurcode die ik kreeg was geel wit. Ze hadden er nog meer: geel wit, geel rood, oranje groen. Zit er een verschil in hatchback, coupe, sedan?

Scum

Eerlijk gezegd geen idee. Ik wil nog even naar de kleurcodes kijken en als die overeen komen, dan maar gewoon een veerpoot ophalen (€50). De schokbreker bewaar ik dan nog wel even in de schuur.

Scum

Zojuist even gekeken, maar kan nergens niet een kleurcode ontdekken. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de veerpoot er ook nog niet onderweg heb gehad. Heb namelijk de auto aan de weg staan en heb liever niet dat ik de hele dag of komende paar dagen de auto op de krik heb staan.

Wel heb ik een stukje veer gevonden, waar helaas ook geen kleurcode op staat, behalve dat ie dan helemaal zwart is.

Is het mogelijk om aan de hand van de dikte van de veer te weten welke kleurcode het is?

matthew

nee je moet waarschijnlijk ook met een doek de veer schoonmaken een stukje voor de kleurcode

Scum

Is opgelost. Heb een nieuwe (tweedehandse) veerpoot in Albergen kunnen bemachtigen. Zag er welliswaar wat minder mooi uit, maar heb het er maar even mee moeten doen. 5 tientjes lichter.

Man man... wat gaan die bouten stroef los! Een elektrische slagmoersleutel moeten ophalen om het voor elkaar te kunnen krijgen. Op zich is dit werkje goed zelf te doen, op de bouten na waren er geen complicaties. Ben van ongeveer 13.15 uur tot 17.45 bezig geweest, waarvan minstens anderhalf uur heen en weer rijden is geweest om alles te kunnen bemachtigen en een half uur monteren. Dan blijft de rest van 2,5 uur over en dat waren de boutjes demonteren..

Gewoon eerst zorgen dat je de onderste bouten eruit hebt en dat voorzichtig de bovenste twee los maken. Oppassen dat de schokbreker niet op je ashoes pleurt en kapot maakt.

Al met al goed te doen en hopelijk een goede beschrijving voor een ander kunnen maken.

Thanx voor de reacties  !-!

Scum

Ik heb nu een andere veer eronder zitten, maar toch zit er nu verschil in hoogte van de veer. Is het mogelijk om deze af te stellen dat de veer iets wordt ingetrokken?

Reinier Goorden

Volgens mij niet. Ik weet wel dat er iets of wat verschil zit in de veren van een diesel en van een benzine.

matthew

wat je ook kunt doen is bij intraxx een setje verlagingsveren aanschaffen dat is onderhand net zo duur als 1 originele veer en dan monteren dan is ie weer even hoog.

Niels van Dijk

Ik heb er nog 2 liggen :q Kwamen onder mijn megane vandaan. Weet alleen de kleur niet uit mn hoofd :neen:

Scum

Citaat van: matthew op 18 januari 2009, 23:45:49
wat je ook kunt doen is bij intraxx een setje verlagingsveren aanschaffen dat is onderhand net zo duur als 1 originele veer en dan monteren dan is ie weer even hoog.

Ik kan een setje veerpoten bemachtigen van een andere auto. Welliswaar een coupe 2.0 16v uit 1997. Kan iemand mij vertellen of dit gaat passen?

De kleurcode weet ik nog niet, maar daar hoop ik spoedig antwoord op te krijgen.

Paul

Past niet, de fusee's zijn anders van de 16v.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Scum

#13
thnx.

op dit forum wordt ook nog veerpoten van een 1.9 dti aangeboden gaat dit wel passen? Kan namelijk nergens vinden of dit wel past en als ik op internet zoek naar veren staat de 1.9 er wel bij, maar graag zou ik zekerheid willen hebben.

verder heb ik nog veren kunnen vinden van een 1600cc, 16 klepper. Ze zijn voor een Renault Megane Coupe phase 2. Kleurcode rood, wit. Hierbij heb ik twijfel voor het passen.

Scum

Als iemand een antwoordje heeft hoor ik het graag  -- --.. Auto moet Maart met de APK en heb niet zoveel tijd meer in het weekend. Hopelijk heb ik de veren dan nog voor het weekend binnen, zodat ik dit kan fixen.

Dank u allen  8)7

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev