Advertenties

Vraag over automatische versnellingsbak Megane

Gestart door prb888, 10 augustus 2008, 21:22:37

Vorige topic - Volgende topic

prb888

Hallo,

Ik heb nu ongeveer 3 weken een Megane van 2 jaar oud met een 2.0 liter 16v benzinemotor.
Dit icm een automatische versnellingsbak.

Het valt me eigenlijk de laatste week op dat het net lijkt of de 2de versnelling uit 2 fase's bestaat.
Tijdens het overschakelen van de 1ste naar de 2de lijkt het of de koppeling wat slipt. Ik weet helemaal
niet of een koppeling kan slippen met een automatische bak, maar daar lijkt het wat op.
De verhouding oplopend toertal en snelheid zijn dan niet juist.  Kort daarna lijkt het dan of die 2de
versnelling daadwerkelijk vast ingeschakeld wordt.  Dan voelt het aan dat er geen slippende koppeling meer is.

Zover ik gemerkt heb is dat alleen maar in de 2de versnelling.

Misschien dat dit gewoon normaal is, alleen het valt me op.
Ik heb op internet wel een soort gelijk verhaal gevonden van een Peugeot en dat scheen zo te horen.
Herkent iemand dit?

Renier

Ik rij al jaren dezelfde Megane II met 2.0 16V automaat en kan me hier niets bij voorstellen wat jij beschrijft.
Bij mij rijdt en schakelt hij in alle 4 trappen vloeiend en zonder slippen.

Het is wel zo dat hij de versnelling soms wat langer vasthoudt dan je zelf zou doen, dwz dat hij eerder zou mogen opschakelen.
Maar je leert al snel door met het gaspedaal te spelen dat je het schakelmoment nauwkeurig kan bepalen.

Hoeveel km heeft hij gelopen? Zal niet heel erg veel zijn als hij pas 2 jaar oud is?

Heb je geen garantie meer?

Niels van Dijk

Ik weet wel wat je bedoeld :q En dat hebben ze allemaal wel.
Als je op trekt valt hij altijd even iets terug in toeren.

prb888

Bedankt voor de reaktie's

De auto heeft bijna 18000 km gereden.  Ik heb hem gekocht bij een Opel / Chevrolet dealer zo'n 50 km hier vandaan.
Er zit nog wel garantie op, maar ik dacht eerst maar eens een rondvraag doen.

Ik rijd niet zoveel. Nu ongeveer 500 km gereden in de 3 weken dat ik hem heb.
In het begin is alles even wennen en valt het niet zo op.

Maar de laatste dagen valt het me op.  Ik zal proberen de situatie wat duidelijker uit te leggen.
Ik ben over het algemeen een rustige rijder.  Dus normaal tot rustig optrekken.
Gaspedaal in de zelfde stand houdend schakelt hij over naar de 2de versnelling.
Dan in de 2de versnelling lijkt het of de koppeling slipt tussen de 2500 en 3000 toeren ongeveer.
De snelheid blijft wat achter ten opzichte van de toeren.
Kort daarna vallen de toeren wat terug naar ongeveer 2500 en loopt de snelheid meer op ten opzichte van de bovenste situatie.
Het lijkt dan dus of hioj daadwerkelijk goed in de versnelling vastzit.
Dit allemaal nog in de 2de versnelling.

In de praktijk gaat het allemaal vrij snel hoor daarom is het me niet zo snel opgevallen.

Ik weet niet wat er gebeurt bij wat feller optrekken, dat zal ik een dezer dagen eens proberen.
Ook handmatig de versnellingen bedienen zal ik eens proberen.

Ik zou mogelijk ook eerst een bij de plaatselijke Renault dealer kunnen informeren alvorens mijn verhaal bij de garage te
vertellen waar ik de auto gekocht heb.

UPDATE 11-08-08  17.00 uur

Ik heb vandaag nog eens goed opgelet en ook in de handmatige stand is mijn euvel aanwezig.
Geforceerd (in de handbediening) is het ook een beetje aanwezig in de 3de versnelling, maar wel wat minder.
Als ik bv net na het overschakelen van 1 naar 2 de gas een beetje loslaat, en ongeveer 2 a 3 seconden wacht en daarna weer gasgeef
is het euvel ook weg.  Het lijkt erop dat het overschakelen, en het daadwerkelijk vastgrijpen van de versnelling, gewoon een paar seconden nodig heeft.

Verder ben ik ook maar even langs de Renault dealer hier in de buurt gereden.  Er is iemand meegereden die het in eerste instantie niet opmerkte natuurlijk.  Maar gereden volgens mijn aanwijzingen concludeerde deze man het ook.  Echter hij wist niet of het zo hoorde of niet.
Hij vroeg of er (fout)meldingen waren verschijnen op het display.  Dat is dus niet.  Volgens deze beste man moet bij de geringste storing er een foutmelding verschijnen.
Verder bood hij aan om even in een andere Megane automaat te rijden en te kijken of deze het ook had.  Helaas was er geen Megane automaat beschikbaar op dit moment.
Nu zou hij morgen even een stukje met een andere Megane rijden en mij terugbellen hoe of wat.

Even voor de duidelijkheid, dit was bij de Renault dealer hier in de buurt.  Ik heb de auto daar dus niet gekocht en deze garage is ook niet bekend met deze auto.

Dus even afwachten maar.
Mochten er nog iemand info hebben, alle reaktie's zijn welkom.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev