Advertenties


Dension kit of Renault connection box?

Gestart door Bert0123, 11 september 2007, 22:34:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert0123

Hallo,

Ik wil graag weten wat nu een betere manier is om mijn iPod te gebruiken in een Megane 2. Het gaat om de Updatelist radio in een megane uit 2006 (vernieuwde model).
De dealer zegt dat er een speciale connection box is waar je een iPod of een USB stick/harddisk kunt aansluiten. Hij kon me niet vertellen hoe dit verder werkt, hoe je navigeert door de mappen heen enzo. En of je de mp3-tags kunt uitlezen.

Elders in dit dit forum wordt ook gesproken door Reinier over een Dension Icelink Plus interface. Dat is ook een optie. Ik heb nog geen idee wat die Renault box kost maar wat ik graag wil weten:

- Wat zie ik in het display: bestandsnamen of mp3-tags en ook meer dan 8 karakters, wat voorheen nog wel eens een beperking was.
- Kan de iPod in het handschoenenkastje blijven of is hij nodig voor het starten en inladen van het eerste nummer.
- Kan ik snelspoelen door een nummer heen met de stuurbediening?

De vragen gelden dus voor beide systemen. Ben benieuwd.

Dank en groeten, Bert

Renier

#1
Bij de Icelink Plus set die ik inderdaad gebruik zie je geen ID3 tags of bestandsnamen op de radio display. De interface emuleert een 6-CD wisselaar. Hij geeft de nummers dus weer op de Renault radio als "TR32 CD5" (track 32 van playlist 5). Ik heb zelf een Megane uit 2003 met een Tunerlist radio, miscchien is het anders met een updatelist radio, ik verwacht het echter niet. De iPod zelf geeft tijdens het spelen wel de artiest, titel, etc weer, in een extra groot lettertype. Hij wordt ook steeds bijgeladen. Je kan met de radio/stuurwielbediening via de interface het volume, next/prvs track, next/prvs playlist en shuffle play aan/uit selecteren.

Via knop 1-5 op de radio kan je de eerste 5 playlists op de ipod rechtstreeks selecteren. Via knop 6 kom je in het Icelink Plus menu, je kan dan het een en ander instellen en door de albums bladeren maar dit gaat erg traag en zeker als je er nogal veel nummers op hebt staan als ik niet erg praktisch.

Zelf doe ik het daarom vaak als volgt omdat ik meestal toch een bepaald album wil horen: voordat ik de iPod aansluit aan de Icelink kabel selecteer ik eerst de playlist, het genre, artist of album wat ik wil horen. Als dit speelt sluit ik hem pas aan, de icelink selecteert dan automatisch die nummers en daarbinnen kan je dan nummers vooruit/achteruit zoeken of shuffelen. Dit hoeft dus niet een album te zijn maar kan ieder willekeurige playlist, genre, artist of album zijn. Om op deze manier een andere playlist/genre/artist/album te kunnen kiezen moet je echter wel helaas de iPod even loskoppelen en opnieuw aalsuiten. Tijdens het rijden is dit uiteraard niet verantwoord, dit is dus een nadeel. Je kan natuurlijk wel altijd via knop 1-5 weer de eerste 5 playlists kiezen. De knoppen op de iPod zelf zijn niet te gebruiken wanneer hij is aangesloten, hiervoor heeft Dension ook bewust gekozen.

Je kan er ook voor kiezen om de icelink UI (user interface) niet te gebruiken (is een optie onder knop 6 te selecteren), dan kan je de knoppen op de iPod wel zelf gebruiken om rechtstreeks door de muziek op de ipod te bladeren. Via de radio kan je dan alleen het volume bedienen.

Zie verder: http://www.dension.com/icelinkplus.php voor de verschillende mogelijkheden. Ik heb dus zelf een houder gemaakt zoals je op het forum elders kan lezen, omdat ik niet wilde dat hij va buitenaf is te zien (autoruit is al eens ingeslagen door de aanwezigeheid van een TomTom houder op de voorruit, haals ik dus nu ook steeds preventief ervan af)

De Renault interface ken ik niet, maar kijk hier eens op het engelse Megane forum:
http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=4835.

Ik zou ook de kosten van beide systemen vergelijken.

Bert0123

#2
CiteerJe bedoelt denk ik dit kastje via de dealer..

http://www.cabriault.com/meganecc/tips/audiobox/index_nl.htm
Ja ik kon hem nergens vinden maar dit is hem.

Ik hoef niet perse een (scrollende) bestandsnaam te zien, maar om een album te selecteren moet je haast wel.
Ik gebruik mijn iPod nu op de aux-in van mijn huidige autoradio. De iPod staat op shuffle over alle mappen heen, en ik heb een kleine radiografische a.b. waarmee ik de iPod kan starten en stoppen, of een nummer doorspoelen. En dat voldoet al goed. Maar als er wat meer mee kan is het mooier natuurlijk.

Uiteraard heb ik de foto's van Reinier al gezien, en dat ziet er keurig uit allemaal. Maar voor mij is de drempel net te hoog om een mp3 speler aan te moeten sluiten elke keer als ik ga rijden. Tenzij je het risico wilt nemen natuurlijk en hem er in laat zitten. Hoewel een creativeling er misschien wel een leeg flesje overheen kan zetten zonder bodem zodat je hem niet meer ziet o.i.d., mmm . . .

Maar als ik iets moet aansluiten dan komt het er op neer dat ik hem voor de kleine ritjes niet zal gebruiken en dat vind ik zonde.

Verder heb ik nog geen idee wat die connection box kost van Renault. Maar als ik er een laptop HD in een usb behuizingkje aan kan hangen is dat ook en goede oplossing, als het navigeren door mappen maar een beetje makkelijk gaat. Maar aangezien er geen scrollwiel beschikbaaar is zal dit wel behelpen zijn op een 1 regelig display. Zeker als je alle cd's bewaard in mappen met de naam van de artiest/cd, dan vind je die niet als de mappen nummers krijgn vrees ik.

CiteerJe kan er ook voor kiezen om de icelink UI (user interface) niet te gebruiken (is een optie onder knop 6 te selecteren), dan kan je de knoppen op de iPod wel zelf gebruiken om rechtstreeks door de muziek op de ipod te bladeren. Via de radio kan je dan alleen het volume bedienen.
Voor mij ook geen optie dus omdat ik hem uit het zicht wil houden.

CiteerDe Renault interface ken ik niet, maar kijk hier eens op het engelse Megane forum:
http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=4835.

Ok, weer een forum waar ik weer een paar uurtjes mee zoet ben, hoewel er in het topic in die link nog geen duidelijkheid is over het precieze functioneren van de bediening en uitlezing.

Overigens heb ik de Megane nog niet gekocht maar ik heb er een op het oog. Een automaat, want dat wilde ik graag. Maar als ik de negatieve berichten over Renault automaten moet geloven wordt ik wel wat huiverig.

De radio zelf vond ik niet al te best klinken overigens, maar ik ben erg gehecht aan strakke standaard dashboards. De radio moet goed passen in het geheel, en frontjes van dure radio's afhalen wil ik ook niet om eerder genoemde reden. De verkoper had de radio zo ingesteld dat het nog redelijk klonk (treble op +9), maar met alles in de middenstand klonk het doffig en sowieso met een ondervertegenwoordigd midden. Geen punt om hier een goede speakerset in de voorportieren + tweeters in te zetten. Die dan waarschijnlijk weer om een betere versterker vraagt.

Beide heren alvast bedankt voor de info, ik ben een stuk wijzer geworden. En misschien dat de dealer wel een connection box demo klaar heeft, dan ga ik er heen met een usb stick en mijn iPod. En melod ik hier uiteraard wat mijn bevindingen zijn.
Maar missch reageert er nog iemand hier die hem ook heeft.

Renier

Ik was voor de Icelink Plus €169,- kwijt, inclusief de aansluitkabel. Wil je een houder ipv de kabel dan ben je meer kwijt.

Bert0123

Die paar tientjes verschil maakt me niet zoveel uit als de een veel makkelijker zou werken.
En uiteraard neem ik hem mee in de prijsonderhandeling ;-)

Renier

#5
Hier nog een interessante link voor de Renault kit: http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5614

Citaat van: Bert0123 op 13 september 2007, 00:50:21
Overigens heb ik de Megane nog niet gekocht maar ik heb er een op het oog. Een automaat, want dat wilde ik graag. Maar als ik de negatieve berichten over Renault automaten moet geloven wordt ik wel wat huiverig.


Ik rij al weer zo'n 1,5 jaar in een Megane 2.0 16V automaat en wil nooit meer anders. Heerlijk relaxed rijden en als het moet voldoende kracht om zeer vlot te kunnen inhalen.  !-! !-! Ook nooit problemen gehad met de automaat. Ik heb in verschillende merken met automaat gereden, van Volvo, BMW tot Peugeot en Renault en vind de Renault automaat prima. Het is natuurlijk geen Volvo of BMW maar dat is ook een heel ander soort prijsklasse. Bv de Peugeot 307 2.0 automaat rijdt veel schokkeriger, de Renault schakelt heerlijk vloeiend, althans die van mij in ieder geval.


Citaat van: Bert0123 op 13 september 2007, 00:50:21
De radio zelf vond ik niet al te best klinken overigens, maar ik ben erg gehecht aan strakke standaard dashboards. De radio moet goed passen in het geheel, en frontjes van dure radio's afhalen wil ik ook niet om eerder genoemde reden. De verkoper had de radio zo ingesteld dat het nog redelijk klonk (treble op +9), maar met alles in de middenstand klonk het doffig en sowieso met een ondervertegenwoordi gd midden. Geen punt om hier een goede speakerset in de voorportieren + tweeters in te zetten. Die dan waarschijnlijk weer om een betere versterker vraagt.

Met de treble op +9 kan het natuurlijk ook niet goed klinken, veel te schel. Ik ben zelf een groot voorstander van de originele Renault radio mbt het uiterlijk en het bedieningsgemak maar helaas heeft de standaard radio maar weinig vermogen. Eerste wat ik heb gedaan is het vervangen vd standaard Renault speakertjes, die zijn van een soort karton en stellen niets voor. Pioneer heeft een mooi composetje voor de voorspeakers, specifiek vor Renault, kwestie van oude eruit en Pioneers erin. Ik heb ze ook en groot verschil. Het gaat om de Pioneer TS-Q131C:

.

Achter heb ik vervangen door Pioneer TS-E1396 speakers, lastiger verhaal aangezien de deurbekleding eraf moet. Heb ze door de dealer laten inbouwen:




Bert0123

#6
Ik heb inmiddels in de 1.6 automaat gereden en dat beviel best wel. Helaas maar een 4 bak maar evengoed reed hij aardig rustig bij 120 km/h.

Verder ben ik gewapend met usb stick en ipod bij de dealer langs geweest voor een demo van de renault connection box. Prijs was rond de 280 Euro geloof ik inclusief inbouw.
Op de USB stick stonden 4 mappen met daarin 1 cd per map. In het display verscheen vervolgens "cd 1, track 1" oid voor de eerste map. Map 2 heette "cd2". Ik heb vooralsnog geen bestandsnamen of tag info in het display gezien. Om naar de volgende map te gaan moest je het scrollwiel (Clio) op de stuurbediening een zijklikje geven (op zij bewegen). Dat hadden ze beter kunnen doen door het wiel te verdraaien, daar is dat wieltje toch voor bedoeld zou je denken.
Als je naar de 29 ste cd wilt moet je dus 28 x klikken...
Dit is dus ook weer een halve oplossing die ze bedacht hebben. Het zou op zich geen punt zijn om een lijst met nummers en bijbehorende cd's in de auto te hebben maar dan moet je er wel makklijk kunnen komen.

De ipod heb ik niet werkend gekregen. Het snoer wat bij die box hoort zat er bij maar geen beschrijving hoe het zou moeten werken.
De goedwillende verkoper kon het ook niet goed demonstreren helaas. Hij wist ook niet precies hoe het werkte.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een ipod met 60 Gb en honderden mappen ook zo omslachtig zal werken, helaas heb ik het dus niet werkend gezien. Misschien is mijn ipod te oud, ondanks dat de stekker pastte.

Bij volkswagen hebben ze ook een mp3 optie met usb aansluiting, en die is ook beperkt. Maximaal 6 mappen waarvan de 6de map een verzamelmap is van ALLE andere mappen . . .
Dit omdat de wisselaar ook met maar 6 cd's = 6 mappen werkt.

Op mijn usb stick stonden maar 4 mappen dus een dergelijke beperking is ook nog denkbaar.

Als het goed klinkt is een fm modulator tussen de antenne ingang eigenlijk nog de meest comfortabele oplossing. Tag info wordt dan als RDS signaal meeverzonden. Maar ja hoe klinkt dat dan weer he.

Die versterker is inderdaad heel handig Reinier. Dat is voor mij ook een optie aangezien ik geen zin heb om allerlerei kabels te trekken. Ook wil ik alles strak in het dashboard hebben en dus geen aparte radio met af te nemen frontjes.

Die speakers lijken mij ook wel wat. Echter geef ik liever meer geld uit voor alleen speakers voor dan voor 4  redelijke speakers voor en achter. Wat er achter me hoorbaar is vind ik niet belangrijk. Liever een goed stereobeeld en goed midden en hoog uit alleen de voorspeakers.
Ik heb speakers van MB quart gehad en die klonken heel er mooi. Daar zat ook een apart doosje bij met een volledig scheidings filter. Ik weet niet precies hoe dat bij die Pioneer zit. Ik wil in elk geval best 300 Eu besteden aan 2 goede speaker (kits).

Overigens dacht ik dat er 16 cm speakers voor inpassen dus is het niet zonde om er dan 13 cm in te stoppen?

Renier

#7
Ik had inderdaad ook liever een 5 traps automaat gehad, zeker met 120 km/u bij de 2.0 die ik dan rij zou je graag nog een hogere versnelling wensen, de motor kan dat makkelijk hebben.

Nee, helaas passen er alleen 13 cm speakers voor en achter en de inbouw diepte is ook erg beperkt. Er zit namelijk een bovenbouw (plastic rand) boven de speakers om regenwater buiten te houden. Als je die weg snijdt om een grotere speaker te kunnen inbouwen krijg je lekkage. Er zijn wel mensen die het doen en er later spijt van krijgen of die zelf gaan knutselen om het weer water dicht te krijgen en het wel voor elkaar krijgen. Ik wilde geen risico lopen. De TS-Q131C zijn speciaal voor de auto bedoeld en worden door veel Megane eigenaars (en clio, etc) ingebouwd. Ik ben er erg tevreden over en kan ze zo naar de volgende Renault (Scenic waarschijnlijk) meenemen  ;)

Volgens onderstaande link is er wel een oplossing om op een nette maniereen groter formaat voor speakers te monteren, ik was hiervan helaas niet op de hoogte toen ik de pioneers kocht. Maar of ik het nu mooi vind.... :? Je speakers vallen zo wel erg op vind ik. Over de prijs van €199,- maar niet te spreken... 8)7

http://www.mr-db.de/Mr.dB%20Design%20ENGLISCH/Car%20Audio%20fotos/T%FCreverkleidung%20fotos/T%FCrverkleidung%20Adapter%20auf%20160mm/T%FCrverkleidung%20Renault-Megane%20Bj.2003.html

Bert0123

Hoewel netjes gemaakt is die oplossing voor grotere speakers niks voor mij. Vroeg of laat trap ik per ongeluk door de conus heen denk ik :-)
Overigens las ik in dit forum dat jij een Pioneer radio had met ipod besturing, is die er nu weer uit of mis ik iets?

Renier

#9
die is er weer uit en verkocht, ik vond het geluid prima maar elke keer dat stomme frontje wisselen, ik werd er gek van.  8)7

Bovendien vond ik het niet erg mooi staan in het dashboard, ook al is de radio op zich zelf erg mooi.

De ipod kabel was ook belachelijk dik, die kon je nergens netjes weg werken. Achteraf was de Renault radio met Icelink dus zo gek nog niet en met een goede versterker en speakers ben ik hopelijk straks helemaal klaar.
Heb nu dus weer de Laguna Cabasse radio erin, die heeft 4X30 watt ipv de 4X15 watt vd Megane radio

Bert0123

Ja, afneembare frontjes vind ik ook maar niks. Ik heb het gehad ooit maar 80% van de tijd had ik geen muziek omdat ik geen zin had om voor kleine ritjes het frontje er op te doen. Ik heb overigens vandaag in een VW Golf gereden met 6-bak automaat. Dat reed toch wel serieus beter dan de Megane eerlijk gezegd. En er zat een Becker radio navigatie systeem in met pictogrammen.
Klonk erg goed en qua radio kwam hij degelijker over dan elke radio die ik tot nu toe gehad heb. Meerprijs 700 Eu. En er is een ipod module voor die wel namen laat zien. Jammer dat die Golfs zo overdreven duur zijn. 4000 eu meer voor een veel kalere auto en een jaar ouder. Maar het is wel een erg degelijke auto denk ik.

Als jij een 30 W radio hebt heeft het dan nog wel zin om er een 75W versterker achter te zetten? Die 4 dB volume winst zal het verschil toch niet maken lijkt me.

Zelf wil ik zeker wel zo een soort versterker hebben. Waar plaats je dat ding denk ik dan. Als je hem er zo tussen kunt klikken zal hij toch wel in de buurt van de radio moeten blijven denk ik?


Renier

#11
Renault geeft wel 4X30 watt op, maar dat is natuurlijk maar de vraag in hoeverre dat klopt. Ik merkte een groot verschil in vooral de weergave van de bassen tussen deze Renault radio en de Pioneer radio, met exact dezelfde speakers als er nu in zitten. Er is dus wel degelijk nog een winst te boeken.

Omdat de 475 PnP naar zeggen van Blaupunkt 80% van de opgenomen stroom daadwerkelijk omzet in geluid geeft hij maar zeer weinig warmte af en kan hij bijvoorbeeld naast het reservewiel of onder de stoel worden weg gewerkt, uit het zicht. Ik hou er niet van om een versterker in het zicht te hebben en de kofferbak vd Megane is al niet al te ruim bemeten.

Het is overgens wel een behoorlijk prijzige versterker hoor. De versterker zelf kost €279,- de 5,5 meter lange PnP kabel €95,- (is ook een 2,5 meter variant) en de Renault adapter €11,95. Komt dus op €379,-. Je betaald natuurlijk deels voor het gemak en het feit dat hij zo compact is. Maar goed, ik heb er hopelijk vele jaren plezier van en zelfs als ik een ander merk auto koop (kans is erg klein na vele Renaults op rij) is het alleen een kwestie van een andere adapter aanschaffen voor die 11,95

Bert0123

Als het rendement zo hoog is zal het wel een class D of T versterker zijn. Die hebben al die voordelen ook. En zijn relatief duur vanwege het "high-end" karakter. 95 Euro voor een snoer is natuurlijk wel weer oplichterij.
Maar als je ze tussen de ISO stekkers kunt steken dan zal hij wel high level aangesloten zijn? Via cinch zou toch het beste zijn lijkt me, dan sla je de eindtrap over in de radio.

Renier

#13
Uit het officiele pers bericht van Blaupunkt: "The THA amplifiers utilize a sophisticated Class "D" design with nearly 80 percent efficiency in conjunction with a new power supply design called "Planar Power Plant" (3P) that eliminates electromagnetic compatibility (EMC) and audio band interference problems that plague most class D designs. As a result, they draw substantially less power than conventional designs, and are fully compatible with the 18 gauge wires typically employed in OEM harnesses, eliminating the need for routing a separate power cable for the amplifier".

Ja, hij wordt via de PnP kabel via high level aangesloten, maar heeft ook cinch aansluitingen. De Renault radio heeft echter geen pre-out aansluiting, dus een high level aansluiting kan dan niet anders. Alles gaat via de PnP kabel, zowel stroom, signaal als speakers

Bert0123

#14
Er is veel te doen over Class D/T versterkers. Zoek maar eens naar de wonderbaardelijke review van de Sonic T-amp. Dat was een dingetje die je voor een computer oid kon gebruiken. Kost een paar tientjes maar kon zich meten met high-end versterkers van 10k+. Daarna zijn diverse merken voort gaan borduren op class-d versterking.
Ik nederland heb je hypex.nl die losse modules verkoopt maar andere merken hebben ook complete oplossingen. Subwoofers gebruiken ook vaak Class-D. Class D heeft overgiens niks met digitale versterking te maken.

Maar dit zou dus best een zeer zuiver klinkende versterker kunnen zijn.

En dan is het het geld zeker waard. Ik neem hem zeker in overweging vanwege de makkelijke inbouw!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev