Advertenties


Aantrekkelijke performance tuning?

Gestart door Dee-ehn, 30 april 2008, 14:11:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Dee-ehn

Heren,

Binnenkort moet onze Megane (Phase I, 2.0 8v) voor een grote beurt naar de onderhoudsmonteur. Nieuwe einddemper, distributieriem, luchtfilter en weet ik wat niet meer. Nu dacht ik dat dit misschien een kans was om de prestaties van ons karretje wat te verbeteren. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik er niet al te veel ovoor over heb, maar indien ik voor een geringe meerprijs toch wat verbeteringen kan bewerkstelligen wil ik dat wel graag.

Wat kunnen jullie zoal aanraden om relatief goedkoop dit autootje net wat meer pit te geven? Ik geef overigens het meest om een beter acceleratievermogen :-)

Bedankt!


Birt

niet op een niet geblazen motor. merk je niet zoveel van. Snellere auto kopen.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Christian de Vriend

#3
Als je je blok standaard laat,merk je er idd niet veel van,maar als je je randapp. vervangt door beter spul,dan is een chip toch aantrekkelijk.

met randapp. bedoel ik,luchtfilter systeem,bougiekabels,bougies,spag. spruitstuk,kat verv. en sportuiltaat naar achter,met deze opset heb ik met mn 1.6e 17pk wint gemaakt,nu ben ik iets sneller als een 1.6 16v,het vermogen is het zelfde,maar omdag een 8v meer koppel heeft,en sneller onderin is,ben ik net iets sneller.

Met een 2,0 8v zou dat effect hoger liggen.op papier is een 2.0 8v sneller dan een 1.6 16v.

Let wel,als je chipt,en je hebt het 1 en anders aangepast rondom of in het motorblok,dan moet je hem custom laten instellen,dus af laten stellen op de testbank,geen standaard ingeselde chip namen,dan kan problemen met zich meebrengen,en het resultaat is ook minder.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dirk Kuipers

Wil je meer vermogen zou ik een 2.0 16v kopen en de 2.0 8v verkopen.. ;)
Heb ik zelf ook gedaan, en dat is me echt super bevallen!

rs50jochem

Chippen werkt wel, ik heb geen zin in een ellendige lange discussie, ik heb al meerdere non-geblazen motoren gechipt gereden en je hebt wel degelijk winst!!!

Matthew had zijn 2.0 8v ook gechipt staan en had er wel winst van..

Een andere nokkenas is een optie..

Dirk Kuipers

CiteerChippen werkt wel, ik heb geen zin in een ellendige lange discussie
Sjong.... Jij VIND dat het wel werkt, en wat de rest zegt is dus niet interessant??
Dit is een forum, weet je wat daar vaak gedaan word? juist, gediscusieerd... ;)
Grapjas....

Chippen zal heus werken, maar grote vermogenswinsten zul je er echt niet mee halen hoor..
Vooral je koppel (wat de topicstarter dus ook wil) zul je nog wel kunnen verbeteren, alleen een ongeblazen 2.0 8v blijft natuurlijk een gewone 2.0 8v.
Dan moet je inderdaad al gaan werken met andere nokkenassen, etc.. Maar daar zit alweer een aardig prijzenplaatje aan vast. ;)


rs50jochem

De reden dat IK geen ELLENDIGE LANGE (*) DISCUSSIE wil gaat om het feit dat iedereen ###t over wat hij denkt en wat hij hoort, ik heb het al meermaals ervaren.. Dat is de reden Dirk.. Deze discussie is al 1000x gevoerd.. Ik ben van mening dat de ervaring boven het horen zeggen gaat..!

Marcelo

#8
klinkt misschien raar maar het gaat om een 8v hier!!
Geen optie om een 16v van te maken??
kost niet veel meer dan chiptunnen toch ;)

Dirk Kuipers

CiteerGeen optie om een 16v van te maken??
Nope, dat is geen optie... Dat kan niet. Je moet dan te veel aanpassen.
Lees ook bijvoorbeeld dit topic eens:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2091.0

Een 2.0 16v kopen en je huidige auto verkopen is gewoon echt de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
En ik garandeer je dat het verschil echt enorm is!!

Waar de 8v bij 3 a 4 duizend toeren al ophoud, komt de 16v juist nog met een geweldige boost.

En ik kan dat ook weten, want daar heb ik ook ervaring mee.. :P
Ik kocht ooit ook een 16 erbij en die haalden we met mijn 8v op uit limburg (woon zelf in friesland).
De terug weg wisselden een vriend en ik telkens van auto, dan weer even in de 16v en dan weer even in de 8v. Maar jee, in de 8v werd je er gewoon telkens hard uitgescheurd. Op alle punten is de 16v gewoon sneler.

rs50jochem

Citaat van: Remko de W. op  1 mei 2008, 09:17:49
Dus omdat jij alles al weet en ervaren hebt,
mogen anderen hier niet over discusseren...

je hoeft je niet in deze discussie te mengen...


mijn persoonlijke mening is dat alleen een chip ook niet werkt,
dan zul je meer moeten gaan aanpassen.
mij zou het dan ook teveel geld en moeite kosten,
om een gewoon ongeblazen 8v blokje te chippen...


Het is toch een feit dat hier al meermaals een discussie over is geweest.. En ik kan me niet herinneren dat iemand die daarin mee gedaan heeft ook daadwerkelijk een ongeblazen motor gechipt heeft behalve Matthew en ik..
Voor mij is het gewoon een beetje hetzelfde als dat een kind op 8 jarige leeftijd zegt; ik ga nooit roken dat is vies.. En al de vriendjes gaan hetzelfde roepen.. Ze weten niet precies wat het doet en hebben het niet ervaren. Nou zo is hetzelfde op het moment voor het gros hier over het chippen van een ongeblazen motor..


En dan specifiek op wat jij zegt Remko;
mijn persoonlijke mening is dat alleen een chip ook niet werkt,
dan zul je meer moeten gaan aanpassen.
mij zou het dan ook teveel geld en moeite kosten,
om een gewoon ongeblazen 8v blokje te chippen...


Hoe weet je dat het niet werkt?
Hoe weet je dat je meer moet aanpassen?
En hoe weet je dat het veel geld kost?


Maargoed zoals ik al eerder liet weten ik vind het echt een discussie die al meermaals gevoerd is en dat mensen alleen maar praten over wat ze denken of gehoord hebben maar niet over feiten en ervaringen.. De vraag vinden jullie deze wielen mooi mag niet want dat is allemaal een persoonlijke smaak maar ellendig lang praten over het chippen van een auto kan wel.. Mijn mening; er is winst in vermogen maar nog veel meer winst in rijplezier dat de motor je geeft (eerder oppakken, verder doortrekken in toerental) en als je wilt weten of het genoeg is voor jou voer het dan uit en oordeel dan.

Michel Cijs

#11
een andere chip met de nodige aanpassingen werkt zeker op een geblazen blok, op een ongeblazen een stuk minder maar het werkt ook wel het pakt wat 'frisser' op etc
als ik kijk naar mijn motor die is ongeblazen en heeft orgineel een dip bij de 5000 toeren, met chip, andere luchtfilter en compleet andere uitlaat is er geen dip meer doordat er meer brandstof wordt ingespoten en de motor dit nu ook kan verwerken door de andere aanpassingen; zonder die aanpassingen (uitlaat/luchtfilter) was het resultaat een stuk minder merkbaar.

maar de kosten/baten voor enkel een chip zijn bij een ongeblazen blok te klein imo. Als je er dus, zoals in de eerste post staat, niet al teveel voor over hebt zou ik zelf:
>> een open luchtfilter en andere einddemper steken. Heb je de looks en de sound en ook een pk-tje of wat winst Y


fluissie

CiteerHoe weet je dat het niet werkt?
Hoe weet je dat je meer moet aanpassen?
En hoe weet je dat het veel geld kost?

en hoe weet jij dat dan?

beetje kort door de bocht jochem (maar dat heb jij wel vaker)
als je geen zin in een discussie heb gaat dan lekker ergens anders heen

maar om nu dee-ehn te helpen:

chippen zal ook wel niet zijn wat hij bedoeld als ie er niet teveel geld aan wilt uitgeven....

bouw het anders op......

je wilt iets meer acceleratie vermogen

begin met een 57-i luchtfilter kitje, betere bougies + kabels, katvervanger enz....

het is niet super schokkend wat het met je vermogen doet maar je merkt het wel
chippen zal ook niet echt schokkend zijn... maar is een grotere uitgave in 1 keer





Reinier Goorden

Iedereen is vrij om op ons forum zijn/haar mening te ventileren. We gaan elkaar niet vragen "elders heen te gaan" en laten eenieder in zijn waarde.

AMEN  ;)

rs50jochem

Ik ga er verder niet meer over discusseren.. Ik heb er genoeg ervaring mee.. En nee, ik ga echt niet weg Fluistert.. Daarmee heb ik niemand persoonlijk in dit topic aangevallen, anderen vinden het blijkbaar wel nodig om dat over mij te doen of het tegen mij te doen hier in dit topic..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev