Advertenties

brandstofverbruik in de winter

Gestart door nafeenstra, 30 oktober 2007, 18:02:37

Vorige topic - Volgende topic

nafeenstra

Is het waar dat bij koudere temperaturen een megane coupe dti meer diesel verbruikt dan bij warmere temperaturen, ik heb namelijk nu 500 km gereden en mijn tank is voor de helft leeg. Normaal kan ik ongeveer 550-600 km op een halve tank rijden.

MVG

Nico

Jan van Heteren

Klopt mijne gaat met kouder weer ook meer verbruiken
Maar dat is een feit dat de auto's met kouder weer minder zuinig gaan rijden
Meganomaniac

nafeenstra

Ik vind het wel vreemd want als het koud is, is de lucht ook koeler en kan er meer lucht in de zuiger, je zou dus zeggen dat de motor juist efficienter moet gaan lopen.

nafeenstra

Rmc_Jelluh

en als het koud is gebruik jij je kachel meer..

en in de zomer heb je dan weer je airco ma niet iedereen gerbuikt de airco ma de kachel altijd...

(koltieboy) Dennis Kolthof

Maar is het ook niet zo dat als het kouder is je meer brandstof kwijt kan in je tank dan s'winters!
Bij topgear deden ze een test toen om te zien hoever ze konden rijden met een auto en toen ging hij sávonds tanken omdat het dan kouder is en omdat benzine dan iets krimpt past er meer in! Aangezien je bij warm weer benzine iets uitzet gaat er minder in de tank!
Dus theoretie's moet je net zoveel kunne rijden als normaal, gezien ut feit dat er meer in de tank zit :P

rs50jochem

Laten we daar maar niet over beginnen.. Ik heb die discussie al op een ander fora gezien.. Als je de krimwaarde's van de tank erbij pakt blijkt dat het in sommige gevallen zelfs nog nadeliger uitpakt omdat die nog meer kan krimpen dan de brandstof zelf.. Waardoor je dus uiteindelijk nog minder volume in de tank kwijt kan..   8)7

Het zal goed kunnen dat je verbruik meer is dan in de zomer.. Ik denk dat dit hoofdzakelijk gewoon komt omdat de auto langer een verhoogd toerental draaid met mogelijk een vorm van een choke (meer brandstof)..

TrickeY

haha niet te ver in detail treden inderdaad, wat dacht je van kunstof en stalen tank :P:P

Marcelo

ik denk indd dat dit door de kachel komt en eventuele shoke en misschien omdat het eerder donker is dat je je lichten enz meer gebruikt?

misschien ook wel vanwege de accu :P klinkt raar maar een accu trekt onder koude omstandigheden sneller leeg misschien moet de moter/Dynamo meer moeite doen om hem bij te laden??

achteruitverwarming??

ik weet trouwens wel een trucje van pompbediendes ;)
die gebruiken ze alleen in de winter, er zit bij het tank gedeelte een zwart knopje aan de binnenkant daarmee kun je de tank ontluchen en kan er nog een paar liter meer bij.
dit doen ze alleen bij koudere tempraturen wand anders kan er door de warmte teveel druk ontstaan in de tank ;)

zou misschien met het krimpverhaal te maken hebben?

maarja gebruik je stoelverwarming???

al die dingen verbruiken meer energie en brandstof dan je zult denken.

Maargoed ik laat het hierbij :P
Gr, Marcel

Marcelo

ik weet het niet :D

wel dacht ik dat de dynamo sneller laad bij een hoger toerental
en heb dan het idee dat als hij meer moeite moet doen de dynamo automatisch doorgeeft dat de moter meer moet presteren.

kan het fout hebben hoor leek mij wel logisch  8)7

ForzaMollie

Op het moment dat een dynamo meer moet laden moet hij harder werken! Lang verhaal om uit te leggen, maar 't is wel zo ;)

Ik merk trouwens geen verschil in verbruik met mijn dti-tje. Maar op het moment dat de winterbanden erop gaan wordt hij zuiniger :D

Stefan

Bij  ij stijgt het verbruik de laatste tijd aanzienlijk.... ;(
Korte ritjes naar mijn werk, motor minder snel warm, Climate control aan, achteruitverwarming en de hele santemekraam.

resulteert in: Zomer: 8,8L/100km Winter 9,6L/100km

***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

TrickeY

korte ritjes is finest natuurlijk ;)

Stefan

Ja, die zijn funest voor het verbruik ja.
maar de CC blaast er 's ochtends ook flink op los hoor... Y
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

TrickeY

dat zal ook best wel ja :)
ook funest voor uitlaat btw ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev