Advertenties


Uitvallen bij koude motor

Gestart door b4rtsimps0n, 21 november 2008, 15:18:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

b4rtsimps0n

Hallo iedereen,

Ik zit al een paar maanden met het probleem, ik denk sinds het weer kouder is geworden dat mijn auto slecht start en als ik de koppeling in druk de toeren naar beneden vallen en de motor uitvalt bij een koude motor. Het gaat om een Renault Megane 1.6e benzine uit 1997. Als ik hem start met koude motor moet ik voorzichtig steeds wat gas geven tot hij het zelf overneemt.
Zodra de motor warm is loopt hij keurig, zo'n 750 toeren stationair. Het toerental stationair bij koude motor schommelt vaak. Heb zelfs 2 keer gehad dat hij niet onder de 2000 toeren stationair wou gaan, en ook rijdend met de koppeling omhoog hij zelf niet onder de 2000 toeren wou. Beide keren was dit nadat ik hem meerdere malen heb moeten starten, omdat hij voor een stoplicht weer is uit was gevallen, maar dit is al een tijd niet meer voorgekomen.
We hebben als de stappenmotor schoongemaakt, de bougies en de bougiekabels vervangen en op het moment zit er een injectie reiniger door de benzine.
Nu denken we dat het misschien aan een temperatuursensor ligt, misschien die bij het luchtfilter die niet registreert dat de motor koud is en dat er meer benzine nodig is, omdat het probleem weg is zodra de motor op temperatuur komt.

Weet iemand misschien of dit kan, of wat het probleem anders zou kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Bart.


matthew

temperatuursensor kan maar die op of bij het luchtfilter is voor je luchttemperatuur.

Dan maak je eerder kans met de koelvloeistoftemperatuursensor.

Yorick

Ik wil dit topic even naar boven halen, omdat ik me herken in het eerste verhaal. Het verhaal met 2000 toeren heb ik niet, mn Meg heeft met een koude motor wel veel moeite. Gisteren viel hij drie keer uit na achteruit rijden, koppeling in en dan valt ie weg. Als ie dan 1x "flink uitvalt" is het probleem weg.

Zal ik de koelvloeistoftemperatuursensor moeten checken/ vervangen of zou het iets anders kunnen zijn?

Yorick

Zoals net ook.
stukje rijden, als de motor nog knetter koud is dan wil ie gewoon uitvallen maar dan kan ik m voor wezen door sneller te schakelen. Is ie iets warmer dan lijkt ie uit te vallen maar kan hij tussen de 500 en 1000 toeren pendelen en gaat t steeds beter.

Het gebeurt alleen met koudere temperaturen.

Rogier

De auto wilt net zoals jij niet met het koude weer naar buiten :P

Yorick

Dat klopt, weten waar het vandaan komt en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen zou fijn zijn :)

Yorick

 :up: , iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Da Likita

Heb je de wagen al eens uit laten lezen bijeen dealer ? Of zeker een garage. Dan kan je de test waarden zien en vaak is het een sensor zo Matthew al zei. Pak een dealer, laat de wagen daar staan zodat ze in de ochtend de clip eraan kunnen hangen en testen wat jij aan geeft. Heb je de accu al eens los gehad ? Plus en min los, beide dus. Even tegen elkaar houden om rest spanning weg te laten lopen. Ik hou ze dan nog 5 minuten van de accu af en zet het contact dan aan. Daarna contact af, accu aansluiten en starten met alle verbruikers aan (verlichting, verwarming (achterruit ook), mistlampen etc. Enkel audio uitlaten.
Zo eens 10 minuten laten draaien, het liefst iets langer.

Probeer het eens en als het niet is opgelost zou ik even naar de dealer gaan

Succes

Yorick

Ik zal bovenstaande eens proberen Hellspawn, dankjewel voor je reactie.

Ik wil die sensoren wel preventief vervangen, maar welke zou ik dan kunnen doen?
De koelvloeistoftemperatuursensor sowieso, maar waar zit deze?
En de (lucht) temperatuur sensor zou ook niet verkeerd zijn? Waar zit die?

Naar een dealer toe en uit laten lezen zou ik dan eventueel na al deze stappen kunnen doen.

Da Likita

Preventief vervangen heeft geen zin, als ze goed zijn zijn ze goed.
Dat is de reden dat mensen vaak dealers vermijden. Omdat de kosten hoger uitpakken door preventief vervangen van stukken (lampjes, remblokken, wissers, filters etc).

Proberen of het werkt kan je altijd eens doen, kost niets extra op die manier

Yorick

Ja precies.
En daar kan ik achter komen door eerst die stappen van jou te doen, en eventueel hem daarna eens een keer uit te laten lezen?

Da Likita

#11
Een fase 1 1.6 8v is het toch.
Zal straks de waardes eens opzoeken, zul deze door moeten meten. Maar als je uit laat lezen kunnen hun gelijk de waardes bekijken en of ze goed zijn.

Ik zou eerst de voeding loshalen en zo resetten. Daarna even naar de dealer. Laat ze eerst alle fouten wissen en een dag daarna terug om uit te lezen. Als je alle stekkertjes los haalt krijg je ook fouten. Of je moet dat zeggen voor ze gaan uitlezen dan kunnen hun er rekening mee houden. Anders kijken ze misschien naar de verkeerde foutmelding.

Waardes:

Voedingsspanning 5 volt (beide sensoren)

koelwater
20 graden (2000 - 3000 ohm)
90 graden (200 - 300 ohm)

lucht
20 graden (3000 - 4000 ohm)
40 graden (1000 - 1700 ohm)


Stationair regeling:
Tussen pin A en D (55 ohm)
Tussen pin B en C (55 ohm)
Tussen pin A en B / C en D moet je 1 ohm weerstand hebben

Yorick

Ja het type klopt  !-!

Ik zal morgen eens even bellen. Dankjewel!
Kun je aangeven waar die verschillende sensoren zitten?

Da Likita

Temp sensor water (5) zit rechts naast je uitlaatspruitstuk, kijk je zo tegen aan

lucht sensor (16) moet je vanaf je luchtfilter volgen, is een sensor met 2 draden...

https://mega.co.nz/#!CtRVhZYD!WTsSG-3iO6R_gOjkQTQlX9uXEp630dveSeL1tRF8coY


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev