Advertenties


Wat zou je bieden voor deze auto? (topic met zoveel mogelijke details)

Gestart door Oude nickname, 3 juni 2008, 22:35:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oude nickname

Ondanks de grote hoeveelheid auto's die worden aangeboden op internet, is het altijd moeilijk om goed vergelijkingsmateriaal te vinden. Iederen auto is anders natuurlijk maar misschien dat jullie je mening willen geven over de auto die ik hier beschrijf. Ik heb zoveel mogelijk details verzamelt die invloed (kunnen) hebben op de prijs.

Alle tips op de site/faq heb ik doorgelezen, en die heb ook meegenomen toen ik ging kijken.

Specs!
Het gaat om een Renault Megane Coupe 2.0 8V (benzine) phase 1 uit begin 1999. Deze staat bij een autohandelaar (geen dealer of particulier dus) die het ding zonder schoon te maken gewoon tussen zijn andere occasions heeft gezet. Het is niet bekend hoeveel eigenaren de auto heeft gehad.

Er is iets meer dan 100000 kilometers mee gereden, de check van de nationale autopas geeft geen rariteiten aan. De auto is nooit als vermist opgegeven. Een kennis van me wist te vertellen dat hij in een database (weet niet welke) kon zien dat "de auto landelijk nooit bij een officieel schadebedrijf is aangeboden ter reparatie". Naden van de motorkap en achterklep sloten netjes aan volgens mijn pa die daar naar gekeken heeft (zelf niet tot in detail bekeken).

De belangrijkste features: (de standaard dingen zoals een 3de remlicht sla ik ff over  :q)
- Leren bekleding voor en achter (ziet er nog redelijk uit)
- We hebben geen deukjes kunnen vinden, een paar piepkleine lakbeschadigingen bij de portierrand
- 16" lichtmetalen velgen van Renault
- Banden zijn niet echt bijzonder: Ceat Tornado's, 205/45 ZR16 83W (voorbanden kaal, zie onder)
- Remus einddemper
- Volgensmij is ie wat verlaagd, op standaard materiaal.
- Distributieriem (waarschijnlijk) vervangen om en nabij 80.000 km / in 2007
- Beide originele sleutelsets zijn nog aanwezig
- Er zit geen radio in, maar achter in de hoedenplank zitten 2 boxjes gemonteerd, JBL GTO936e staat erop (geen verstand van audio)
- Interieur ziet er redelijk okee uit, ook stuur en pook
- Pedalen waren wat viezig maarja, het is een beetje een boerenomgeving he >:D

Wat ontbreekt:
- Onderhoudsboekje en handleiding
- Airco
- Autoradio (wel speakers, geen radio dus)
- Alarm
- Garantie (bij te kopen voor EUR 450 per 3 maanden garantie)

Defecten, beschadigingen, etc:
- De randen van de 16" velgen hebben duidelijk een keer kennis gemaakt met stoeprand
- De voorbanden zouden niet door de APK heen komen (een heel eind kaal)
- Onbenullig: Contactjes van schakelaar binnenlampje zijn slecht
- Onbenullig: Rechterachterraam gaat niet meer open (electrisch), linksachter moeizaam. Dit is een bekend probeem natuurlijk, dat gaf de verkoper zelf ook al aan.
- Er is wat in gerookt, of ik ruik een ander geurtje, misschien het leer. Hij stond vanmiddag buiten in de zon dus er hing al een beetje een benauwd geurtje in natuurlijk. De verkoper heeft een behandeling om vieze geurtjes te verwijderen.

Overige gegevens (goed oliepeil, accu, rijervaring) moet ik nog bekijken.

Zouden jullie deze auto op waarde kunnen schatten, gezien de lage kilometerstand ten opzichte van de leeftijd en de overige eigenschappen? Ga er even vanuit dat dingen die ik niet noem in orde zijn. Dus ook de accu, dingen zoals schokdempers e.d. en de rijervaring.
I'm changing lanes, cover me!

xforce

zonder garantie zou ik hem absoluut niet kopen,
maar indien toch 3500 euro zonder garantie.
meer zou ik er niet voor geven gezien de onofficiele onderhoudsbeurten, verlagen en extra audio is het waarschijnlijk een jonge knaap geweest die erin heeft gereden.
Het leer maakt een hoop goed, dat is 2e hands nog redelijk (behoorlijk) wat waard.

Het ligt eraan wat je met deze auto wilt.
Als je van plan bent om hem helemaal netjes op te knappen dan gaat er meer geld in zitten dan hij waard zal worden.

Ik spreek namelijk uit veel ervaring. Ik heb ook bij een handelaar een dergelijke auto gekocht met hier en daar wat kleinigheidjes, zonder garantie en een jeugdige knaap uit boeren-omgeving. (had subwoofer ingezeten).
Ik heb hem gekocht voor 4500 (2.0 16V), met goede banden en nieuwe remblokken.

Ik had het idee wat dingen te veranderen om hem weer perfect te maken, echter:

- Was de koppakking een paar weken later lek
- werkten de achterruiten ook niet (50 euro per motortje op de sloop)
- was de waterpomp lek

samen met het vervangen van koplampen, nieuwe bumpers, velgen en uitlaat, ben ik uiteindelijk een dikke 8000 euro aan deze auto kwijt geweest.
Voor dat geld had ik een veel nieuwer beestje kunnen kopen, dan het heb ik nu dan ook gedaan (A).

Oude nickname

Ben het helemaal met je eens dat ik goed op moet letten op evt. andere defecten en dat er risico's aan verbonden zitten zonder garantie. Een proefrit zou ik later deze week kunnen maken. Bedankt voor je tip over de motortjes trouwens, die zijn aardig aan de prijs. De verkoper vertelde dat het vaak "de schakelaartjes" zijn die kapot gaan. Ik had op de site al gelezen dat het vaak om de motortjes gaat.

De prijs zonder garantie ben ik ook met je eens trouwens ;)

Als het een standaard Megane Coupe zou zijn had ik wel het plan gehad er e.e.a. aan te veranderen. Denk dan aan iets verlagen en evt. een ander setje velgen. Het is in die zin een voordeel dat deze dat al heeft. De velgen vind ik opzich best mooi. De einddemper had van mij niet gehoeven maar mocht ik hem kopen dat blijft die er gewoon onder tot ie een keer kapot gaat of ik het geluid zat ben ;)

Heeft een einddemper eigenlijk nog effect op onderhoud/rijgedrag, los van het geluid?

Intussen heb ik via-via een overzicht gekregen van het kilometerverloop:
Jaar/datum Stand Verschil Over periode Per week
      1999 0                        
      2000                        
      2001                        
      2002                        
10-02-2003 40250 40250     4 jaar         193     
09-02-2004 47800 7550     1 jaar         145    
31-01-2005 51551 3751     1 jaar         72    
04-08-2005 54500 2949     6 maanden         113    
05-10-2005 54742 242     2 maanden, verkoop?
28-09-2006 70010 15268     1 jaar         294    
26-09-2007 90471 20461     1 jaar         393    
16-05-2008 102203 11732     4,5 maanden         586    
17-05-2008 102394 191                    
03-06-2008 102400 6

Voor 2003 geen tellerstanden bekend dus. De auto heeft wel netjes zijn beurten op tijd gehad.
Eerste 4 jaar gemiddeld 10k per jaar gereden, daarna kakt het wat in om onbekende redenen.
Daarna vermoed ik dat hij verkocht is aan iemand anders. De nieuwe eigenaar rijd er meer kilometers in.
Op basis van de gegevens lijkt het erop dat het aantal kilometers die hij moet maken steeds verder stijgt. Goede kans dus dat de auto werd verkocht omdat benzine te duur werd of omdat hij (bv voor woon-werkverkeer) een andere auto aangeboden kreeg.

Een telefoontje naar een garage waar hij mogelijk in onderhoud is geweest (Altena Auto's) leverde niets op. De naam kwam ik tegen op de kentekenplaathouder. Ik wilde vragen of hij iets meer kon vertellen over de auto maar de man aan de telefoon snapte mijn vraag niet :q

Mijn voornaamste reden die voor deze auto spreekt is eigenlijk de lage kilometerstand. Ik kies geen Megane omdat ik 'een' auto nodig heb, ik kies een Megane omdat ik het een prachtige auto vindt en dus wil ik er nog lang (zo lang mogelijk) in wil kunnen rijden. Er zijn veel Megane's te krijgen met 200k op de teller, maar weinig 2.0's die rond de 100k zitten.

Een auto die 200k+ heeft gereden heeft waarschijnlijk op korte termijn groter onderhoud (denk een motorrevisie?) nodig. De afweging is dus een beetje of de kosten voor de komende periode hoger zijn bij een goed onderhouden Megane met 200k op de teller, of een "redelijk" onderhouden Megane met slechts 100k.

Hier een plaatje trouwens, voor de velgen enzo ;)
I'm changing lanes, cover me!

xforce

naar mijn idee kan je bij een megane meer kijken naar de leeftijd dan naar de kilometers.
Er zijn een aantal megane's bij de club, die hebben gigantisch veel km's gemaakt met slechts weinig problemen.
Ik denk dat de leeftijd eerder het probleem is.

Vooral de elektronica laat het bij veel megane's snel afweten. Zoals bijvoorbeeld de motortjes al een bekend probleem zijn.
Zo zijn het ook de sleutels en de bijbehorende startonderbreker die voor de nodige problemen kan zorgen (is ook een ruim topic over op de site).

Ik ben het 100% met je eens dat de megane een van de mooiste auto's is voor zijn prijs.
Alleen geloof me dat de lage prijs ook zijn reden heeft. Het is en blijft Frans.

Mocht je een auto willen aanschaffen voor een langere termijn met zo min mogelijk risico, zal zou ik zelf rondkijken voor een jongere auto met evt wat meer km's en dealer onderhouden en garantie.

En je vraag wat betreft de uitlaat. Misschien dat je met de wind mee een halve km/h harder gaat, maar het levert in principe geen voordeel op. Het heeft pas een klein beetje nut als je de demping en kat eruit haalt.

Oude nickname

Er zijn zeker Megane's met veel kilometers bij de club. Wat dat betreft denk ik dat een 200k+ machine ook nog wel even meegaat, maar elke kilometer die niet gereden is geeft me toch een gevoel van "das mooi meegenomen".

Overigens neem ik typische Megane probleempjes gewoon voor lief, ik heb er veel over gelezen en tja. Jammer, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden :q

Een jongere auto zal wel wat lastig zijn; Ik wil persee een phase 1 (geen fan van de phase 2 neus) en die werden in 1999 voor het laatst gemaakt. Weet niet precies welke maand de productie van de phase 1 gestopt is, maar deze is uit februari in ieder geval.
I'm changing lanes, cover me!

xforce

je kan evt ook kijken bij de autos van de club die te koop staan. De meeste vragen er niet veel voor omdat ze al een andere gekocht hebben, of er snel vanaf willen voor een nieuw project, en dan is alle historie er van bekend.

Birt

Zo'n auto bij een handelaar zou ik hoogstens voor 3500 euro kopen. Beter 3000. En zonder garantie sowieso, omdat ik niet weet hoe een handelaar de reparaties doet en als ik wel wat zou hebben, kan ik het doen zoals ik zelf wil. En dan hou ik die 450 liever in de zak.

Zelf heb ik 1,5 jaar geleden een zelfde soort auto verkocht (zonder leer). En die was van 5-98. En die was hetzelfde waard in de reguliere verkoop zonder garantie. (inruil ga ik het niet over hebben, das dramatisch)
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Oude nickname

De clubauto's die te koop staan heb ik goed in de gaten gehouden afgelopen tijd, maar veel zijn niet echt naar mijn smaak. Zou jammer zijn om een auto te kopen waar ik vervolgens een hoop "tuning" vanaf moet halen en toch ook geld in moet steken voor ik hem mooi vind.

Birt: eventuele reparaties of dingen zoals nieuwe banden wil ik niet daar laten uitvoeren. Liefst neem ik hem zo mee voor in ieder geval minder dan 4000, meer dan dat vind ik het ook zeker niet waard. E.e.a. is natuurlijk nog afhankelijk van de proefrit morgen.
I'm changing lanes, cover me!

Joost-cabrio

ik doe thuis zelf aan auto's, repareren dan dus niet verkoop,
maar een tijdje terug had ik een corsa gsi rood in onderhoud hij was verkleurt maar de onderkant was gewoon nog orgineel super strak!!
toen die jongen hem ging verkopen zei ik ook tegen hem van de prijs die je vraagt is goed te doen vooral als je de onder kant laat zien, dus toen hebben ze hem hier op de brug gezet en gelijk is ie verkocht.

ik wil er mee zeggen dat goed moet kijken waar het oog zo niet opvalt.

en misschien eerst een snelle keuring bij een bekende of garage.

suc6 ermee

wouter arnouts

ik heb er nog een te koop voor de prijs van 4000 euro is in goede staat zie meller megane coupe

Oude nickname

Wouter: bedankt voor je tip maar ik had de advertentie al gezien en ik heb geen interesse :)
I'm changing lanes, cover me!

Oude nickname

Uiteindelijk de auto niet genomen, er was naar mijn smaak teveel ingeleverd aan rijcomfort, terwijl ik er iedere dag mee naar mijn werk moet.
I'm changing lanes, cover me!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev