Advertenties


megane start niet

Gestart door xforce, 2 november 2007, 20:30:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xforce

Hallo luitjes,

Ik heb een probleem, misschien kan iemand mij in de goede richting helpen.

Ik had de laatste tijd al weleens dat de auto moeizaam wilde starten. Alsof de stroom bij het contact even weg valt.
Maar vaak starte hij dan toch net door.

Vanmorgen starte hij nog vlekkeloos in 1 keer. Maar zojuist wil ik er mee weg rijden, en ik krijg helemaal geen reactie.
De deuren gaan gewoon open, alles werkt nog, de lampen radio etc. dus de accu is nog in orde. Maar zodra ik de sleutel omdraai dan hoor je een tik. Een soort van relais dat omschakelt en vervolgens is het niets nopes nada niente wat hij doet.

Ik heb de accupolen nageken, schoongemaakt en teruggezet. Ik heb de audio kabel er helemaal vanaf gehaald.

Dus ik vermoed dat het dan nog de zekeringen kunnen zijn, de startmotor, of de kabel naar de startmotor toe.
Nu ben ik geen elektrodeskundige dus ik weet niet hoe ik het eenvoudig kan testen zonder meetapparatuur.

Weet iemand waar ik voor de zekeringen moet kijken, welke ik dan moet hebben voor het startgebeuren.
Onder de motorkap zit een bak zekeringen en onder het dashboard maar die plaatjes zijn voor mij abracadabra.

Ik heb ook de auto al een stuk handmatig verplaatst, en starten wil nog niet lukken.

Als iemand suggesties heeft, zijn ze van harte welkom.

Wouter

Niels van Dijk

#1
Heb je de massakabel ook aan beide kanten schoongemaakt? Het lijkt erop dat het toch een slechte massa verbinding is. Je kunt proberen om een startkabel ofzo tussen de accu en het blok zetten.
Ik heb het ook gehad. Maar heb nou bij mn eigen auto 2 massakabels bij getrokken en nu geen problemen meer

wouter arnouts

heey sorry dat ik het in dit topic zet maar weet het ff niet meer de megane blijft het klokje branden en de radio ook de sleutel werkt niet automatisch dus de startblokkering blijft erop staan wat moet ik nu doen??? alvast bedankt grtz

Dennis20

@ xforce.

Misschien je aansturing van de startmotor?....
deze zit met een stekker op de startmotor, die willen wel eens gaan coroderen,
dan wordt er geen goed contact gemaakt en start de auto dus niet!
de stekker zit op de startmotor...(met een dun stroom draadje erin, hij is zwart van kleur meestal)
haal niet zomaar alle stekkers los op de startmotor want op de dikke kabel staat constant 12 volt!!!!

Misschien heb je hier wat aan!

Succes ermee.

xforce

oke heel erg bedankt voor de tips alvast.

Ik kwam zojuist thuis van het werk, en ik ging het weer proberen,
en weer helemaal niets.
Ik heb een flinke ruk aan de massakabel gegeven, om deze wat te vervormen, en ook de draad naar de startmotor heb ik even wat bewogen.. Nu weet ik niet WAT het is, maar gek genoeg start hij wel weer.

Ik weet dus zeker dat het probleem bij 1 van deze 2 kabels ligt / lag.
Ik hou het in de gaten mocht het nog een keer gebeuren.

matthew

Je kunt eerst proberen de oplossing van niels van dijk,als dit het is de massa strips vervangen.

Is dit het niet en je kunt onder de auto komen kun je het zwarte stekkertje controleren oplossing van dennis of eventueel meten of er 12 volt op komt zoniet dan stuurt je contactslot de startmotor niet aan en moet je het contactslotvernieuwen,is dit er wel zou ik het stekkertje vervangen door een amp schoentje.

Mocht dit allemaal niet baten dan is je startrelais van de startmotor kapot en kun je de startmotor laten revisren of een nieuwe erop.

De voedingkabel van de startmotor gaat echt bijna nooit stuk maar je zou deze door kunnen meten op weerstandswaarde en deze moet dus zo laag mogenlijk zijn.

Succes


xforce

#6
Citaat van: matthew op  5 november 2007, 00:00:12
Je kunt eerst proberen de oplossing van niels van dijk,als dit het is de massa strips vervangen.

Is dit het niet en je kunt onder de auto komen kun je het zwarte stekkertje controleren oplossing van dennis of eventueel meten of er 12 volt op komt zoniet dan stuurt je contactslot de startmotor niet aan en moet je het contactslotvernieuwen,is dit er wel zou ik het stekkertje vervangen door een amp schoentje.

Mocht dit allemaal niet baten dan is je startrelais van de startmotor kapot en kun je de startmotor laten revisren of een nieuwe erop.

De voedingkabel van de startmotor gaat echt bijna nooit stuk maar je zou deze door kunnen meten op weerstandswaarde en deze moet dus zo laag mogenlijk zijn.

Succes
Oke bedankt voor je reactie.
Het contact is zowieso helemaal in orde.
Als ik de sleutel omdraai dan reageert alles zoals het moet, en hoor ik een best harde tik onder de motorkap.
Dus dat is waar het probleem "zat",
want het probleem is er gelukkig ineens niet meer.

Mocht het me weer overkomen dan ga ik daar verder specifiek op zoek.
Laat dit topic dus nog maar even open voor het geval het deze week nog voorkomt.




xforce

en helaas, ik moet het weer mededelen.
Hij had vandaag weer last van kuren, en wilde niet starten.
Gewoon sleutel omdraaien en niets reageert.
zo'n 100 keer pogingen gedaan, en ineens een soepele start.
motor uit... nog eens draaien, en weer een perfect soepele start.

De accu is dus nog in orde, anders zou de startmotor nog sloom reageren,
de startmotor zelf is in orde, want zoals nu doet hij het gewoon weer perfect.

Zit er ergens een speciale zekering voor het starten die ik zou kunnen nakijken?
En kan iemand mij vertellen waar precies de startmotor zit bij een 2.0 16V 1996.

Mijn vermoeden is dat er ergens een kabel schade heeft, roest heeft of kortsluiting of iets dergelijks.
Van waar naar waar loopt de kabel voor het starten, en heeft iemand misschien foto's van waar ik naar zou moeten kijken.

xforce

De startmotor draait helemaal niet rond inderdaad.

xforce

zit er niet nog ergens een zekering voor het starten?

Als ik de sleutel omdraai, om contact te maken,
dan gaan we alle lampjes op het dashboard uit zoals hoort bij het starten.
Zou dat er op duiden dat het contactslot dan goed functioneert?

De accu is opnieuw opgeladen, contacten gereinigd, en alles opnieuw zonder corrosie, weer gemonteerd.
Dus de accu sluit is ook buiten.

Dan is mijn vraag alleen nog, wat is de startmotor bij een 2.0 16V. Is dat dat grote ronde zilveren ding linksonder aan de motor, of is dat weer de dynamo?

bedankt voor alle hulp !
met

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev