Advertenties


Probleem Coupe 1.6e met Vialle LPI

Gestart door Hanselcoupe, 29 september 2007, 00:32:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hanselcoupe

Hallo forum lezers,

Wie weet een oplossing voor het volgende pobleem.
Mijn coupe 1.6e van 1998 met Vialle LPI sloeg bij koude motor en in de warmloopfase op LPG stationair steeds af, als de motor op bedrijfstemperatuur was zakte het stat.toerental naar 500rpm om daarna naar 750rpm te gaan. Ik heb toen eerst gezorgd dat de basis goed is en ben de kleppen gaan stellen, smoorklephuis en stappenmotor gereinigd, diverse vacuumslangen gecontroleerd en bougies vervangen. Na dit werk is het echter niet beter geworden eerder slechter, tevens is er nu bijgekomen dat regelmatig het vermogen op LPG volledig wegvalt en het diagnose lampje dan gaat branden. Het lijkt dan of de motor 2 brandstoffen krijgt. Als ik dan naar benzine schakel loopt de motor na ongeveer 3 tellen mooi rond. Op benzine loopt de motor zowel koud als warm goed, ook de 4-gas meting is perfect. Op LPG is het CO% stationair en op toeren veel te hoog (4,5%/2,5%). Morgen ga ik nog controleren of de Lambdasonde goed werkt maar ik hoop dat er iemand op het forum is die nog een goed idee heeft.

Met vriendelijke groet Hansel.


Thijsie

Injectoren laten reinigen?
Maar je te hogen CO% zou dat denk ik niet verklaren ....

Paul

Ik denk, dat de LPI computer overleden is.

Wat ik ook ooit meegemaakt heb, is dat er ergens een stekker ernstig gecorodeerd was, wat ongeveer dezelfde klachten gaf.
Het waren 2 witte 6-polige stekkers, weet alleen niet meer waarvan (wel van de LPI kabelboom)
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Hanselcoupe

Bedankt voor de ideeen. Heb gisteren de werking van de Lambda-sonde gecontroleerd. Deze bleef op LPG een spanning van 900mV afgeven, pendelde dus niet tussen de 100-900mV. Op benzine deed hij wel pendelen maar bleef wel vaker/langer bij de 900mV hangen. Morgen ga ik langs een LPI inbouw station om de LPI-ECU te laten uitlezen. Tevens ga dan ook alle stekkers maar goed controleren en evt. solderen, bedankt voor de hint. Jullie horen nog.

Hanselcoupe

Hallo forum leden en natuurlijk Remco,

Eerst even waarom ik niets meer van me had laten horen, met de "storing" was te rijden en wegens tijdgebrek nog geen noodzaak.
Echter liet hij mij 2 weken geleden echt staan (wel starten maar niet meer aanslaan op zowel benzine als lpg). Na 2 meter slepen sloeg
de motor wel aan. De storing zat er daarna niet in. Toch maar van alles gaan controleren met de clip en een multimeter. Jammer genoeg
geen afwijkende waarden gevonden en voor de zekerheid de BDP-gever maar vervangen (je weet maar nooit) en massadraad aan de cilinderkop
vervangen. Na ongeveer een week begon de motor weer vreemd te doen op zowel LPG als benzine (inhouden, stationair afslaan en op 2-3 cilinders
lopen). Tevens begon de katalysator te stinken.
Afgelopen zaterdag zat de storing er goed in en ben toen snel gaan storing zoeken, hier kwam Remco ook even buurten. Jammer genoeg was zomaar
de storing eruit, baaaaaalen. Ondertussen, toen de storing er nog inzat, diverse metingen verricht en onderdelen uitgewisseld (bobine,injectoren,
pomprelais e.d.) en de viergas-meting gaf een heel arm mengsel aan (dit verklaard waarom de katalysator begon te stinken). Om de storing er weer in te
krijgen ben ik weer een eind gaan rondrijden. Gelukkig kwam de storing weer terug. Toen ben ik weer ouderwets met het verstand op nul gaan storing-
zoeken en heb diverse kabelbomen bloot gelegd om goed te kunnen meten. Op deze manier kwam ik erachter dat er een overgangsweerstand zat in het
benzine-injectoren onderbrekingsrelais. Terwijl de storing erin zat de bedrading van de injectoren doorverbonden en ja hoor de motor liep direct weer goed
(CO-meter gaf ook weer juiste waarden). Omdat zaterdagmiddag nergens meer zo'n relais te koop was deze toen niet kunnen vervangen, wel de oude ertussen
uit gehaald en de bedrading weer aan elkaar gesoldeerd zodat ik wel op benzine kon rijden. Nu loopt de motor alweer 3 dagen op benzine perfect (meer vermogen, goed starten, perfect stationair lopen en goed opvangen van het stationair toerental). Vanavond een nieuw relais gekocht (deze is gemodificeerd
blijkt, schakelt de injectoren niet meer in 2 groepen uit maar elke apart). Ga deze morgenavond monteren (tijdgebrek).

Groeten van een weer blije coupe rijder

Hans.

Hanselcoupe

Ola Remco,

Het gaat om het gevulcaniseerde relais (zoals jij wil het zwarte kastje) welke als je in de auto zit op het rechter binnenscherm geschroefd is (tpv de benzine
regeleenheid). Dit relais blijkt, na verder informeren, bij LPI installaties van veel verschillende storingen de veroorzaker te zijn vandaar dat hij dus gemodificeerd
is.
Je wil niet weten hoe blij ik was dat de storing erweer in kwam want anders blijft het zoeken naar de bekende spelt.
Over 6 april, volle agenda (trouwens wat moeten jullie met een ouwe grijze 40+er).

Groet Hans

Hanselcoupe

Goedenavond samen,

Ik heb net het nieuwe gemodificeerde relais met draadboom gemonteerd en............ Mijn coupetje (nog niet van mijn zoon)
loopt weer als een zonnetje op zowel benzine als LPG.

groetjes Hans

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev