Advertenties


Kilometerstand 1.6 of 2.0 16V phase 1 - wat is redelijk?

Gestart door Oude nickname, 10 maart 2008, 21:20:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oude nickname

Ik ben aan het rondkijken voor een Megane Coupe phase 1. Op internet en bij dealers kom ik heel verschillende kilometerstanden tegen.

De een heeft er nog geen 100k opzitten, de ander zit tegen de 200k. In enkele oude topics zie ik mensen zeggen: "170k, das veel, dus die zou ik niet meer kopen". Maar wat is dan wel een redelijke kilometerstand voor een auto van 10 jaar oud?

Een auto die 10 jaar oud is en minder dan 10k gelopen heeft, daar is niet heel regelmatig mee gereden of hij heeft regelmatig korte ritjes gehad (motor nooit lekker warmgereden?). Bovendien is het vervangen van de distributieriem dan nog niet gedaan, kosten die er op relatief korte termijn bij kunnen komen.

Wat zouden jullie adviseren, altijd een auto met een zo laag mogelijke kilometerstand?
I'm changing lanes, cover me!

ColdFusion

kilometerstand zegt niks meer tegenwoordig, het gaat er om hoe de algemene staat is van de auto! hoe ziet het interieur eruit? als je hem start blauwe rook? de bodem zitten daar kreukels in of niet? hoe is de uitlaat?

kijk bij het reservewiel of de orginele lasnaden aanwezig zijn.. de motorruimte moet niet te schoon zijn.. als je hem start start ie dan meteen..

er zijn veel punten waar je op kunt/moet letten om te weten of het een degelijke auto is, daarna is het nog de vraag of het een goede auto is.. en vergeet niet 200k gelopen kunnen ook snelwegkilometers zijn, dus dat is minder slijtage..

wat is normaal gebruik? 15.000km per jaar? nou reken uit, dan zit je al gauw op de 150.000 of meer.. dus voor een auto van 10 jaar oud is denk ik die soort standen normaal.

succes!

Oude nickname

Dank voor de reacties :)

Ik heb een behoorlijke checklist (2 kantjes) met alle punten die ik na kan/moet kijken bij een 2de hands auto, maar ik heb weinig ervaring met dergelijke dingen, dus vandaar mijn vraag.

Maar kort gezegd; als er al 170k mee gereden dan hoef ik me niet meteen zorgen te maken? Er zijn natuurlijk altijd auto's/merken/types waarvan bekend is dat ze bij (bv) 200k wel redelijk op zijn. Die indruk krijg ik helemaal niet van de reacties op het forum, maar tegelijkertijd zie ik hier en daar wat reacties die eigenlijk zeggen dat 170k wat aan de hoge kant is.

Mijn schatting is dat ik ongeveer 15k per jaar zal rijden. Er wordt maandelijk geld opzij gezet voor onderhoud.
I'm changing lanes, cover me!

Stefan

Bij auto's op Gas zou ik wel ff opletten aangezien die richting de 2 ton toch wel wat problemen met de kleppen gaan krijgen (kan)
maar als het onderhoud netjes op tijd en door een vakkundig iemand is uitgevoerd, hoeft het natuurlijk geen probleem te zijn.
Bij het kopen van auto's met dergelijke km-standen blijft het ook een kwestie van wat geluk hebben.
Je kan idd niet alles controleren/zien/voorzien.. :neen:
Kopen met garantie is idd het meest verstandige zoals Remko al zegt.
Aanschafprijs is wat hoger, maar zeker als je de 1e maanden toch veel reparaties onde rgarantie kan laten uitvoeren heb je die extra kosten er natuurlijk zo uit
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Birt

Weinig aan toe te voegen, maar wat wel wat op kan leveren is ff in het onderhousboekje kijken. Een dealer ondehouden auto zit wat minder risico aan. Met nadruk op minder, want de enige auto die ik bij een dealer gekocht heb had zes maanden garantie en in die tijd is er voor 2000 euro aan verspijkert bij de dealer. En dat geeft ook meteen aan waar het om gaat met garantie.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev