Advertenties


schudden, schokken, afslaan, toerental op en neer, inhouden etc...

Gestart door fitz, 8 april 2008, 01:57:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

fitz

hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag deed m'n megane coupe 1.6e uit 1998 het nog voorbeeldig... stationair toerental vond ik wel wat laag.
En toen werd het zondag... Zondag ochtend 7 uur dacht ik onbezorgd naar m'n werk te gaan... niet dus.
Hij startte goed en tijdens het achteruitrijden dacht ik dat ik m'n koppeling te abrupt omhoog had laten komen, omdat de auto wat protesteerde.
Vervolgens in z'n 1 en het schudden en schokken begon. (die problemen heb ik al gelezen op dit forum)
Ik weet niet of het bij de andere schudders en schokkers zo was, maar het was eigenlijk alleen maar bij wat gas geven en boven de +- 1700 toeren.
Tijdens het koppeling intrappen sloeg de motor af.
Ik kreeg geen storingslampje op het dashboard te zien.
Op m'n werk aangekomen, na op het eind 1 keer still te hebben gestaan met uitgevallen motor, heb ik 'm een uurtje later weer gestart en in z'n vrij een aantal keren gas gegeven.... liep goed.
's Middags naar huis reed de megane weer als vanouds, later 's avonds ook geen enkel probleem.
Vandaag zou ik voordat ik naar m'n werk zou gaan even bij de renault dealer langsgaan voor een vacuumslangetje bij de mapsensor (had al gezien dat die niet helemaal top was).
Dus ik de auto starten en hopsakee, een nieuw probleem! De auto start, de toerenteller gaat wat op en neer en de motor slaat vervolgens af. Hmmm, niet goed.uiteindelijk na een keer of wat starten, onder de motorkap kijken etc., de auto met wat gas geven gestart en weggereden
Zonder kleerscheuren ben ik bij de renault garage aangekomen, hij reed best weer goed.
Daar hebben ze 'm meteen aan de compuer gehangen er er was 1 storing bij de map sensor (oh ja, tijdens het rijden brandde het storingslampje nu wel)
Dus slangetje vervangen en de storing was weg. "Mooi", dacht ik, da's ook weer klaar...
Mooi niet dus.
Vanavond zou ik lekker naar huis rijden na gewerkt te hebben. En wat schetst mijn verbazing? Het schudden en schokken was er weer, net als zondagochtend. (het was weer koud trouwens)
Later toen ik bijna thuis was, was het euvel weer voorbij, leek het. (+- 12 km). Nog een extra rondje gereden en de auto trok weer goed en zo.

Ik heb dus een paar vraagjes.
1. kan een bobine "gelezen" worden door clip?
2. kan ik de stappenmotor reinigen met alcohol? (ipv carburateur reiniger, heb ik niet namelijk)
3. kan clip dingen missen in het elec. systeem, als de storing zich op dat moment niet voordoet?
4. kan een bobine het soms wel goed doen en soms niet?

Goed, ik hoop dat iemand een goed antwoord weet:)

mvg,
Hylke


fluissie

zo te horen bijna zeker dat het een bobine is......
en ja hij(ze) je hebt er 2 , kunnen het ene moment gewoon werken en het andere moment weer niet
vaak is ie dan aan het overlijden zeg maar

prijs bij de brezan +_ 70 euro ps

is trouwens ook een vaak voorkomende kwaal  l-

suc6 ermee

ps rijd er niet mee door, kan je de katylisator kosten!

matthew

Op1:Als die niet goed is moet de clip wel de foutmelding geven(rekeneenheid benzine inspuiting moet een storing hebben opgeslagen)
Op2:Ik zou anders bij de auto materialen zaak een bus remmenreiniger kopen.
Op3:Als er geen storing wordt gesignaleerd door de rekeneenheden kan de clip de foutmeldingen ook niet weergeven.
Op4:Zou kunnen maar meestal is kapot toch echt kapot

fitz

matthew,
eerst zeg je dat clip oude storingen ziet e.d. en later zeg je dat het kan dat als problemen zich even niet voordoen dat de clip het niet meer ziet....
ik begrijp dus dat sommige storingen opgeslagen worden en andere niet?
bedankt voor de reacties tot nu toe :)

morgen vervang ik beide bobines en ik wil morgen de stappenmotor schoonmaken
(ik vervang beide omdat ik het spul gewoon goed wil hebben... en om de economie een beetje te stimuleren ;))

in de FAQ staat de methode om de stappenmotor schoon te maken beschreven, maar moet dan de gasklep er altijd af?
ik kan er zo ook wel bij... denk ik
en om het spul gangbaar te krijgen wordt kruipolie aangeraden... ben ik niet zo'n fan van.... kan siliconenspray ook?
ik zie wel even hoe ver ik morgen kom... laat het wel ff weten.. morgen nachtdienst, dus ik weet niet wanneer precies
gr, h

fluissie

hey fitz

ik zou ff het gasklephuis er ook afhalen, zijn 4 boutjes
stappenmotor gaat er zo ook veel makkelijker af, of je moet wel een verrekte korte schroevendraaier hebben  ;)

kun je eventueel ook gelijk gasklephuis reinigen daar kan je ook zo bij dan
dan loopt de auto ook weer wat mooier stationair  !-!

en NIET kruip olie of i.d. in de stappenmotor gaan spuiten!, je moet het gedeelte wat je ziet reinigen!

suc6

fitz

gister 2 nieuwe bobines gemonteerd, dat lijkt goed voorlopig, probleemloos van en naar m'n werk gereden...
maar net toen ik naar huis ging (van m'n werk) brandde na het starten het storingslampje weer
de hele weg naar huis heeft het lampje gebrand (verder probleemloos gereden)
thuis aangekomen heb ik de motor afgezet en weer gestart, toen was het lampje uit....
kan dat komen door de stappenmotor? dat ie stroef gaat oid als het kouder is?
die haal ik er aankomend weekend van af... heb toch maar een bus carburateurreiniger gehaald
gewoon inspuiten en afnemen of zo?
groet,
hylke

fluissie

idd gewoon ff het zwarte gedeelte en het kopje/puntje ff reinigen, gasklephuis ook ffies en hij
zal wel weer snorren als een zonnetje  !-!

hebbie wel de accupool ff losgehaald? bij het verwisselen van de bobines?
als het goed is reset de computer zich dan, daarom gaat missc het lampje nog branden.

gr jeroen

fitz

vandaag het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt
helaas scheurde de pakking, ik heb m er wel weer even opgezet... ik moet toch rijden
maandag maar even een nieuwe halen/bestellen
stappenmotor was erg vies... niet alleen het puntje.. er zat heel veel zwarte rommel in
de gasklep zelf ook
voorlopig lijkt hij beter te lopen, maar eerst maar even afwachten tot het wagentje helemaal koud is...

tot nu toe gedaan:
-mistlampen gefikst
-soldeerwerk aan de bedrading van de achterklep (mooi geworden met krimpkous)
-stappenmotor schoon +gasklep
-mapsensorslangetje
-injectorreiniger erin gegooid (baat het niet dan schaadt het niet... hoop ik)
-bobines vervangen
-lampje achterbak gerepareerd
-stadslicht vervangen (kapot)

nog te doen:
-achteruitrijlicht repareren (lampen goed, massa goed... krijgt geen stroom... denk de aur schakelaar dus)
-roest bij de veerschotel voor links weghalen
-lampje klok vervangen (weet iemand wat voor lampje?)
-3e remlicht maken... lastig, krijgt ook geen stroom
-wat lak bijstippen... no big deal

dus ik ben lekker bezig in dit meganetje

het wagentje rijdt wel top op zich, als ie niet schokt, schudt en afslaat ;)

hiervoor had ik een r19... eigenlijk probleemloos 6,5 jaar in gereden
op het laatst had die teveel dingetjes... om het allemaal op te lossen kostte het meer geld dan dat ie waard was
veel plezier van dat ding gehad

greetz,
fitz

fitz

hmmm, vandaag toch nog wat haperingen in het begin... minder erg dan voorheen... misschien dat de injectorreiniger begint te werken....
stationair loopt ie nu wel lekker... voorlopig
net even 20 km snelweg gepakt met 150... ging uitstekend
alleen hoor ik nu een lekje bij de achterdemper... grrr

morgen maar ff verder kijken
greetz,
h

fitz

weet iemand het aanhaalmoment van de bouten van het gasklephuis trouwens?... ik durf de bouten niet te vast te draaien... lichtmetaal daar en zo
of misschien is er wel geen aanhaalmoment
greetz,
h

fitz

even nog over ultrasoon reinigen...
ik heb op mn werk zo'n ding staan
wat voor medium wordt er gebruikt voor het reinigen van injectoren?
als ik dat weet, kan ik het zelf wel doen misschien
bvd,
hylke

fluissie

hey

volgens mij hebben de bouten van het gasklephuis geen aanhaalmoment....
hier is het motto: vast is vast

als ie idd nog iets hapert met rijden zou het kunnen dat de injectoren vuil zijn
(ik heb er zelf een keer 2 stuk gehad)

heb er toen andere (vd sloop) ingezet, maar je zou ze ook ultrasoon kunnen reinigen  Y
hoe dat werk weet ik echter niet  :neen:

gr jeroen


Flock

Ik heb nog niet zo lang geleden hetzelfde topic geopend!
Bij mij nog steeds problemen na het vervangen van de bougiekabels, dus op naar de bobine's zo te lezen!

+ een goede reinegingsbeurt, ik zal het resultaat hier posten!
Renault wat anders??
Auto's tot nu toe..Clio 16v - Clio Williams - Megane coupe Ph1 1.6 16v - R19 16V Cabrio - Megane coupe Ph2 2.0 16v IDE

fitz

vandaag nog even de pakking van het gasklephuis vervangen, hij was toch wat nat bij de plek waar de breuk zat
het lichtje van de klok vervangen... erg simpel te doen (met dank aan dit forum)
en ik ben er achtergekomen dat de draden naar de achterklep niet helemaal zitten zoals het moet... grrr (had ze net zo mooi gesoldeerd)
ik heb gewoon de draadverbindingen van de vorige eigenaar blindelings overgenomen, had ik waarschijnlijk niet moeten doen... ik bedacht me gisteravond ineens dat er 2 bruine draden liepen en dat die waarschijnlijk omgewisseld zijn
rare metingen krijg je daarvan
dus ik kan de rommel weer uitpakken en opnieuw gaan solderen, na zekerheid gekregen te hebben hoe en wat er aangesloten moet worden (t zit nu zo mooi)
ach heb ik wat te doen deze week naast werk :(
donderdag wordt de distributieriem vervangen, omdat ik niet weet wanneer of met welke kmstand het ding vervangen is (r19 had een ket was wel ideaal op zich, beetje vermogensverlies da's alles)
straks om 7 uur zie ik wel of het een beetje start en loopt....

flock, succes en laat het weten als het helpt

remko... nee, staat niet alles in wat ik wil weten... op m'n werk gebruik ik aceton voor ultrasoon reinigen, wat wordt er gebruikt voor injectors?

vol goede moed start ik de megane weer bij lage temperatuur straks...

bedankt voor de reacties en ik laat horen als het beter/slechter gaat

greetz,
hylke

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev