Advertenties


Motorische problemen 1.6e

Gestart door RobScénic, 29 december 2008, 19:27:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RobScénic

Ik heb een probleem met mijn 1.6e megane coupe op gas. Eerst als hij op gas rijdt dan houdt hij enorm in bij lage toerentallen, gevolgd door een backfire. Op benzine liep hij toen normaal.
Maar nu begint hij op benzine ook raar te lopen. Hij loopt onregelmatig stationair, en bij optrekken houdt hij in, en loopt hij heel rauw. Net alsof hij op 3 cilinders loopt. Vervolgens loopt hij dan hortend en stotend, en dan ineens weer normaal. Ook op gas, bij hogere toerentallen loopt hij normaal.

- slangetje van MAP-sensor is vervangen, was gescheurd
- stappenmotor is vervangen, was kapot
- bougies zijn vervangen voor Bosch FR-78x
- Aanzuigbuis is vervangen, was gescheurd
- verdamper is schoongemaakt
- gasklephuis is schoongemaakt

Ik niet meer weten....... 8)7

Ow en naast de accu liggen 2 stekkers los, die in elkaar passen. Ik heb ze schoongemaakt en in elkaar gestoken, maar als ik nu het contact omdraai dan hoor ik van achter het interieurfilter wat 'tikken'. Weet iemand wat dit kan zijn??
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

laguna 2003

#1
waarschijnekijk is je inlaat spruitstuk stuk
ik heb dat ook bij mijn alfa 156 gehad dan loop hij heel erg slecht
of je neemt een nieuwe of tweedehands
of bij mij hebben ze hem dicht gemaakt
maar ik denk dat het beter is om 1 op de sloop tehalen


en dat tikken schijnt een kwaal te zijn bij de megane heb ik ook is van de kachel
om het te maken moet het dashboard er uit is mij te duur
het tikken duurt maar even

matthew

Het tikken is je recirculatie klep.
Hier kun je een nieuw tandwieltje voor kopen en repareren maar dan moet wel je kachelhuis eruit en als je airco hebt moet de airco leeg.
Stekker los daarvan kan in ieder geval geen kwaad.

En dat je motor slecht loopt kan een bobine stuk zijn of een/meerdere injectors vervuild.
Maar bij gas auto zou ik eerst eens beginnen met kleppenstellen.
Dit moet namelijk bij een 8v elke 15000km gebeuren.

laguna 2003

ik heb geen airco
tegen mij is gezegt dat het 8 uur werk is
weet een van jullie wat zo iets kost

en voor het heel slecht lopen op gas na een backfire is echt je inlaat spruitstuk
mijn alfa heeft in totaal 3 weken bij de garage gestaan voor ze er achter waren ook alles vervangen en schoon gemaakt
laat er maar een s naar kijken

RobScénic

Nou hij loopt niet slecht na een backfire, maar het probleem is vooral DAT hij backfired! Hoe kun je dat testen dat het inlaatspruitstuk kapot is?
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

laguna 2003

na een backfire kan er een scheur ontstaan in de inlaat spruitstuk waar door die slecht gaat lopen door dat hij valse lucht aan zuigt
ik denk dat je dat alleen kan zien door hem er af tehalen

matthew

Oorzaak backfire kan zijn verkeerd afgestelde bougie's of versleten.

Je zou wel even alle aansluitingen op je inlaatspruitstuk en luchterfilter gebeuren kunnen controleren of alles echt erop zit en dicht is.

Toch ook kleppen stellen.
En je inlaatspruitstuk zelf nog even niks mee doen.

Maar ja je moet het zelf weten natuurlijk. (maar dit is geen alfa)

laguna 2003

ik zeg niet dat het een alfa is
maar bij het uitlezen van de motor kan je al zien of hij valse lucht zuigt
maar is het spruitstuk het laatse waar ze naar kijken
ik neem aan dat hij al is uitgelezen ?
zo ja en hij zuigt valse lucht kijk er na

voor de rest doe er mee wat je wilt

Johan L

Backfire kan meerdere oorzaken hebben (zie boven), de bougie keuze is er zeker 1 van.

Zie topic: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=6854.0

Jouw 1.6e megane is een 8 klepper en heeft een K7M motor (als ik 't goed heb). Je gebruikt de verkeerde bougies als het een K7M motor is.

De bougies die daar in moeten volgens boek Etzhold (So wird's gemacht) zijn:
  - Bosch FR7DC
  - NGK    BCP5ES
  - etc

Op gas moet je dan plaatsen:
  - Bosch FR6DC
  - NGK    BCP6ES
  - etc

Ik gebruik NGK en de backfire problemen waren als sneeuw voor de zon verdewenen.

Paul

voeger monteerden wij bij de lpg motoren altijd de bosch FR78X ipv de originele renault bougies.
Daarmee waren veel problemen mbt backfire opgelost.
Dat zou hier het probleem dus niet zijn.
Ik denk net zoals Matthew de klepspeling/bobines.
Inlaatspruitstuk is van aluminium, das kan bijna niet scheuren, wel kan de pakking stuk zijn, maar dat moet hij ook slecht stationar lopen.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

laguna 2003

daarom hij loopt ook slecht stationar zegt hij

RobScénic

En heel raar, na even de computer geresetted te hebben loopt hij nu wel goed op benzine. Alleen toen ik naar gas overschakelde heeft hij 1 x een backfire gehad, goed om een nieuwe aanzuigbuis a 67 pleuro weer doormidden te doen scheuren.... grom. Maar heeeel af en toe heeft hij met optrekken nog even dat stotterend lopen. Ik neem aan dat hier de kleppen voor verantwoordelijk zijn dus worden a.s. maandag de klepjes gesteld. En dan proberen we gewoon als een ware teletubbie NOG EEN KEER!!! Hehehehehe
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

RobScénic

Intussen is er nog geen verbetering in gekomen. Hij blijft (als hij ook maar enigzins op temperatuur is) stotteren bij optrekken, maakt niet uit in welk toerengebied. Als ik dan wat speel met het gaspedaal, dus voorzichtig gas lossen tot hij weer 'pakt' en dan met fluwelen voetje gas geef, dan doet hij het vrij normaal. Maar hier is dus niet fatsoenlijk mee te rijden. Dit is dus op benzine, over LPG praat ik nog niet eens!

Auto is laatst uitgelezen, meerdere keren en dit kwam eruit:

- Inlaattemperatuursensor kapot > direct vervangen
- TPS-sensor (stand gaspedaal) kapot > direct vervangen
- KVStemperatuursensor (onderste) kapot > direct vervangen

Storingen zijn eruit maar nog geen enkele verbetering!

- Injectors zijn gecontroleerd en schoongemaakt
- Inlaatspruitstuk gecontroleerd, lekt niet
- Bobines zijn allebei vervangen
- MAP-sensor is vervangen om te proberen
- Stappenmotor en gasklephuis schoongemaakt
- Alle luchtslangen zijn dicht

Ik weet het niet meer...
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Scum

Sludge verwijderen uit je verdamper.. Heb je dit al gedaan? Ik heb er trouwens champion bougies er inzitten (tegelijk gedaan met de sludge verwijderen en kleppen stellen). Geen backfires sindsdien meer gehad

Paul

Is er al compressie gemeten en zijn de bougiekabels nog goed?
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev