Advertenties


zuiniger rijden?

Gestart door johnneman, 28 november 2007, 00:34:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

johnneman

Hallo,

Ik heb een Megane uit 1998. Het is een 1.6 sport met 81,000 op de teller.
Heb em nog maar twee maand, en ik houd netjes bij wat ik aan benzine in mijn auto gooi.
Dit omdat ik nieuwsgierig ben hoeveel de auto verbruikt, en hoe vaak ik tank.

Ik heb ondervonden dat mijn Megane gemiddeld 1 op 14 rijdt.
De meeste mensen zeggen dat dit wel redelijk goed is, er van uit gaande dat ik vaak korte stukken rijdt.

Nu is het zo dat ik heel graag zuiniger zou willen rijden (van mij part zet iemand er een 1.4 motor in, als het maar zuiniger is! ik ben niet zo'n performance freak). Ik probeer dit bijv. te doen door ver vooruit te kijken als ik aan het rijden ben, en als ik een stoplicht op rood zie staan (op redelijk verre afstand), dan trap ik de koppeling in en laat het gas los. Lekker uitvieren, scheelt benzine, en het geluid van de motor ook. Verder trek ik nooit snel op, en rij ik meestal 110 ipv 120 (dat scheelt ook zeggen sommigen).

Maar ik vraag me af, kan ik niet op nog andere manieren zuiniger rijden? Ik ben niet zo technisch, dus als je zou zeggen "stop hier een stuk stof in, dan krijgt ie minder zuurstof, dan loopt ie zuiniger", dan doe ik dat:)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Paul

#1
Banden op 3 bar zetten, is alleen niet goed voor de wegligging en remweg.
En goede benizne erin (bijv. bp, total, shell), dus geen goedkopen tango-pompen e.d.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Yayo

#2
Anders moet je een diesel kopen  ;)....1 op 19 moet te halen zijn.
==Roet komt je tegemoet,zodra ik m'n pedaaltje naar beneden doet==

Erix

Citaat van: johnneman op 28 november 2007, 00:34:10
als ik een stoplicht op rood zie staan (op redelijk verre afstand), dan trap ik de koppeling in en laat het gas los. Lekker uitvieren, scheelt benzine, en het geluid van de motor ook. Verder trek ik nooit snel op, en rij ik meestal 110 ipv 120 (dat scheelt ook zeggen sommigen).

Koop een Daihatsu Cuore! :P

Wat betreft dat stoplicht, dit is niet de zuinigste manier. Het is zuiniger door op de motor af te remmen (in 5e versnelling uit laten rollen in plaats van in zijn vrij). Dan wordt de motor namelijk op gang gehouden door de massa-traagheid van de auto. Bij gas los stopt je ECU met brandstof injecteren en verbruikt je auto dus helemaal niets. Als je nu in zijn vrij uitrolt dan moet de motor zichzelf ronddraaien en zal je ECU de injectoren weer aansturen om brandstof te injecteren.

Over het 110 ipv 120 rijden, dit hangt van veel factoren af. De grootste factor is hoeveel vermogen je motor kan leveren waarbij een stoichiometrische verbranding aanwezig is terwijl het injectie systeem aan het fiddelen is (switchen tussen te arm, rijd, te arm, rijk, enz). In deze omstandigheden draait je motor het zuinigst. Wanneer je een wide-band lambda sensor zou hebben welke je kunt uitlezen is dat mooi te zien. Bij mijn Mitsubishi Galant VR gaat dit op tot ongeveer 90 km/h. Wanneer is sneller ga rijden blijft de ECU een vaste hoeveelheid brandstof injecteren waardoor er wel meer vermogen vrij komt maar ook meer brandstof verbruikt wordt. Bij mij is het verschil in verbruik tussen 90km/h en 100 - 110 km/h redelijk groot. Ga ik echter 120 a 130 km/h rijden dan rijdt de auto weer iets zuiniger dan 100-110km/h. Echter blijft de 90km/h toch nog een stuk zuiniger. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat 110km/h zuiniger rijdt dan 120 km/h.

Als laatste, een turbo geblazen auto rijdt efficiënter dan een atmosferische auto. Een turbo geblazen auto (zeker een soft-turbo versie waarbij de compressie nog redelijk hoog ligt) rijdt dus ook zuiniger dan een ongeblazen versie. ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

Yayo

Wat Erix zegt klopt wel, vaak als ik 120 rij tij ik een op 17 maar als ik door ga naar de 130 a 140 en dan een constante snelheid aan hou rij ik een op 20 of zelfs nog zuiniger.

Maar snap ook niet helemaal waarom je zograag zuiniger wilt rijden dan dat je nu doet :?. Een andere motor plaatsten kost ook weer een zak centjes.
==Roet komt je tegemoet,zodra ik m'n pedaaltje naar beneden doet==

Rmc_Jelluh

en voor dat geld ken je een hoop brandstof in de wagen gooien...

Nick Mattheus

als je echt heel zuinig wilt zijn moet je gewoon lpg steken 8)7

mij is trouwens altijd gezegt dat als je vertrekt aan een rood licht dat je redelijk moet optrekken en daarna je snelheid behouden Y weet wel niet of dit echt waar is?? ;)
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Timo Zuiderduin

Citaat van: Nick Mattheus op 28 november 2007, 13:21:49
als je echt heel zuinig wilt zijn moet je gewoon lpg steken 8)7

mij is trouwens altijd gezegt dat als je vertrekt aan een rood licht dat je redelijk moet optrekken en daarna je snelheid behouden Y weet wel niet of dit echt waar is?? ;)

dat is mij ook altijd verteld, vandaar dat ik sinds die tijd als een gestoorde bij het stoplicht wegsprint totdat ik op de Max-snelheid zit.

Nick Mattheus

je moet ook niet als een gestoorde wegsprinte... en dat met zo'n sprintbeest moeten de mensen nog al wat denken 8)7 :D

maar je moet ook niet als men grootmoeder optrekken ook niet he ;) :D
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Rmc_Jelluh

dat snap ik ook niet hoor, ik rijd rustig maar mijn wagen doet nog 1 op 4.8
op lpg nog wel ...  8)7  8)7

johnneman

Citaat van: Paul v Dijk op 28 november 2007, 07:37:52
Banden op 3 bar zetten, is alleen niet goed voor de wegligging en remweg.
En goede benizne erin (bijv. bp, total, shell), dus geen goedkopen tango-pompen e.d.
Ja naar de banden zal ik eens kijken. Ik controleer die ook eigelijk te weinig op spanning..
Ik tank eigelijk altijd bij de tango ;( dat brengt me weer bij een vervolgvraag: is het rendabel om bij een duurder tankstation te tanken? prijs in vergelijking met de afstand die je met die benzine kunt rijden vergeleken? Maar kan me voorstellen dat dit niet zomaar te berekenen is...

Citaat van: Yayo op 28 november 2007, 09:49:41
Anders moet je een diesel kopen  ;)....1 op 19 moet te halen zijn.
Een diesel moet toch nog wel zuiniger kunnen rijden? hoor verhalen over Polo's die 1 op 23 rijden.. Maar ja, ik zat ook inderdaad aan een diesel te denken. Maar weet niet of dit goedkoper voor me is. Ik rij gemiddeld 1050 km per maand. Heb t al eens een benzine/diesel test gedaan ergens online, en diesel was wel IETS goedkoper voor mij... Maar de vraag is of je echt op deze cijfers kan vertrouwen..

Andere forumleden: ik ga nog op jullie reacties. bedankt hiervoor! heb alleen weinig tijd om er nu op in te gaan :)

Klaas

betreft die duurdere benzine.. ik rij zelf op V-power (heb namelijk een idE motor:d). de auto rijdt volgens mij en volgens de boordcomputer iets zuiniger op V-power.. (normale benzine: 1:12,8 gemiddeld op v-power 1:13,2 gemiddeld:)) maar vind het zelf verwaarloosbaar klein.. Bij kleinere benzinepompen is er minder doorloop waardoor de benzine de kans loopt iets stroperig te worden of meer deeltjes.. minder goed voor je motor:@

en anders voor jou misschien een hybride???:D moet je ff tot 2009 wachten, komt renault er ook mee..
En megane 1.5 dci moet ook 1:19 halen.. ook een mooie renault ;)

johnneman

Citaat van: Erix op 28 november 2007, 10:00:57
Wat betreft dat stoplicht, dit is niet de zuinigste manier. Het is zuiniger door op de motor af te remmen (in 5e versnelling uit laten rollen in plaats van in zijn vrij). Dan wordt de motor namelijk op gang gehouden door de massa-traagheid van de auto. Bij gas los stopt je ECU met brandstof injecteren en verbruikt je auto dus helemaal niets. Als je nu in zijn vrij uitrolt dan moet de motor zichzelf ronddraaien en zal je ECU de injectoren weer aansturen om brandstof te injecteren.

Over het 110 ipv 120 rijden, dit hangt van veel factoren af. De grootste factor is hoeveel vermogen je motor kan leveren waarbij een stoichiometrische verbranding aanwezig is terwijl het injectie systeem aan het fiddelen is (switchen tussen te arm, rijd, te arm, rijk, enz). In deze omstandigheden draait je motor het zuinigst. Wanneer je een wide-band lambda sensor zou hebben welke je kunt uitlezen is dat mooi te zien. Bij mijn Mitsubishi Galant VR gaat dit op tot ongeveer 90 km/h. Wanneer is sneller ga rijden blijft de ECU een vaste hoeveelheid brandstof injecteren waardoor er wel meer vermogen vrij komt maar ook meer brandstof verbruikt wordt. Bij mij is het verschil in verbruik tussen 90km/h en 100 - 110 km/h redelijk groot. Ga ik echter 120 a 130 km/h rijden dan rijdt de auto weer iets zuiniger dan 100-110km/h. Echter blijft de 90km/h toch nog een stuk zuiniger. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat 110km/h zuiniger rijdt dan 120 km/h.

Als laatste, een turbo geblazen auto rijdt efficiënter dan een atmosferische auto. Een turbo geblazen auto (zeker een soft-turbo versie waarbij de compressie nog redelijk hoog ligt) rijdt dus ook zuiniger dan een ongeblazen versie. ;)
zo ej, dat wist ik dus niet! ik had echt zoiets van, nou als de motor geen toeren maakt, dan zal dat wel benzine schelen! logische redenatie toch :P maar als de motor draait dmv geen gas geven en gebruik maken te v/d snelheid, vind ik het vreemd dat er dan geen benzine ingespoten wordt, loopt zon ding dan niet vast? (ik denk dat iedereen hier uit op kan maken dat ik een gigantische noob ben op auto technisch gebied :P ) Maar dus dat is een feit? Dit scheelt echt (iets) benzine?

En voor je tweede alinea. Ik begijp dat t van veel factoren afhankelijk is, en dat het redelijk technisch is. Maar, hoe zit dat dan bij mij? :P zijn hier gegevens van te vinden wanneer een megane 1.6e sport uit 98 het zuinigst rijdt? Vind het jammer dat m'n dashboard niet aangeeft hoe zuinig hij rijdt!

Een soft-turbo lijkt me wel wat. Heb even gezocht wat zoiets kost (laten aanbrengen natuurlijk :P anders gaat t geheid mis), maar kon hier niet zo snel wat over vinden. Enig idee hoeveel euros gemiddeld?


Citaat van: Yayo op 28 november 2007, 10:22:43
Maar snap ook niet helemaal waarom je zograag zuiniger wilt rijden dan dat je nu doet :?. Een andere motor plaatsten kost ook weer een zak centjes.
wie wil nou niet zuiniger rijden? jah een andere motor lijkt me duidelijk van niet :P daar denk ik al niet eens aan :)


Oke, en niet al te langzaam wegrijden bij een stoplicht zou helpen.. hebben mensen gehoord via via.. hmm, jah is dit nou zo of niet? :) kan me voorstellen dat als je in een file staat en je moet steeds een meter doorrijden na elke minuut, dat dit benzine kost. maar vind het apart dat sneller optrekken minder veel benzine kost dan meer. Je zou toch denken dat hoe sneller je wil gaan vanaf 0km/pu, hoe meer vermogen het zou kosten

Marcelo

#13
Citaat van: johnneman op 29 november 2007, 00:10:23
Oke, en niet al te langzaam wegrijden bij een stoplicht zou helpen.. hebben mensen gehoord via via.. hmm, jah is dit nou zo of niet? :) kan me voorstellen dat als je in een file staat en je moet steeds een meter doorrijden na elke minuut, dat dit benzine kost. maar vind het apart dat sneller optrekken minder veel benzine kost dan meer. Je zou toch denken dat hoe sneller je wil gaan vanaf 0km/pu, hoe meer vermogen het zou kosten

ik denk dat het kwa verbruik weinig scheeld. je legt namelijk dezelfde afstand af!!

Ik denk dat het meer te maken heeft, met het optrekken en afremmen van de auto.

doordat je snel wegrijd bij een stoplicht, heb je bij de volgende meestal rood licht.
Terwijl als je rustig van stoplicht naar stoplicht rijd, je vaak in 1 keer door kan rijden.
ik denk dat hier voornamelijk het grootste verschil zit kwa verbruik!!

In de file precies hetzelfde het komt niet door de manier van rijden maar door het optrekken en afremmen.
je auto verbruikt gewoon minder als hij in dezelfde versnelling zit met dezelfde snelheid.

Ook denk ik dat je een soort van nominaal toerental hebt,
daarmee bedoel ik dat je misschien door te langzaam op te trekken je moter ook belast, waardoor hij meer moeite moet doen.
Meer moeite= meer verbruik

ik heb hier eerlijk gezegt weinig ervaring mee!!
ik kijk nooit echt naar het verbruik, wel weet ik dat het verschil niet aanzienlijk groot is. tussen bijvoorbeeld mensen die pittiger rijden en mensen die juist rustig aan gaan doen. (kwa verhouding dan heh) je hebt er natuurlijk altijd piloten tussen die hem even aftrappen!!

ik zou zeggen probeer gewoon eens een keer uit wat het verbruik is als je wat pittiger gaat rijden,
en probeer dan de middeweg te nemen !-!

En het is af en toe ook goed voor de moter ( heb ik mij laten vertellen) om hem eens goed door te trekken.

en indd zoals eerder gezegt eventueel de banden iets op pompen, of kijk wat voorn banden er onder zitten ook dit maakt verschil!!

Kijk hoezwaar de auto is, de ene keer is hij zwaarder beladen dan de andere keer.

Misschien haalt eventueele chiptuning wat uit??

Mocht je airco hebben, laat deze dan uit staan, ook dit soort opties vreten stroom en dus benzine o-)

Ik Hoef gelukkig niet echt op het verbruik te letten, Rij op gas en voor 12 euro leg ik 300KM af
ik lach me hoe dan ook kapot:D

Nou suc6 met het vinden van de ideale manier van zuiniger rijden  !-!
Gr Marcel

Erix

Citaat van: johnneman op 29 november 2007, 00:10:23
zo ej, dat wist ik dus niet! ik had echt zoiets van, nou als de motor geen toeren maakt, dan zal dat wel benzine schelen! logische redenatie toch :P maar als de motor draait dmv geen gas geven en gebruik maken te v/d snelheid, vind ik het vreemd dat er dan geen benzine ingespoten wordt, loopt zon ding dan niet vast? (ik denk dat iedereen hier uit op kan maken dat ik een gigantische noob ben op auto technisch gebied :P ) Maar dus dat is een feit? Dit scheelt echt (iets) benzine?
De motor wordt gesmeerd door de olie uit je karter (kom vanonder je zuigers) en niet door benzine.

Citaat van: johnneman op 29 november 2007, 00:10:23
Een soft-turbo lijkt me wel wat. Heb even gezocht wat zoiets kost (laten aanbrengen natuurlijk :P anders gaat t geheid mis), maar kon hier niet zo snel wat over vinden. Enig idee hoeveel euros gemiddeld?
Turbo was meer een flauwe opmerking van mij. Een turbo motor is inderdaad zuiniger bij gelijke omstandigheden dan een atmosferische motor maar qua kosten en moeite om dit te realiseren kun je heel wat km's rijden.

Goedkoopste optie is het kopen van een belastingsvrije LPG auto.
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev