Advertenties


Storing electronica

Gestart door tjakobs, 13 november 2007, 19:49:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

tjakobs

Hee mensen,

Weer even een beroep op de hier aanwezige deskundigheid.

soms valt de naald van m'n snelheidsmeter naar 0. Even later doet ie het weer.
Nu ben ik er achter dat ongeveer bij de hendel van de motorkap (links van de pedalen) een dikke kabelboom loopt. Als ik die een beetje heen en weer beweeg dan doet m'n snelheidsmeter het weer.

nu ging laatst in m'n dashboard het lampje 'electronicastoring' branden. Daarna moest ik m'n auto (wegens verkeerssituatie) even uitzetten. Daarna startte die niet meer, accu leeg.

kan het zijn, dat door t bewegen aan eerdergenoemde kabelboom een van de draden contact maakt met bijvoorbeeld m'n carosserie? En dat ie daardoor in korte tijd m'n accu heeft ontladen?

vraag 2: s ochtends naar werk, en s avonds naar huis merk ik dat de startmotor trager loopt. Heeft dit ook met de accu te maken? En met eerdergenoemde kabelboom? Of is m'n accu gewoon gaar? (weet nl niet hoe lang die er in zit)
kan ik op 1 of andere manier uitsluiten of t probleem in accu of startmotor zit?

:)
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

Paul

Ik zou eerst de accuklemmen controleren, de massakabels van de motor, en de accu.
Dit kan ook de genoemde storingen veroorzaken.
Daarmee zou ik beginnen.
Ik denk niet dat het de startmotor is.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

tjakobs

Kijk, dat heb ik gechecked.
Nadat afgelopen week mijn multiriem eraf is gedraaid heb ik een nieuwe accu er in, aansluitingen inclusief massakabels van de motor zijn gechecked. Hij start als een zonnetje.

Nu heb ik nog steeds bij bijna elke rit dat mijn kilometerteller naar 0 vliegt, even later gaat het electronicalampje branden in m'n dashboard. En iets later doet de kilometerteller het weer en weer iets later gaat het electronicalampje weer uit.

Ik dacht dat ik het gevonden had door aan de kabelboom onder het dashboard te sjorren, maar het komt elke keer terug.
Nu bedacht ik me dat het natuurlijk niet perse op die plek van de kabelboom hoeft te zitten, maar eigenlijk ergens tussen computer (in motorruimte) en dashboard kan zitten.

Iemand een idee hoe ik hier uit kom?
Bijvoorbeeld welke kleur draadje moet ik volgen? Waar zitten aansluitpunten, zoals stekkers etc?
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

matthew

Als er een electronica lampje gaat branden is het uit te lezen en dat zou ik eerst zeker doen weet je gelijk wat meer.

Nick Mattheus

ook als het direkt weer uitgaat?? :?
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

matthew

In principe wel en anders denk ik dat het instrumentenpaneel stuk is

tjakobs

Heb inderdaad ooit gehoord dat elke keer dat er iets gebeurt dat ie een melding in het logboek maakt, die dus ook uit te lezen. Ook als t lampje weer uit gaat.
Ik ga inderdaad eens beginnen met uit laten lezen. Instrumentenpaneel kan ik uitsluiten door even contact te maken met resetknop... Op n moment dat de teller t niet doet tijdens t rijden.

en nu we het er toch over hebben... Teller springt net weer terug naar 0
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

Paul

Heb je ABS?
Als het snelheidssignaal naar de rekeneenheid wegvalt, en hij heeft wel een signaal van de abs, dan kan hij ook een storing opslaan.
Dus ik zou de sensor en bekabeling onder de motorkap controleren, de sensor heeft een + een - en een snelheidssignaal.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

tjakobs

Nop heb geen ABS.

Ik heb elders op t forum gelezen dat als je contact maakt met de resetknop van je teller ingedrukt, dat ie een zelftest uitvoert waarbij de tellers naar hun maximale waarde gaan.
Dat heb ik geprobeerd maar dat gebeurde helaas niet.

Ik dacht namelijk: Als de tellers dat wel gewoon doen dan ligt het niet in de tellerunit. (mits het signaal tot zelftest niet ergens anders vandaan komt, zoals de computer in het motorcompartiment).

Vandaag gebeurde het weer, er is echt geen peil op te trekken.
Maar omdat het opeens komt, en opeens weer weg is, denk ik nog steeds aan iets aan de bedrading ofzo...

Weet jij toevallig waar die de snelheid meet onder motorkap? En waar die bekabeling loopt?
Ondanks dat ik geen ABS heb kan ik er wel kijken dacht ik zo...
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

Paul

De snelheidssensor zit bovenop het differentieel van de versnellingsbak, vlak bij het schutbord.
het is een soort zwarte pin, waar een 3-polige stekker op zit. op die stekker zou je de metingen kunnen doen en dan aan de kabelboon trekken. let op dat hij dan wel op contact moet staan om de spanning te meten.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

matthew

Wat Paul zegt dat de snelheidssensor stuk is of vanaf daar meten voor de draad of het tandwiel in de bak is niet oik meer

tjakobs

Ben ik heel brutaal als ik vraag: Heeft 1 van jullie een foto van waar de sensor zit?

Of een omschrijving? Waar ik ongeveer moet zoeken en hoe ik t herken?

:)
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

Paul

Staat hier ergens op het forum, tik maar eens snelheidsmeter in in de zoekfunctie, daar staat heel veel info.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

tjakobs

ben even aan het kijken geweest maar kan het niet geheel plaatsen...



Het zwarte blokje bij de rode cirkel heb ik er even uit gehad. Wat het is weet ik niet, maar er zaten geen draden aan...

Bij de blauwe cirkel lijkt het alsof er een paar draden met elkaar verbonden zijn. Die heb ik even aangedrukt enzo...

Zit ik hier goed?
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

Paul

Nee, het rode cirkeltje is de ontluchting van de bak, en het blauwe cirkeltje is de stekker van de bdp sensor.
De snelheidssensor zit vanaf de blauwe cirkel nog verder naar achter en verder naar beneden.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev