Advertenties


Voortrein M?gane RS

Gestart door Hans, 20 januari 2005, 22:18:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans

Wie van de techneuten kan mij uitleggen wat er zo speciaal is aan de voortrein van de M?gane Renault Sport. Kennelijk leidt die gewijzigde constructie niet alleen tot een kortere wielbasis maar ook tot een verbeterd weggedrag. Ik word op internet en uit publicaties niet veel wijzer.

Groet, Hans.

Navione

Jongelui,

mag ik het dan eens op een andere manier proberen?

Is er onder leden/gasten iemand die zo dicht bij het vuur zit bij importeur of dealer dat hij kan beschikken over documentatie van die kennelijk zo speciale voortrein?

Zelf ben ik niet verder gekomen dan slecht uit het Frans vertaalde holle zinnen als

- De voortrein met onafhankelijke as maakt een volledige benutting van het dynamische potentieel van het voertuig mogelijk.

en

- De voortrein met onafhankelijke as is een technologische innovatie van Renault, die? het mogelijk maakt om de dynamische prestaties van het voertuig te optimaliseren.

Wie heeft zich in deze materie verdiept en wil zijn kennis delen?

Hartelijke groet,
Hans.


Michel Cijs

#2
beste hans, welkom op het forum? :D

aangezien het megane-forum nog niet bezaaid is met megane2-rijders en zeker niet met RS rijders verw8 ik dat het moeilijk is om op zo'n specifieke vraag antwoord te krijgen

Remko de W. hier op het forum werkt bij een Renault specialst, Sjaak van Dijk is een lid welke niet vaak op het forum is maar wel renault monteurs is en Paul van Dijk was voorheen renault en nu porsche monteur

Bij deze 3 geef ik je de grootste kans op een antwoord

Maar kan Renault zelf hier geen duidelijkheid in geven??

met wat googlen kom ik iig tot dit:

De M?gane Renault Sport krijgt een voortrein met apart draaipunt. Zijn vernieuwend concept waarborgt een nauwkeurig en effici?nt weggedrag onder alle omstandigheden. De afstelling van de schokdempers en veerpoten zorgt voor comfort en dynamiek tijdens het rijden.

Om de RS te transformeren van een brave bochtenronder tot een gemene curvenkiller ging men ook niet over ??n nacht ijs. Allereerst werd de spoorbreedte voor en achter met respectievelijk 7 en 15 mm vergroot ten gunste van de stabiliteit, en dat merk je. De voorwielophanging werd grondig onder handen genomen (onafhankelijk scharnierende voortrein) om deze zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van de grote krachten die door de 2-liter turbomotor naar de voorwielen worden gejaagd. Dat komt goed uit de verf: de tractie in bochten is uitstekend, hij is geen liefhebber van onderstuur en je kunt dientengevolge asociaal hard de hoek om. Het binnenste voorwiel wil nog wel eens doorslaan maar wie de rechtervoet een beetje beheerst, kan dat goed binnen de perken houden.
Het gevoel in het stuur en de tegendruk zijn aanmerkelijk beter dan we van de normale M?gane gewend zijn. Voor het schakelen werd de 6-bak van Nissan ingebouwd, die zich in de RS naar onze smaak wat te slap en met iets te lange slagen laat rondgaan.


De M?gane Renault Sport is de sportieve telg van de M?gane familie. De auto biedt zowel een fel temperament als een hoog comfortniveau in het dagelijks gebruik. De innovatieve onafhankelijk scharnierende voortrein biedt een uiterst nauwkeurig rijgedrag.

Veilig
De M?gane Renault Sport is uitgerust met een onafhankelijk scharnierende voortrein. Dit innovatieve concept garandeert stuurnauwkeurigheid en compenseert de stuurreacties die vaak voorkomen bij een krachtige voorwielaandrijving. De afstelling van de schokdempers en de vering maakt een combinatie van sportief en tegelijkertijd comfortabel rijden mogelijk aldus Renault.



Ik heb eenmaal zelf het genoegen gehad om er met de introductie mee te rijden op Zandvoort, en dat liep mooi  :D

Navione

#3
Dag Michel,

bedankt dat je de tijd hebt genomen een uitgebreid antwoord te schrijven.

Helaas is de M?gane RS nog nergens echt ingeburgerd, dat is niet alleen op het forum het geval. Bij Renault dealer Van der Boom in Tilburg/Oisterwijk is veertien dagen geleden pas de eerste afgeleverd. Op de weg zie je ze (nog?) nauwelijks.

Via die dealer heb ik al geprobeerd wat verder in te zoomen op de speciale RS-techniek, maar zij komen ook niet verder dan de wollige, uit het Frans vertaalde, verhalen die jij ook van internet opgooglede. Zelfs de speciale, interne Renault 'vooropleidingsgids' voor de M?gane Renault Sport komt niet veel verder dan de bekende commerci?le prietpraat. Wel leuk uit die gids is de (commercieel getinte) vergelijking van M?gane RS, Subaru Impreza 2.0 WRX, Seat Leon Cupra R, ALFA Romeo 147 GTA, Ford Focus RS en Audi S3 225 pk / 4 cilinder.

Ik wacht nog even af of de drie door jou genoemde Renault kenners nog een duit in het zakje doen en nodig hen hierbij graag daartoe uit. Wat mij interesseert is de bijzondere techniek in de voortrein die de RS zodanig doet afwijken van de standaard versies dat testrijders komen tot de ook door jou gevonden lovende kritieken.

Wellicht wordt het ons nog eens duidelijk.

Groet,
Hans.



?

Michel Cijs

je ziet ze idd nog erg weinig

tijdens de testdag was er ook een eigenaar met een 5d in die oranje kleur was wel zeer fraai  :D

RdW

ik ga graag op je uitnodiging in,
waar kunnen we hem bewonderen en er natuurlijk mee rijden.... :)


maar ja heb hem nog niet int echt gezien...
en zeker nog niet vanonderen.

Navione

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2 deurs versie, of zoals die in Renault jargon schijnt te heten, de Coup?. Is ook wat deze club betreft beter op zijn plaats.

Eigenlijk nodigde ik het groepje Renault kenners uit om mee te filosoferen over de technische specificaties van de RS en in het bijzonder over de voortrein...

Gisteravond kwam ik op een Engelse website een opengewerkte tekening van de RS tegen. Ik gebruikte daarvoor een laptop die niet op mijn Novell netwerk kan inloggen zodat ik dat plaatje niet op kon slaan en nu weer terughalen. Ik zal nog eens googlen, misschien dat die tekening wat meer licht op de duistere voortrein-zaak werpt.

Groet,
Hans.

Navione

Niet de afbeelding die ik bedoel maar toch een over het juiste onderwerp!



Front suspension with independent steering axis on the new M?gane Renault Sport

Just after the launch of the Peugeot 407 fitted with double wishbone drop link design at the front axle, Renault announces its similar system bas on MacPherson type.

The front suspension with independent steering axis overcomes the drawbacks often encountered in powerful front-driven cars subjected to high forces: self-steeering inputs during tight cornering, and poor straight-line stability (torque-steer). The steering axis of the M?gane Renault Sport front suspension is completely separate from the damper unit, unlike the MacPherson type arrangement in which the steering axis is defined by the lower swivel joint and the upper attachment of the damper.

The axis around which the wheel rotates forms part of a pivoting link between the hub carrier and an aluminium pivot-carrier. The hub-level offset (the distance between the wheel centre and the intersection of its rotation and steering axes) is thus reduced to 32mm compared with 60mm for the MacPherson type suspension in M?gane II. The geometry of the front suspension becomes far less sensitive to loads and torques applied to the driven wheels around their steering axes during hard acceleration or braking. The pivot carrier is attached to the lower suspension arm. It is prevented from rotating by means of a link between the two components.
This front axle will be detailed in a further document.?

Zoek de verschillen met een traditionele ophanging en kleur de plaatjes...

Ik kom erop terug.

Groet,
Hans.

RdW

Jaah, dat vermoede ik al... ;)

maar voor de meeste mensen hier op het forum,
is en mischien blijft de RS altijd een droom...
want die kar is natuurlijk tandjesduur,
en door ons niet te betalen dus..

wat betreft de 3 deurs, die vind ik persoonlijk ook mooier,
maar voor de club maakt het niet meer uit hoeveel deuren je megane heeft....

word vervolg, we wachten op meer foto's en tekeningen van jou kant... :D

Navione

Hier de foto die ik eerder beschreef



Helaas te onduidelijk om veel toe te voegen. Misschien moeten we wachten tot er ergens een op haar kant ligt?

Wat ik wel begrijp uit het Engelse verhaal is dat de afstand tussen het stuurdraaipunt en het wieldraaipunt (als ik dat als technische nitwit zo mag zeggen) bij de RS 32 mm bedraagt en bij een traditionele McPherson ophanging 60 mm. Dat betekent naar mijn gevoel dat er een geringere hefboomwerking van het wiel naar het stuur optreedt, waardoor de krachten op de wielen minder voelbaar zullen zijn in het stuur. Ziet er voor mij logisch uit, maar ik ruil mijn verklaring graag voor een technisch meer verantwoorde.



Verkondigen dat de RS niet duur is zou natuurlijk onzin zijn. Maar als je vindt dat V8 Power Rules heb je daar in nog geen 100.000 km 'tijd' via een verhoogd brandstofverbruik wel een RS voor over. En dan heb ik het nog niet eens over hogere MRB en onderhoudskosten. Maar er zijn op dit punt twee economische grondbeginselen belangrijk: je kunt je geld maar ??n keer uitgeven en je bent vrij in de keuze van de manier waarop ;-)

Ik blijf zoeken naar meer achtergrondinformatie.

Groet, Hans.





RdW

haha jaah.

en 100.000 gedeeld door de 7.500 die ik er dan per jaar mee rijdt,
kan ik volgens jou over 13,33 jaar een RS kopen...

een RS onderhouden lukt me wel,maar de aanschaf das het probleem,
nu rijd ik een V8 uit 1968, die een waarde vertegenwoordigd van +/- ? 6.500.
en de verzekering is eenmalig ? 150 per jaar,dus betaal nu alleen maar gas...


en wat ik over 13 jaar rijdt, jaah wie zal het zeggen.
als er iemand is die een goed bod heeft op me caddy,
gaat ie er gewoon uit.... :) :)

Navione

Wat blijven die andere twee door Michel genoemde technisch specialisten stil?

Remko, een extra blokje om 's avonds zal het proces drastisch kunnen bespoedigen. Je moet creatief zijn tegenwoordig...  ;)

Kom overigens niet veel verder op mijn speurtocht naar detailinfo over de voortrein, helaas. Of zou er niet meer zijn dan wat we tot nu al ontdekt hebben?

Groet, Hans.

Michel Cijs

Citaat van: Michel Cijs op 25 januari 2005, 22:55:16

Remko de W. hier op het forum werkt bij een Renault specialst, Sjaak van Dijk is een lid welke niet vaak op het forum is maar wel renault monteurs is en Paul van Dijk was voorheen renault en nu porsche monteur

sjaak is niet echt een forummer en paul werkt nu bij porsche dus denk dat ie de RS nog niet van onder heeft gezien...........

de pug 407 heeft volgens mij een dergelijk soort systeem, miss een zoektip?

Jeroen


Navione

Ja, Jeroen, ik zou eronder kunnen gaan liggen om eens goed te kijken maar zij staat zo laag en 't is er veel te koud en nat voor!? ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev