Advertenties


Vervangen achterlicht units Megane II fase 1 door fase 2 model

Gestart door Renier, 4 augustus 2007, 16:17:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Renier

Iemand zich hier wel eens aan gewaagd?

Blijkbaar voert Renault hiertegen een ontmoedigings beleid want de unit van model 2002-2005 is uitgerust met 2 connectors met respectievelijk 3 en 4 pinnen. Het nieuwe model heeft 2 connectors met 2 en 5 pinnen. De gefacelifte unit is precies hetzelfde kwa grootte, echter voor de aansluiting zal je dus de soldeerbout ter hand moeten nemen.
Helaas ben ik de nieuwe achterlichten op Marktplaats nog niet tegen gekomen, het oude model staat er wel regelmatig op.

Jeroen

Zelfde verhaal als de megane Coupé ph 1 en 2.
Het past wel maar de bedrading moet aangepast worden.

Ik heb er zelf nog aan zitten denken om de ph2 units op mijn Megane2 te doen, maar dat is niet meer gebeurd.

Paul B.

Op het Duitse Megane forum staat hierover ook een heel
verhaal, volgens mij met handleiding etc. Ik heb me zelf er
ook nog niet aan gewaagd.

Overigens kan je de achterlichten gewoon bij de dealer halen,
ik weet niet precies meer wat ze kosten, maar het viel reuze mee.


Renier

#4
Dat is een interessante link!  !-!


Renier

#5
Hierbij wat foto's van mijn achterlichten projectje. Maakt een groot verschil al zeg ik het zelf, de achterkant is weer helemaal volgens de laatste mode  :)

Zoals gezegd komen de stekkers van de originele lichten helaas niet overeen met de nieuwe achterlichten. 
Renault verkoopt zowaar een complete kabelset met de nieuwe stekkers eraan (bedoeld als "reparatieset") maar vraagt voor 2 van deze setjes de lieve som van maar liefs €119,-.  8)7
Voor 2 nieuwe achterlichten was ik bijna evenveel kwijt (€128,- kreeg 20% korting), dus dat werd me echt te gortig. Ik heb dus losse draden aan de contacten van de nieuwe lichten gesoldeerd en deze met de bestaande bedrading verbonden. In totaal was ik met klein materiaal en de nieuwe achterlichten €143,- kwijt. Viel me eigenlijk erg mee.

Ik heb de bestaande bedrading en stekkers volledig intact gehouden. Zo kan ik bij verkoop van de auto evt alles verwijderen en de originele verlichting weer terug plaatsen.

Voor de pinout van de nieuwe achterlichten kon ik de info van het Duitse forum mooi gebruiken, alles klopte :q.
Voor de pinout van de oude achterlichten heb ik draad voor draad de bestaande stekkers met een 12 volt meter getest tot ik alles in kaart had gebracht. Toen was het gewoon een kwestie van de juiste kabeltjes verbinden. Ik heb na deze foto's nog alle verbindingen verder geisoleerd met isolatietape.

Hierbij de bestelnummers voor hen die eventueel ook zijn geinteresseerd in een zelfde upgrade:
82.00.413.214 Facelift achterlicht L, prijs €80,-
82.00.413.216 Facelift achterlicht R, prijs €80,-
77.01.477.989 Kabelset, prijs €59,- per stuk (2 nodig, heb ik dus niet gebruikt)













Paul B.

Netjes  !-!
Ik blijf het belachelijk vinden dat de stekkers bijna net zo duur
zijn als de achterlichten zelf  8)7


Renier

Heeft even wat werk gekost, maar dan heb je ook wat  Y

De stekkers van de nieuwe lichten zitten op zich wel logischer in elkaar, dus vreemd dat ze ze veranderen vind ik het niet. Maar om nou inderdaad €120,- voor een paar kabelsetjes te vragen... Ze hadden volgens mij best wel wat kunnen verdienen aan de verkoop van de facelift lichten aan eigenaren van het oude model

Kan natuurlijk ook dat ze het met opzet hebben gedaan, om eigenaren met het nieuwe model niet tegen de borst te stuiten.
Als ze het te makkelijk hadden gemaakt zien die anders allemaal "oude" Megane II's rondhobbelen met hun achterlichten erin  :D

Megane 2-lichten

Beste Renier

kan je mij de foto's eens doorsturen ik ben ook van plan dit te doen en wil jou werk volgen. Foto's zijn niet zichtbaar?


Alvast bedankt.

Groetjes

Colin

Dit is een post van ongeveer 4.5 jaar oud, ik denk dat je meer kans maakt door hem een pb te sturen. Of naar onze alwetende Matthew die weet het zeker. (denk ik)

EDIT: pb sturen naar Renier gaat niet deze account is verwijderd voor zover ik kan zien.
Megane Coupé fase 1 2.0 16V

matthew

Ik zou het compleet met stekkers kopen,dan houd je alles mooi origineel.

Ik weet zo echt niet wat wat wordt op fase1 naar fase2.

Tedo

Je moest toch een kabelset voor een trekhaak kopen om de juiste stekkerverbinding te krijgen?

Je kan ook solderen. Ik weet niet hoe goed je Frans is, maar plaatjes zeggen misschien wel meer:

http://megane2.superforum.fr/t5730-montage-des-feux-arrieres-de-la-phase-2-sur-une-phase-1

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev