Advertenties


accu

Gestart door dennis, 2 januari 2005, 10:22:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

hallo allemaal

ik wil mijn accu er uithalen voor 1 dag ,maar kan dat geen kwaad voor de besturing die in de auto zitten en de airbag en boordcomputer.

alvast bedankt

wess

nope, misschien dat je airbag lampje blijft branden.............maar dat is een kwestie van een computer reset

dennis

dat reseten moet zeker bij de dealer gebeuren.

wess

yep, dat kost misschien een tientje..

Stefan

Kan geen kwaad als je m idd maar wel reset, zodat hij `de weg weer weet` zeg maar :D
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Migila

waarom wil je de accu er voor 1 dag uithalen??

Groeten michiel

Tony

Als je de accu eruit haalt (langer dan 15 seconden), dan reset de computer zichzelf.

Je hoeft niet naar de dealer dus.

wess

dan heb jij geen gelijk  :o

Tony

De ECU geheugenchips worden op spanning gehouden door een condensator.
Bij het losnemen van de accu (polen tegen elkaar houden 15 sec.) is deze condensator leeg, en dus ook het ECU geheugen.
Overigens worden daar niet de geheugenchips mee gewist die losstaan van het motormanagement (zoals de boorcomputer).

Tony

Eproms, ja.
Maar aangezien Renault zelf voorschrijft dat steker loshalen het mmsysyeem de ECU reset (phase 1)  - en daar hebben we het over - wie ben ik dan om dat niet aan te nemen? Als je alles wilt resetten, dus ook de bc, Airbagcomputer en ABScomputer, dan moet er gereset worden met de RX25 of  NXR bij de dealer. Maar aangezien het hier alleen maar gaat om de accu loskoppelen, zie ik niet in waarom je dan de computers moet resetten. Nogmaals de ECU reset zichzelf, daar heb je echt geen dealer bij nodig.

wess

aangezien ik het zelf ook geprobeert hebt en een half jaar lang met een auto te hebben gestaan zonder accu!
en moest alsnog  worden gereset :D

Tony

Gereset ... waarvoor?
Het enige wat ik kan bedenken is dat na een halfjaar het een en ander door niet gebruik niet meer goed functioneert.
Overigens heb ik dat wel vaker meegemaakt in m'n inmiddels 25  jarige loopbaan in de voertuigtechniek, de meeste auto's vertonen defecten door niet gebruik. Maar  toch: De ECU reset zichzelf atijd na een spanninsonderbreking. Het zou niet best zijn als dat niet zou gebeuren, dat zou betekenen dat ieder voertuig na een defecte accu naar de dealer moet...
Zelfs frutmerken als Ford of GM doen dat niet. Daarbij moet je ook nog eens rekening houden met opgeslagen foutcodes. Dat hoeft helemaal niet iets te betekenen, omdat alle automerken een aftel logaritme hebben ingebouwd, die deze codes weer wissen als binnen een bepaalde interval dezelfde foutcode niet meer optreed.
Wat Renault aangaat is dat niet veel anders. Na Citroen/Peugeot (PSA) heeft Renault nog de meeste methodes om zonder dealer de meeste reparaties met eenvoudige middelen te herstellen. Je moet ze maar net weten.

Navione

#12
Citaat van: wess op 15 februari 2005, 08:39:40
wel eens van eprons gehoord die er toevallig ook nog in zitten en die je moet herladen

???

Even voor het goede begrip:

EPROMs zijn Electronically Programmable Read Only Memory chips. Die kun je met speciale apparatuur en software ??nmalig beschrijven (of zo je wilt laden). Daarna kun je er alleen maar uit lezen en niet naar schrijven. Dit IC kan instabiel worden of helemaal stukgaan. Dan zul je het moeten vervangen met een EPROM die dezelfde of een latere (update/upgrade) inhoud heeft.

Deze IC's hebben geen stroom nodig (ook niet via een ingebouwde condensator) om hun inhoud vast te houden en kunnen dus door het uitvallen van de accu niet leeg raken.
 
Natuurlijk zitten er EPROMs (of daarmee vergelijkbare modernere elektronica) in de huidige auto's. Software en allerlei vaste data (parameters) moeten ergens vandaan komen. Maar herladen kun je ze echt niet.






Tony

Ja ik deed ze vroeger wel eens wissen; UV sticker verwijderen en onder de lamp (ik heb nog een oude Epson programmer liggen) daarna weer herprogrammeren.
Sommige eproms hebben een toegevoegd ram geheugen.
Maar ik heb dat nooit zien gebeuren bij de dealer. Die voeren gewoon een code in (G0**) en weg zijn de foutcodes.


Navione

De puntjes op i !? ;)

EPROMs kun je niet wissen.

EEPROMs (Erasable Electronically et cetera) wel, die zijn voorzien van een ruitje zodat je met behulp van UV-licht de inhoud kan wissen (zoals ook Tony toepaste). Daarna zijn ze weer te beschrijven, maar het blijven voor bijvoorbeeld de toepassing in een auto Read Only Memory IC's.

? ?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev