Advertenties


LPG-G3, Diesel of Benzine

Gestart door fotograaf, 22 mei 2008, 21:41:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fotograaf

Beste Mensen.

Graag had ik jullie mening over het volgende.
Ben op zoek naar een 2e hands Megane van ongeveer 10.000 euro.
Het aanbod op internet is volgens mij het meeste in diesels zo van het jaar 2004.
Op benzine en gas zijn ze even duur of zelf duurder en er is minder aanbod.
Nu ga ik ongeveer 15.000 tot 20.000 km per jaar rijden en heb zelf eens uitgerekend dat gas dan het voordeligste is, doch onderhoud zou duurder zijn.
De meeste auto's die te koop zijn hebben toch al gauw 120.000 tot 160.000 km gelopen.
Kunnen jullie mij advies geven omtrent de levensduur van benzine, lpg , diesel en de onderhoudskosten.
Alvast bedankt.

Rob
(fotograaf)


Rmc_Jelluh

zo te lezen zoek je een Megane II

rijd al een poos op lpg bijna 5 in een megane maar das toch een andere motor dan dat erin een meg II zit.

als je zelf wat dingen onderhoud valt het LPG kosten plaatje wel mee.
maar dat scheelt bij de benzine en diesels ook..

ik kan je dus alleen mijn ervaringen vertellen en die zijn positief over lpg,
als je er dan een koopt met een LPI instalatie is het helemaal perfect. (voor lpg)

Ik zou voor lpg gaan. tis een stuk voordeliger.

Rene k.

Ik rijd met mijn 1.5 DCI 74kw toch nog even 1300 km op een tank diesel..

En de prestaties doen niets onder voor een benzine motor..

Rmc_Jelluh

met lpg moet je idd wel vaken tanken ..

dan wel voor minder dan de helft van de diesel prijs.. (lpg scheelt wel erg veel per plaats)

matthew

Ik denk dat dieselen te duur rijden is voor je en dat je dan een benzine of lpg moet gaan kiezen,dan daarbij in het kilometergebied wat je aangeeft zijn meestal wat meer onder houdskosten of net wat jelle zegt lpi.

Verder rekening houden met of de beurten zijn gedaan en de distributie riem,en met die kilometerstande of de schijven en blokken nog goed zijn en anders er rekening mee houden met de prijs.

Rmc_Jelluh

idd voor 1000 euro minder in prijs kan je nog wat achterstallig onderhoud goed maken ...

bv ditributie riem met alles erbij.. grote beurt e.d.

mooie is als je een auto koopt met lage km en alle beurten voor mooie prijs.. dat laatste is vaak een stuk hoger dan ..

iig moet je meerdere auto's bekijken niet met de eerste beste wegrijden ..

Birt

Bij alle vergelijkings berekeningen kom ik meestal toch op diesel uit. Ik rij nu een clio, maar gaat ook wel op voor een megane.
Diesel rijd vaak 1 op 20 of nog zuiniger.
Gas haal je ongeveer 1 op 13. dus zet je dit af tegen wat een liter kost en dan het grote verschil tussen wegenbelasting, dan zou ik voor gas gaan mits je een kan vinden met een lage kilometerstand. De onderhoudskosten liepen bij mij altijd behoorlijk op als ik de 150000 voorbij was.
Vergelijking met benzine en diesel. benzine ongeveer 1 op 14/15. en dan de benzine prijs afgezet tegen diesel prijs en wegenbelasting verschil, dan kan het al uit vanaf 15000 km per jaar puur omdat de diesel veel zuiniger met de brandstof omspringt. Tel daarbij op dat ik diesel ook prettiger vind rijden, dan is voor mij de keus helemaal niet moeilijk meer.

Handig is om zelf een excel sheetje op te stellen. Dan kun je makkelijk de variabelen vergelijken over meerdere auto's.

Mijn conclusie is dat Gas het goedkoopst is. Zeker als je een jong gebruikte koopt met weinig km en of deze helemaal tot de laatste draad oprijd. Goedkoper kan niet. Of je ruilt hem na 2 jaar weer in. Dan krijg je er ook nog weer wat voor terug. Diesel is een goede 2e en voor mij 1e vanwege prettiger motor gedrag en meer koppel. En daarbij nu de 220000 voorbij met mijn clio uit 2004 met 1500dci 74kw en nog steeds geen gekke dingen gehad. Alleen EGR klep is nu 2 maal schoon gemaakt. Dus als die vervangen moet worden, dan zal dit de eerste grote extra kosten post zijn.

succe met je keuze. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

A110

Ik reken het met de volgende formule uit,

aantal km p.j. × brandstofprijs / verbruik + wegenbelasting + verzekering = totaal p.j.

Daarbij komt dat ik geen onderhouds en afschrijving meerekend, ben zelf monteur en doe alles zelf.
Hierdoor kom ik met een 1.5 DCi goedkoper uit dan met een 1.6 benzine megane. En ik rij ongeveer tussen de 12000 en 15000 km per jaar.

Dit komt omdat het verbruik van de diesel heel gunstig is alleen jammer van de wegenbelasting die weer fors hoger is maarja het verbruik maakt het weer goed.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Rmc_Jelluh

is LPG dan niet nog goedkoper voor je ???

fotograaf

Als ik op internet surf en kijk voor een megane van 2004 dan liggen de aanschafprijzen voor een diesel gunstiger dan voor benzine.
Gas auto's worden niet zo veel aangeboden en hebben dan ook veel gelopen.
Gevoelsmatig denk ik dat voor mij een diesel de beste keus zal zijn.
Goedkoper in aanschaf dan op gas en minder onderhoudsgevoelig.


Rmc_Jelluh

idd met het feit dat je hem ook moet aanschaffen, telt die prijs ook erg mee en uiteraard km stand ook

echter niet te snel op geven met zoeken .. succes iig

jb

Citaat van: fotograaf op 24 mei 2008, 18:17:15
Als ik op internet surf en kijk voor een megane van 2004 dan liggen de aanschafprijzen voor een diesel gunstiger dan voor benzine.
Gas auto's worden niet zo veel aangeboden en hebben dan ook veel gelopen.
Gevoelsmatig denk ik dat voor mij een diesel de beste keus zal zijn.
Goedkoper in aanschaf dan op gas en minder onderhoudsgevoelig.


Ik denk dat je met jou aantal km duur uitbent met een diesel. Ik heb het volgende gedaan: Ik heb een Megane II Dyn. Luxe van 2003 vorig jaar gekocht voor 10.000,-. Hij had pas 40.000 gelopen. Ik heb zelf 1800,- geinvesteerd in het laten inbouwen van gas. Ik rij er nu al 1 jaar mee en heb zo'n 35000 km verder de investering er al uit. 0 problemen.

Birt

Om de discussie te voeden even een rekenvoorbeeld gemaakt. (Wil je deze excel sheet hebben? pm ff)

Renault Megane 3 deurs bj 2004 privilege comfort handgeschakeld         
Verzekering bij cb met 5 jr schadevrij met bestuurder van 30 jaar (exclusief assurantie belasting)         
nieuwwaarde (ivm verzekering)            € 20.995,00         € 20.995,00         € 24.595,00
extra investering                                             € 1.800,00    
motor                                              1.6 16v               1.6 16v                1,5 dci
vermogen                                       115pk/152nm   115pk/152nm   100pk/200nm
brandstof                                        Benzine               Gas                     Diesel
gemiddeld km's per liter                 14,71                 14,71                 22,22
gewicht                                           1130                 1130                 1150
kilometers per jaar                               20000                 20000                 20000
motorrijtuigen belasting per jaar    € 416,00     € 556,00     € 872,00
verzekering (wa,ruit,diefst,natr,aanrijd    € 730,11     € 839,63     € 924,22
brandstof prijs (Amigo hoogeveen)    € 1,549                  € 0,549                  € 1,349
prijs brandstof per jaar                € 2.106,640     € 746,640     € 1.214,100
kosten na 1 jaar                             € 3.252,750     € 3.942,270     € 3.010,320
kosten na 2 jaar                             € 6.505,500     € 6.084,540     € 6.020,640
kosten na 3 jaar                            € 9.758,250     € 8.226,810     € 9.030,960

Hierin is dus onderhoud niet meegenomen. Een auto op benzine heeft een kortere onderhouds interval dan een diesel over het algemeen. Ook geld hoe kleiner de auto hoe eerder diesel uit kan.  Voor de rest speelt voor een deel mee wat je echt hebt kwa verbruik. Een gas auto verbruikt vaak meer dan dezelfde auto op benzine. Hierin geen rekening mee gehouden.

(sorry. kreeg de getallen niet goed onderelkaar)
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

michel81

sorry dat ik het zeg maar deze berekening klopt op meerdere punten niet.

1. lpg heeft ongeveer 20% meer verbruik dan op benzine (dit geef je ook zelf aan).
2. de wegenbelasting kan hoger uitvallen omdat je meer gewicht hebt dan de benzine maar dat is niet altijd.
3. de diesels moeten juist eerder een beurt ik meen bij 20.000km invb de roetfilter en andere milieu dingen, ook hoeft een benzine auto maar eens in de twee jaar een keuring of bij een nieuwe bij vier jaar bij lpg en diesel is dit 1 en 3 jaar.

dus het goedkoopste is een megane kopen waar al gas in zit dat is dan lijkt mij het beste.


rs50jochem

Altijd er 1 kopen waar het al inzit als je echt goedkoop wilt zijn..  Y

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev