Advertenties


Olie verversen, (boordcomputer onderhoud)

Gestart door Zakaria, 25 mei 2008, 21:02:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zakaria

Hallo,


Mij Renault Megane 1.9DCI geeft op de boordcomputer aan ''olie binnenkort vervangen'' en het lampje service brand.
De vraag is nu welke exacte olie moet erin, ik neem aan gewoon de originele olie Elf 5W40 excellium olie? Is dat een longlife olie?

Ik zal ook gelijk nieuwe oliefilter en brandstof filter vervangen.

En wanneer ik het allemaal heb vervangen moet de boordcomputer gerest worden?
Megane 1.9dci 6bak 2004, dvd klapscherm + hoofdsteunen.
+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

A110

In jou megane mag je ook gewoon 10W40 doen. Maar dat staat allemaal in het onderhoudsboekje beschreven wat voor olie erin mag.

En je zal inderdaad de boordcomputer moeten resetten, daar is al een hele topic over.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Niels van Dijk

Wij (bij de dealer) gooien er altijd 5W40 in.
En als je de beurt uitgevoerd hebt kun je hem idd het beste resetten !-!

Zakaria

Citaat van: Niels van Dijk op 26 mei 2008, 17:50:13
Wij (bij de dealer) gooien er altijd 5W40 in.
En als je de beurt uitgevoerd hebt kun je hem idd het beste resetten !-!

Kan er elke type merk olie 5W40 in de motor blok?
Megane 1.9dci 6bak 2004, dvd klapscherm + hoofdsteunen.
+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

Marcelo

5W40 is 5W40 lijkt mij ;)
dus heeft niet zozeer met merk te maken.

Meer met persoonlijke voorkeur,
Maar ik kijk er ook niet zo nou na
ga gewoon naar de dichtsbijzijnde benzine pomp en haal een fles Y

Nu heb ik een vraag,
de 1 zegt 5W40,
en de ander zegt 10W40.
Maar hoe zit het als ze bij de dealer 5W40 gebruiken
en je gooit er zelf 10W40 in?
Kan dat dan geen kwaad?
Gr !-!

A110

Hieronder even een korte uitleg over olie en de viscositeit hiervan. Et is een aardig verhaal maar echt de moeite waard om het te lezen.

Het eerste cijfer van de viscositeitaanduiding kan eigenlijk niet te laag zijn; een 5W/40 olie is per definitie ook een 10W/40, en een 15W/40. Het verschil tussen een 5W/.., een 10W/.. en een 15W/.. is immers dat de startviscositeit is bepaald bij respectievelijk 25, 20 en 15 graden onder nul. Een 5W/40 olie van een nette fabrikant voldoet volkomen aan de specificaties van een 10W/40 of een 15W/40.

Nu zit het bij Renault als volgt.

In bijna alle motoren gaat 10W40 dit is een half synthetische olie en voldoet prima.

In bepaalde motoren gaat 5W40 en dit is een vol synthetische olie en wordt toegepast bij motoren die veel vermogen hebben of moeten leveren zoals turbo motoren.

Dan gebruikt Renault ook nog 5W30 vol syntethische olie dit is speciaal voor de dieselmotoren met een roetfilter.

Wat is half synthetische olie?
Half-synthetische olie
Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.

Wat is (vol) synthetische olie?
Synthetische olie
Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:

Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
De olie veroudert minder snel door gebruik;
Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %);
De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.

Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:

Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).

Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.


Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

Dus je kan concluderen uit het hierboven vermelde verhaal dat het niet uitmaakt wat voor olie erin gaat als je maar geen vol synthetische olie bij half synthetische olie gooit want dan wordt het stroop dit word ook wel gummen genoemd (spreek uit ervaring) en zal de motor helemaal niet meer starten of kapot gaan.

Zonodig even het instructieboekje raadplegen daar staat het allemaal in beschreven. Ook welke klasse olie.

Hieronder een link naar kroon-oil. Daar kun je je kenteken invoeren en weet je wat er geadviseerd wordt.

http://www.kroon-oil.com/nl/

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat je het nu begrijpt.

Groet,
A110
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Zakaria

Megane 1.9dci 6bak 2004, dvd klapscherm + hoofdsteunen.
+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

A110

Waarom zou dat niet goed zijn? Houd je aan de dikte en specificaties van de fabrikant (zie onderhoudsboekje) en controleer dit met de olie die je wil gaan kopen. En bij jou auto's mag 5W40 olie in de motor.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev