Advertenties


Gasklephuis & onregelmatig stationair

Gestart door meneer-de-uil, 13 mei 2007, 23:38:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

meneer-de-uil

Hallo,

Even een verhaaltje over de problemen die ik met mijn Megane 1.6e RT uit 1996 ondervind, met op het eind een vraagje. De auto bezit ik nu 2 maanden. Na ongeveer een week begon deze stationair onregelmatig te draaien (schommelende toerenteller) en sloeg deze zo nu en dan af. Een bekend probleem van de Renault Megane, weet ik inmiddels door dit forum. De FAQ heb ik gelezen; het slangetje van de mapsensor is goed, maar de stappenmotor heb ik nog niet schoongemaakt. Echter, hieronder een mogelijke andere oorzaak van het probleem.
Ik ben bij een Renault garage geweest en na vervanging van de motorsoftware was het probleem volgens hen opgelost. Wel bleken de gaswaardes niet goed (8% CO) en moest de lambdasonde vervangen worden. Na vervanging van de sonde bleken de waardes nog niet goed en zou de katalysator ook vervangen moeten worden. Omdat ik het te duur vond via deze garage (EUR 600,-) heb ik via internet zelf een nieuwe katalysator besteld en een kennis heeft deze vervangen. Echter, na vervanging bleken de gaswaardes nog niet goed (nog steeds 8% CO). Vervanging van de lambdasonde en katalysator bleken dus niet geholpen te hebben (de oude katalysator was in ieder geval nog goed).
Inmiddels was begon de motor enkele weken na vervanging van de motorsoftware door de Renault garage opnieuw stationair onregelmatig beginnen te lopen en slaat nog steeds soms af (schokt in ieder geval erg veel). De persoon die de katalysator vervangen had, was erachter gekomen dat de stelschroef van het gasklephuis kapot is. Deze is dolgedraaid en daarom moet het gasklephuis vervangen worden; de schroef is niet meer te verdraaien. Doordat de klep in het gasklephuis niet goed staat, zijn de gaswaardes niet goed en draait deze stationair niet okee.
Dit verhaal heb ik teruggekoppeld naar de Renault garage, maar volgens hen zou het sterk zijn als een onregelmatig stationair draaiende motor veroorzaakt zou kunnen worden door het gasklephuis (ik lees toch echt andere dingen hier op het forum). De vervanging van lambdasonde en katalysator waren volgens hen logisch om te proberen en nu willen ze gewoon doorgaan met onderdelen vervangen tot het wel werkt. Met deze gang van zaken ben ik het absoluut niet eens.
Omdat het mij wel logisch lijkt dat het aan het gasklephuis ligt, ben ik op zoek naar een nieuw (of tweedehands) gasklephuis. En nu komt mijn vraag; ik heb al enkele reacties binnen van bedrijven die het wel hadden liggen, maar ze hebben hiervoor het nummer van mijn huidige gasklephuis nodig. Dit kan ik zelf echter nergens vinden. Wel op de zwarte buis die er rechts aan vastzit, maar daar stond niet het juiste nummer op. Heeft iemand een tip?

Groetjes, Michael

Marc Brouwer

#1
[mod]

Niet zinvolle berichten verwijderd uit dit topic. Graag alleen antwoorden als je direct een antwoord weet op de vraag. Tip voor de topic-starter, wees compleet met je vraagstelling en de informatie die je verschaft. Alleen dan kun je een goed en relevant antwoord verwachten.

[/mod]

Ter info... de auto rijdt dus niet op gas maar het gaat hier om een Megane met benzinemotor  !-!
"We Shall Not Be Moved"

Rsmits

Ik heb kortgeleden hetzelfde probleem gehad (onregelmatig stationair, 2000-3000 toeren na een tijdje gereden te hebben). Gasklephuis laten vervangen door Renault garage (€325 incl onderzoek en arbeid).

www.partsbase.nl geeft onderdelen weer op basis van je kenteken. Wellicht dat je zo aan het juiste onderdeel kan komen?

Marcelo

OH marc Brouwer, volgens mij heb je mijn pm niet gehad  :P

ben nog geen lid dus kan deze niet versturen,

Mijn excuses voor het misverstand vorige keer op dit topic !-!

meneer-de-uil

Rsmits, bedankt voor je tip! Uiteindelijk heb ik via Okesion in Drunen (NB) het juiste gasklephuis gevonden. Ben er langs gereden en ze hebben het goede onderdeel kunnen vinden.
Mijn mégane draait nu stationair weer stabiel. Nu de gaswaardes nog onder controle krijgen (doe nu poging met injectorreiniger). Bij deze sluit ik deze topic.

Marc Brouwer

Laat het sluiten van het topic maar aan de moderators over. Misschien zijn er andere mensen met hetzelfde probleem en dan kan dit topic nog van waarde zijn.  Y
"We Shall Not Be Moved"

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev