Advertenties

distributieriem

Gestart door herbie2106, 6 juli 2008, 21:47:09

Vorige topic - Volgende topic

herbie2106

Dag mensen. Mijn naam is Herman. Ben in het bezit van een megane 1.4 16v uit okt 99.

Nu ging ik vandaaag de distributieriem vervangen.Bij meerdere auto's gedaan dus dacht dat kan bij de megane ook wel.

Maar kwam op het volgende probleem:  Normaal gesproken ( denk ik) zit er op de krukaspolie een spies om de peolie op zijn plaats te houden. Deze zat er dus niet op.( kwam ik later pas achter...) na alles opnieuw gemonteerd te hebben en ging "proef" draaien dmv de nokkenas merkte ik dat ie niet meer op tijd stond.
Dus alles weer opnieuw gedaan. 1-ste cilinder op zijn hoogste punt, maar kan de nokkenasmarkering niet vinden. er staan wel 2 halve maantjes op de assen zelf maar geen markeringen achter of boven de nokkenassen. Wie o wie weet hoe ik die op tijd moet zetten?
en hoe ik de krukaspolie weer op tijd krijg want die is nu traploos instelbaar. de motor looppt wel, slaat "normaal"aan maar hoor er iets aan.
Weet dat je met het testen de kleppen kunt verbuigen, hoop niet dat dat het zou kunnen zijn.

Zelf had ik het idee dat ie niet perfect op tijd staat dit omdat de krukaspoelie traploos instelbaar is omdat ie geen spies heeft. denk nu dus dat de kleppen net maar dan ook net de zuigers raken.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? want zelf kom ik er dus niet meer uit. Heb al mijn auto's die ik heb gehad altijd de distributieriem zelf vervangen en nooit geen problemen  mee gehad, dus kan wel een beetje sleutelen, maar loop nu dus vast.

alvast bedankt

groeten Herman

ps het is de bao1 1.4 16v geloof de k4j motor

oh en nog iets. volgens hyanes moets ik de spanner 7 a 8 mm voorbij het vaste punt spannen. maar nu heb ik een andere spanner van de brezan en die heeft een soort van inkeping. heb zelf het idee dat iue daar tussen moet staan of op 1 van de 2 markeringen. maar kan nergens vinden hoe oif wat

Birt

Ik ben geen monteur, maar kan wel vertellen dat de krukas geblokkeerd dient te wordne voordat je de boel gaat loshalen. En bij mijn weten staan er markeringen op de riem die aangeeft hoe wat erop gelegd moet worden.

herbie2106

klopt is ook gebeurd dmv de rem intrappen en de starterkrans te blokkeren. maar er staan helemaal geen markeringen op de krukaspoelie. en ook niet op de riem. wat ik weet moet je die zelf markeren. tenminste dat doe ik alijd met een witte stift naast elkaar leggen tanden tellen en klaar is kees

Birt

Als je markeringen op de oude riem hebt staan en op de poelies, dan moet het helemaal kloppen. Dit kun je dan inderdaad zo overnemen. De bdp-sensor doet dan de rest kwa timing inspuiting en vonken, en de motor zou goed moeten lopen.

herbie2106

motor loopt ook heb alleen het idee dat de kleppen iets raken. het geluid is echt anders. denk ook dat de spanner iets te strak staat nu.

maar vraag dit dus omdat ik niet alles volgens de "regels"heb kunnen doen omdat ik de markeringen niet aanwezig zijn en de poelievoor de distributieriem is niet vast kan zetten voordat ik dus krukaspoelie erop zet.

herbie2106

oke maar remco heb je nu en idee hoe ik dit kan oplossen??

Paul

Bobine en bougie uit de 1e of 4e cilinder draaien en zuiger met een ijzerdraadje oid bovenin zetten.
Onder in het blok zit vlak bij het oliefilter een uitwendige torxbout gedraaid.
Die bout moet je eruit draaien en daar een speciaal gereedschap (Blokkeerpen) stoppen (krukas kun je dan niet meer bewegen). Kan ook met een boor 8. ;)
De doppen aan de achterkant van de nokkenassen demonteren. Nu zie je inkepingen in de nokkenassen staan.
Deze moeten perfect recht staan, en daar het je eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig.
Als de nokkenassen niet los zijn geweest hoef je dit eigenlijk niet af te stellen.
Riem weer goed monteren en met blokkeerstift erin vastzetten. Daarna niet vergeten de stift/boor eruit te halen ;)

Nu zou hij weer op tijd moeten staan.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Paul

Remko, je was me sneller af, vond het alleen zonde om mijn hele verhaal weg te gooien ;)
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

herbie2106

okeee thanks voor de reacties!!! ik zal het eens gaan bekijken.super dat er zo snel gereageerd wordt zeg!

Remko mail adres werkt gewon, wacht met spanningf op je mailtje ;-)

herbie2106

ja de waterpomp is vervangen. Doe ik standaard altijd. je bent er dan toch bij en bespaart je een hoop geld en moeite want die zal het geen 2 termijnen van de riem volhouden

matthew

en nog aanvulling op de vraag van de spanner de pijl moet midden in het u tje staan.

herbie2106

midden in het u-tje? hmmmmm hij staat nu 7 mm voorbij de vaste pin wat volgens haynes manuel zou moeten..

beetje te strak dus.....

dank jullie voor het meedenken en de reacties! echt super! ga er mee aan de slag aen laat jullie uiteraard weten hoe het gelopen is!
]
greetz herman

herbie2106

mensen zit even met het volgende: mde "kunstof" dopjes moeten er aan de bakzijde er vanaf om de nokkenas vast en op tijd te zetten.

nu ben ik ff bezig geweest om ze er vanaf te halen maar dit ging erg moeilijk. zo moeilijk dat ze er nog op zitten.  moet dat met een beetje gepast geweld gebeuren? zo ja dan moet ik dus ook nieuwe kapjes bestellen. mocht iemand een idee of tip hebben om ze los te halen dan hoor ik dat graag.

groet herman.

ps. heb maar zón kitje besteld waar je de nokken, krukas mee vastzet en een bpd pen van renault. dacht voor die €60,- euri's

matthew

is idd niet te hergebruiken en ja ieder zijn eigen manier ik sla altijd een grote schroeven draaien in het midden door de keerring heen en dan ligt ik hem eruit.

En als je de nieuwe doppen er weer inzet niet te diep doen maar ook niet te ver uit laten steken dus goed kijken hoe ze nu zitten en dan met kunstof hamer erin tikken.
Er is ook speciaalgereedschap voor maar kunstofhamer gaat ook prima.

herbie2106

hmnm okee daar was ik al bang voor.kun je deze bij bv de brezan halen?
of moet je hier echt voor naar de dealer?

wederom bedankt voor het reageren!

groeten herman

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev