Advertenties


Bonkende mégane cabrio 1.6 uit 1997

Gestart door tjakobs, 16 september 2007, 17:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tjakobs

Hey guys,

Zit op een verjaardag met de plukken haar in m'n handen. Zit te internetten op m'n mobiel dus kan even lastig andere topics doorbladeren.

Heb n mégane cabrio uit 1997, 1.6 blok.
Ik heb net een kilometer of 120 gereden. Dat ging goed. De laatste korte rit, 6 kilometertjes, ging m'n motor opeens bonken, vermogen leek wat weg te vallen en hij reageerde slecht op gas geven. Bij t stoplicht zag ik dat m'n toerenteller in stationair schommelde tussen 750 toeren en 1500 toeren, terwijl de toerenteller  normaal in stationair stilstaat net onder de 1000 toeren.

Ik sta nu in de buurt van Alkmaar, woon echter in Gorinchem. Met een gerust gevoel ga ik nu niet op pad.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Kan ik hiermee (voorzichtig) gaan rijden of beter niet? Heb vloeistoffen zoals olie en koelvloeistof al bekeken, dat zat goed.
Klinkt stom maar heb zelfs gekeken of m'n vloermat niet onder of tegen m'n gaspedaal lag.

Ik hoor het graag, vast bedankt!
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

Niels Nederlof

Kijk eens of er in een vande vacuumslangetjes een scheurtje zit. Mocht het dit niet zijn dat zou het wel eens aan de stappenmotor kunnen liggen.
" die richtig gute Autofahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" Walter Rörhl

Niels Nederlof

even een plaatje gezocht:



in het midden de stappenmotor, erachter het vacuumslangetje

" die richtig gute Autofahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" Walter Rörhl

tjakobs

Hee top, bedankt voor je reactie Niels. Ik heb even gekeken maar die slangen zitten goed. Net weer even gereden. Het voelt alsof je 20 rijdt in z'n 5de versnelling en hard op t gas trapt. Bonken bonken bonken.

In hoge toeren, boven de 3000 doet ie het minder...
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

tjakobs

Ja dat zou ook nog kunnen. De motorsteunen zijn recentelijk vervangen.

Maar vraag blijft wel, kan ik hiermee nog 100 kilometertjes naar huis rijden?
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

Birt

Zou ook ff controleren of de auto reageerd (of toeren of geluid veranderd) bij het lostrekken van de bougie kabels. Kan ook zijn dat je auto op 3 poten loopt. als hij dus niet reageerd op het lostrekken van een van de kabels, dan is die bougie of kabel of bobine stuk.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

tjakobs

Update... Heb zojuist 6 km gereden. Deed t weer als een zonnetje. Toeren ook constant.

Morgen rij ik pas naar house. Bel ervoor even naar m'n garage. Zet ik m daar even neer ter controle...

Blijft natuurlijk vreemd.
Zal de uitkomst hier nog wel posten!

Oh lees net bericht van Birt, ga ik morgenochtend proberen. Kan ik die kabels gewoon lostrekken bij draaiende motor dus?
En dan zou ik moeten merken dat ie minder constant gaat draaien?
En als ie niet anders gaat lopen als ik m lostrek dan ben ik wat dichter bij t defect?

bedankt!
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

matthew

Als je er 1 lostrekt en er veranderd niks ,zit daar het probleem, dan kun je nog luisteren of tie vonkt (hoor je het knetteren)zoniet dan is het de bougiekabel of de bobine ,hoor je het wel dan is of de bougie stuk maar eerder een injector die stuk is of de aansturing van de injector(denk dan meer aan draadbreuk).

Bij het loshalen van de bougie kabel zou ik wel een geisoleerde tang gebruiken,anders krijg je wel een stroom stoot ook lachen om te zien voor een ander natuurlijk. :D

Birt

Als je een stroom stoot krijgt van je bogie kabels, dan zijn je kabels aan vervanging toe. deze zijn dan porreus geworden en houden de hooge spanning dan niet meer vast. gevolg ook een beroerde ontsteking.

Succes met zoeken.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

tjakobs

Ben ik weer!

Heb zojuist 100 km gereden, ging goed, reed als het welbekende 'zonnetje'.
Bij m'n garage geweest. Niets te vinden...

Moet het even aankijken dus. Als het weer gebeurt moet ik even aan de bel trekken.

Hier in ieder geval bedankt voor het meedenken!!!
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

rtbrouwer

Ik heb sinds afgelopen weekend exact dezelfde symptonen. Nog nooit problemen gehad en opeens op de snelweg geen vermogen meer en heel erg bonken. Auto aan de kant gezet en gekeken. Hij liep nog maar op 2 poten en de 2 die niet meededen zaten op 1 bobine dus een logische conclusie was dat bobine was overleden.

Iemand me opgehaald en terug naar huis gegaan, andere bobine gekocht, ding erop geschroeft en alles werkte weer. Totdat ik bijna bij huis was en hetzelfde probleem zich voordeed.

Ik heb toen de oude bobine er weer opgezet en de motor af laten koelen. Daarna weer gestart en alles was weer goed.

Het probleem lijkt hem op de 1 of andere manier in de tempratuur te zitten (Bobine die te warm wordt o.i.d.!?). Nu lees ik op verschillende fora dit soort klachten alleen is niemand zo slim op de uiteindelijke oplossing even te posten.

Iemand nog suggesties?

KevinL

klinkt inderdaad wel als een bobine die stuk is heb het nu met 2 meganes gehad 1 keer met mn handgeschakelde 1.6e en een paar maanden terug met mn huidige automaat.
Je mist inderdaad vermogen trekt voor geen meter meer als je stil staat en optrekt lijkt het net of je weg trek vanaf stilstand in de 3e of 4e versnelling en bonkt hij heel erg.
Heb het de eerste keer gehad toen ik in wijk bij duurstede stond en naar den helder moets :S met veel moeite rustig aan op gang gekomen eenmaal op de snelweg ging het wel redelijk met een gangetje van 100 km/h laatste eenmaal een halfuurtje onderweg deed hij het weer normaal.
Begin van de volgende dag ook alles normaal tot hij opeens weer begon te bonken en vermogen verloor conclusie 1 bonbine kapot en een 2e was ook bijna zover dat hij ermee stopte.

matthew

@kevin L
jij hebt een 1.6 16v en het gaat hier om een klacht van een 1.6 8v
Het komt ook idd wel veel voor bij de 1.6 16v hoor maar die hebben 4 lossen penbobine's en de 8v tje hebben 2 bobine blokken.Wil het zo eigenlijk alleen een beetje verduidelijken.

En bobine is tog voor de hand liggend ,kan ook nog bougiekabel of bougie zelf zijn of een injector die niet god werkt.

KevinL

Ik heb ook een 1.6 8v hiervoor gehad Matthew meeste van mn beschrijving gaat ook over die wagen aangezien dat meer overeen komt met zijn cabrio aangezien het zelfde motor is en ook handgeschakeld. Heb dus 2 megane coupe's gehad eerst 8v en nu een 16v automaat heb met beide auto's kapotte bobines gehad.

tjakobs

Hey guys!

Het is mij weer! Met goed nieuws en slecht nieuws!

Het goede nieuws is dat ik een baan heb gevonden en net t contract heb getekend.

Het slechte nieuws is dat m'n mégane bonkt en hobbelt als nooit tevoren!

Nu zit ik op terras m'n verdriet te verdrinken met n cappucino. Ik breng m zo naar de garage en hou jullie op de hoogte!
Jullie weten wat ze over de beste stuurlui zeggen...
... Die vallen buiten de boot!!!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev