Advertenties


ledjes in mijn raamschakelaar

Gestart door Tec.X, 6 maart 2008, 23:19:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tec.X

hoe moet ik deze monteren en moet er nog een transistor tussen ofzoiets ???


heb wel gezocht maar kon niets vinden

Christian de Vriend

#1
autostyle heeft leds met voetje die in diverse wagens passen,of ze er 1 voor de schakelaar hebben weet ik niet.

om een led op 12 volt aan te sluiten heb je de volgende bereking nodig .
de led heeft een spaning van 1.6 volt nodig ,dit komt neer op :12-1.6=10.4 volt .de stroom die de led verbruikt is 25mA (0.025 A).de wet van ohm :u=i*r dathoud dus in dat in dit geval r=u/i :10.4/0.025=416 OHM .
nu bestaat er geen weerstand van 416 ohm dus wordt het 430 ohm geel bruin blauw

omdat je niet alles ruimte heb moet je het ledje direct op de fitting monteren,en het stekkertje voor het lampje los maken,en tussen het stekkertje,en de aansluiting op je schakelaar (contact) een weerstand monteren/solderen van 430 ohm..en voila..

die 430 ohm is voor als je een drempelspanning hebt van 1,6V ,is die waarde anders,moet je even gaan rekenen,bright leds hebben andere waardes dan normale leds,mocht je een waarde hebben uitgerekend,dan heb ik hier een mooi tabelletje waar je de kleurcodes kan laten uitrekenen.

http://www.okaphone.nl/calc/
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Tec.X

dankje voor de info

dit zegt me allemaal niets maar ik ken iemand die het wel weer dus :P :)

Thijsie

Ik ga het denk ik ook doen als m`n plasma tellerplaten binnen zijn. Van de achterraampjes wordt niet echt een probleem denk ik, alleen die knopjes uit m`n deuren halen gaan een probleem worden ( heb weleens geprobeerd de deur open te maken, maar dat kreeg ik dus niet voor elkaar )
Er zijn overigens ook 12V blauwe LEDjes, daar hoef je denk ik niet een weerstand voor te gebruiken. Ik weet niet of iemand daarmee ervaring heeft?

Christian de Vriend

voor die plasmaplaten dacht ik dat autostyle ook lampjes had,dus gewoon fitting er uit,lampje er uit,ledje er in,en klaar.

zie jij ook bijna geen licht in je wijzers?welke platen heb je? die van racing23.de of moman.pl ???
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Timpie

Citaat van: MichelCoupe op  6 maart 2008, 23:19:58
hoe moet ik deze monteren en moet er nog een transistor tussen ofzoiets ???


heb wel gezocht maar kon niets vinden

ik heb net 10 min geleden in het topic over tellerplaten neergezet wat ik heb gedaan ik heb nu 1 schakelaar mooi blauw de rest moet ik eerst weer normale lampjes hebben :P

maar zie tellertopic ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev