Advertenties

climate control

Gestart door boeme, 15 augustus 2008, 15:07:30

Vorige topic - Volgende topic

boeme

Hallo,

Net 2 maanden geleden een dure reparatie aan de climate control van 300 euro bij de renalut dealer.
Nu het volgende probleem,
als ik de climate control aan heb op auto of gewoon op airco blaast er via het dashboard aan de bijrijderskant koude lucht en aan de rijderskant warme lucht. Met als gevolg geen koude maar een lauw warme auto.
Iemand tips/ideeën? Heb geen zin in weer een dure reparatie..... :neen:

Birt

Ik wist niet dat de megane gescheiden temperatuur regeling heeft. ;-)

Lijkt erop dat er ergens klep vastzit of stuk is. Maar daar zitten er wel een paar van in. Nadeel is dat alles geautomatiseerd is dus dat zoekt lastig. Ik vermoed een klep/knop die regelt of je lucht naar je voeten/hoofd/voorruit krijgt.

Marcelo

ik heb er geen verstand van !!
Maar mijn ouders hadden dat met hun bmw ook eens gehad bleek bij hun een weerstand te zijn
zou toch echt naar de dealer terug gaan!
na een reparatie van €300 hoort hij het gewoon goed te doen Y

Renier

Citaat van: Marcelo op 16 augustus 2008, 01:26:28
zou toch echt naar de dealer terug gaan!
na een reparatie van €300 hoort hij het gewoon goed te doen Y

Helemaal mee eens :)
Terug gaan naar de dealer en vragen het op te lossen. Je hebt op elke reparatie immers garantie  ;)

matthew

Je hebt idd recht op garantie maar dan wel op de reparatie daarop,als dit dus een andere klachtis dus nieuw probleem.Ik verwacht ook dat een klep niet goed is en met beetje pech moet volhensmij het dashboard eruit.

Eriks

Aha, dit heb ik dus ook! Wat was voor jou de oplossing Boeme?

De bijrijder krijgt redelijk koude lucht, de bestuurder warm. Uit de roosters in het middenconsole komt ook rechts koud, links warm. Ik krijg m'n auto niet meer koel. Bij het in en uitschakelen van de airco (of de "auto stand") hoor ik een ratel waarvan ik al dacht dat het een klep was die niet lekker meer lekker opent of sluit. 

Pas 'n grote aircobeurt laten doen en de airco schakelt ook nog in, maar met de helft warme lucht krijg ik 'm niet koel. Iemand een idee, voordat ik naar de dealer ga?

Eriks

via het algemene renault forum en problemcar ontdekt dat het waarschijnlijk het stelmotortje is op een klep die de luchttoevoer (warm/koud) regelt. Weet iemand waar die zit of zitten. Ik lees dat de laguna (met gescheiden temp regeling) er twee heeft, bij het dashboardkastje voor rechts en voor links onder de parafaan thv het stuur. Beide even lastig te bereiken trouwens  ;). Clio met ClimContr heeft er alleen een bij het kastje.

De (plastic) tandwieltjes van het motortje en die op de klep gaan vaak stuk en grijpen daardoor niet meer aan. Dat maakt wrsch het geluid dat ik hoor.

matthew

Het ratel geluid wat je waarschijnlijk hoort als je airco aan is ,komt van de pomp en dan zit er of te weinig freon in of te weinig olie in je airco circuit.

Voor je lucht warm kan het idd zijn dat je een mengklepmotor stuk hebt.

Met beetje pech moet het dashboard eruit.

Eriks

Gister heb ik het halve dashboard eruit gehad, alle losse delen dus. Handschoenenkastje, radio en vakjes in het middenconsole en alle kappen bij de voetenruimte. Met een torx schroevendraaier hou je in mum van tijd weinig van je interieur over ;)

Heb in ieder geval een motortje gevonden wat de ratel veroorzaakte. Een tandwieltje in het binnenwerk mist een paar tandjes en dan is het over en uit. Deze zat achter het handschoenen kastje en bedient volgens mij een klep die bepaalt hoeveel lucht er van buiten genomen wordt, tegen de hoeveelheid gecirculeerde lucht.

't Valeo motortje kan ik niet online vinden. FF bestellen bij de dealer, lijkt me. Ik zal daar meteen eens vragen of er meer van die motortjes verstopt zitten, want ik blijf temperatuurverschil houden tussen links en rechts. Maar het lijkt me sterk dat er een klep is die iets tussen links en rechts regelt, er is toch geen megane met gescheiden airco?

Ik zag wel dat de warme leidingen naar de kachelradiateur via links lopen en zo misschien de koude airco lucht op links toch weer opwarmen.

bedankt i.i.g.

ramon16v

diegene die nu gevonden hebt is de ciculatieklep. deze sluit de aanzuiging van buitenaf.verder zitten er nog wel een paar maar die zijn iets kleiner en daar kan je bij als je je dashboard kap eraf haalt

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev