Advertenties


Stappenmotor vervangen en nu 4000 RPM stationair

Gestart door rtuin, 7 mei 2007, 16:23:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rtuin

Mijn Megane coupe 1.6e uit 1998, liep slecht en onregelmatig stationair. Tot dusver heb ik mijn complete inlaat gereinigd. De stappenmotor was zeer vuil, het loopwerk viel letterlijk uit elkaar. Dus heb ik een nieuwe stappenmotor gekocht. Deze gemonteerd en nu loopt mijn motor stationair.. en niet zo'n beetje ook. Met 4000rpm toch wel een beetje te veel van het goede.

Mij vraag is dan ook of er na vervanging van de stappenmotor er nog extra handelingen vereist zijn? Werkt deze b.v. zoals een servo met positie terugkoppeling, m.a.w. kan de computer hem automatisch naar de juiste stand regelen?


Marcelo

hey r-tuin,

ik ben hier niet bekend mee.
ik heb wel gehoord dat sommige auto's zichzelf stationair kunnen laten lopen.
doormiddel van de accu 15 minuten los te koppelen
en dan weer aan te sluiten en de auto gewoon starten.

of dit mogelijk is bij de megane weet ik niet!!!

maar niet geschoten is altijd mis :)

suc6 !-!

rtuin

Afwachtend op nadere tips .. heb ik zojuist de accupool maar eens even losgekoppeld..
Kleine moeite om eens even te kijken of dit werkt :-)

rtuin

@ Marcello -> Spot-on !!  _o_ _o_

Na het her-aansluiten van mijn accupool hoorde je de stappenmotor even lopen.. nu draaid ie weer stationair zoals het moet.

BTW Zoals al reeds eerder vaker te lezen is geweest zijn de stappenmotoren wel degelijk los leverbaar.
Voor mijn 1.6e zit deze exact zoals op de foto's in de faq staat gemoteerd. Type wat erop zat van van Philips -> vervangen door een VDO bekend bij de Renault dealer onder:
Micromotor 77.01.047.909

--

Marcelo

oke  ;)

hahaha geef ik ook eens nuttig advies  :D

en merk je duidelijk verschil als met het andere merk?

blij dat ik kon helpen !-!

ForeverYoung

Hee heeft de dealer die van VDO ook liggen dan?

Ik wist wel dat die van VDO te verkrijgen waren (heb er zelf ook 1) maar niet dat de dealer 'm ook levert.
Benieuwd wat jij er voor betaald hebt !-!

rtuin

Het verschil is evident, daar de oude al een poosje belabberd werkte. En stappenmotor blijft natuurlijk een stappenmotor, niet super complex. Uiterlijk zijn ze identiek, de wit nylon gelijkders die je in de kraag ziet zitten om de stift in het midden te houden zien er het zelfde uit. Het zou me niets verbazen dat Philips deze tak of afdeling heeft afgestoten naar VDO (siemens automotive).

Mijn dealer wist me te melden dat ze zelf nogal eens gek worden van Renault. Renault schijnt er een handje van te hebben om veelvuldig van toeleveranciers te wisselen. Kan een ander een inlaat maken voor een paar euro minder dan, sluiten ze daar een deal me voor aantal x, met als gevolg dat x auto;s een ander type inlaat hebben bijvoorbeeld.

Maar goed.. bij de dealer koste dat motorje me 75,70 euro. Kan niet anders dan bedenken dat er een verschikkelijke marge opzit.   ;( Helaas heb ik geen brezan achtige weten te vinden die dergelijke stappenmotors kunnen leveren.


ForeverYoung

Kijk eens op www.partsbase.nl, het onderdeel staat onder "Motormanagement en OBD" en dan "Nullastregelklep, luchttoevoer" is het onderdeel wat je nodig zult hebben.

via www.havam.nl zoek je er dan heel easy een adresje bij, zo kwam ik er achter dat een van mijn vaste automateriaalzaken het dingetje gewoon kon bestellen !-!

overigens is ie bruto nog een 5 euro goedkoper geworden dan toen ik 'm nodig had, zo'n 2 maandjes terug.. 8)

bij de dealer waar ik vroeg moest ik EXCL. BTW! iets van 122 euro ofzo betalen... dus of dat ook de VDO was, of misschien toch de Philips... beats me :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev