Advertenties


wat probleempjes met een megane uit 1996

Gestart door Umberto, 11 februari 2008, 22:39:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Umberto

Allereerst wil ik me even voorstellen, ik ben Bert en onderhoud de Megane van mijn vriendin.
Het is een Coupe uit 1996 met een G3 gas installatie.

Ik heb een paar vragen, de auto heeft een bekend probleem het beroerd stationair lopen, soms 500 toeren soms 1800. ik heb de stappenmotor al schoon gemaakt, alleen zijn er nog een paar andere rare dingetjes.

De auto wil als ie eventjes gedraaid heeft niet stationair lopen op benzine, op gas wel.
Nou zou je zeggen, injectors... maar ik merk geen vermogens verlies als ik op benzine rijd.

Wat ik ook raar vind is dat het bijna onmogelijk is om bijvoorbeeld konstant 80 te rijden, met 80 heb ik het pedaal maar een paar milimeter ingetrapt, ook rustig wegrijden met een normaal toerental is nagenoeg onmogelijk.
Ik heb de potmeter op het gashuis al nagekeken, of deze dode punten heeft, of stuk is, maar die loopt nog mooi gelijkmatig.

Misschien zijn dit wel 2 verschillende problemen, maar misschien heeft het ook met elkaar te maken.

Is dit een bekend probleem, en zo ja, wat is de oplossing?

Alvast bedankt voor de reacties

P.S computer resetten heb ik ook al gedaan, spanning is er een nacht af geweest, helaas hielp dat ook niet.

JanH

Bert,

Kijk even naar de slang van de Mapsensor, deze scheuren blijkbaar regelmatig (zie ook FAQ van deze site). Kun je zelf makkelijk vervangen en kost iets van 12 euro bij de dealer.

Ik hoop dat dit alvast een stap in de juiste richting is.

Christian de Vriend

als ik een tip mag geven?

Ik heb dit probleem ook gehad,en moet zeggen dat die slangetjes best snel kunnen slijten,ik heb daarom ook gewoon goeie vacuumslangetje gebruikt,ipv standaard spul,werkt perfect,denk dat ik er al bijna een ton mee gedraait heb zonder problemen
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Umberto

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het slangetje nagekeken, maar ik ben bang dat het daar niet aan ligt, het slangetje is nog helemaal heel.

Wat me ook opvalt dat ie niet erg zuinig is en dat de motor erg koud blijft (denk dat ie ook erg rijk staat)

Ik zag hier ook ergens de koppakking voorbij komen, het lijkt me ook niet dat het dat is, aangezien hij geen koelwater verbruikt.

Het gekke is ook dat ie op gas wel altijd wil blijven draaien, twerwijl die op benzine afslaat.
En natuurlijk dat het gaspedaal dat ik dat maar een milimeter ingetrapt moet hebben om 80 te kunnen rijden en dat het laatste stuk helemaal niets doet (geen extra versnelling)
dat betekend  dat de gasklep dus nageneog dicht staat.

JanH

Je zegt dat je de stappenmotor schoongemaakt hebt, is hij nog gangbaar zoals in de FAQ op deze site vermeld wordt? Hij gaat inderdaad heel erg zwaar! Misschien even een beetje smeren zoals in de FAQ vermeld staat.

Ik moet je wel bekennen dat ik niet bekend ben met auto's op gas en dus niet kan inschatten hoe de auto hierop reageert.

Rmc_Jelluh

slangetje is vaak moeilijk te zien, bij ezelf zag het slangetje er op het oog goed uit maar een ander deed het stukken beter...
en hoeft idd geen origineel te zijn een goed stukje slang gewoon...

Paul

Ik zou beginnen met de computer. maak de stekker los en laat hem er ongeveer een minuutje vanaf.
Als dat niet helpt, dan zou het de Lambdasonde kunnen zijn.
Dat de motor niet warm wordt, is waarschijnlijk de thermostaat kapot.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Umberto

Ik heb weer een update, ik heb zojuist alle vacuumslangen vervangen, er was er 1 die een klein scheurtje had (niet die van de mapsensor)
Na het starten liep de auto ruim 2000 toeren stationair. dus auto weer uit, accu los gemaakt, paar minuten gewacht, accu weer aangesloten en na starten liep de auto netjes 900 toeren stationair, na gas geven kwam ie direkt weer terug op 900 toeren stationair... zou je denken dat is goed.
Alleen na de snelweg was het weer over met de pret, de auto loopt ruim 2000 toeren stationair (zo'n 2500 toeren)
Als ik op benzine rij en ik trap de koppeling in staat ie eerst even te gassen tussen 1600 en 2000 toeren, ongeveer elke seconde geeft ie een peut gas... dat duurt even en dan gaat ie weer naar ruim 2000 toeren.

De thermosstaat is nog wel heel denk ik, ik heb 'm ook nog niet zo lang geleden vervangen, bij koude motor merk je ook dat de radiator ook zeker niet warm word en de auto is redelijk snel op temperatuur.

Ook de stappenmotor hebben ik nog eens nagekeken, maar die is ook netjes gangbaar (ik merk ook verschil als de stappenmotor niet aansluit)

de lambdasonde kan het wel zijn, alhoewel deze er ook nog niet zo lang in zit.

Iemand nog een idee?

Umberto

Citaat van: Remko de W. op 13 februari 2008, 21:41:03
gasklephuis schoonmaken...

Heb ik al gedaan was niet erg vervuild, maar is nu wel weer netjes schoon...
potmetertje achterop is ook nog ok..

Umberto

Citaat van: Remko de W. op 13 februari 2008, 21:47:05
lekkage inlaatspruitstuk?

Daar zit ik zelf ook aan te denken, maar wat ik niet snap is dat na een reset de motor heel erg netjes stationair loopt en ook na gas geven direkt terug komt op 900 toeren, pas na een stukje snelweg gaat het weer helemaal mis.

Is er een manier om te zien of er een lekage zit in het spruitstuk, er af halen is niet zo eenvoudig...

JanH

Er is een heel eenvoudige manier om te controleren of je inlaatspruitstuk lek is!

Gewoon de auto starten en inspuiten met "Brake Cleaner" of in z'n Nederlands Remmen Reiniger.
Omdat dit een zeer licht ontbrandbare stof is ziet je motor dit als extra brandstof. Bij een lekkage zal dan ook direct je toerental omhoog gaan.


Marcelo


Umberto

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga het volgende week eens proberen.

Umberto

Ok, ik heb weer wat tijd in de auto gestoken.
als eerste heb ik met remmenreiniger gekeken of er een lek zat in het inlaat gedeelte, dit was niet het geval, de motor reageerde helemaal niet op de damp.
Daarna heb ik de stappenmotor er uit gehaald, even de auto in kontakt gezet en de stappen motor ging direkt naar de uiterste stand dicht, dus die doet het wel.
Verder heb ik de water temperatuur sensor nagekeken, de weerstand veranderde netjes naarmate de auto warmer werd, dit heb ik ook meteen gedaan met de lucht inlaat temperatuur, deze was ook prima.

Dus ik ben een beetje door mijn opties heen, het zou natuurlijk nog de ecu kunnen zijn, want na een reset loopt ie een tijdje goed todat ik een stukje snelweg gedaan heb, dan loopt ie weer ruim 2k toeren.
En als het een beetje koud en vochtig is, dan swil die niet stationair lopen (slaat af) als de motor nog koud is.

Heeft iemand nog een idee?

Weet iemand wat een 2e hands (sloop) ecu ongeveer moet kosten?
Of heeft iemand er nog 1 liggen voor een 1.6e (8 klepper)

Bedankt alvast

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev