Advertenties


Ontluchten Koelsysteem

Gestart door DonMark, 28 maart 2007, 15:43:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DonMark

Hey allemaal,

Ik wil graag weten hoe ik het beste alle lucht uit mijn koelsysteem krijg, want ik krijg hem niet goed ontlucht. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd, maar het wil niet lukken. Heb al een tijd op dit forum gespit, maar iedereen zegt weer wat anders. Stilstaande/draaiende motor, dopje op/af expansievat, nippels open laten bij stilstaande/draaiende motor, dus ik word hier niet echt wijs uit. Is er hier iemand die weet hoe je hem goed kan ontluchten, zodat de temp. meter niet meer schommelt. Misschien als de goede ontluchtingsmanier gepost wordt, dat ie misschien in de FAQ kan komen, omdat er al vele topics van openstaan en dat er veel vraag naar is.

Greetz DonMark

PS: Mijn auto betreft een RMC phase1 uit 1996.

DonMark

Ducati  :q

Ik heb een 1.6e, maar maakt dat dan uit qua ontluchten dan.

DonMark

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mij vraag  :?

rob84

monteur 1 is present:P.
haha het is inderdaad best makkelijk zelf te doen steld weinig voor.
alleen wel oppassen voor je vingertjes:P

DonMark

Zo heb ik dit ook gedaan. Als de motor uiteindelijk warm is en de fan gaat draaien en ik zet 1 voor 1 de nippels open, dan komt er alleen maar koelvloeistof uit, maar je ziet mn temp. meter toch nog af en toe van die schokbewegingen maken. Maar meeste van de tijd blijft ie wel netjes op het 3de streepje staan. Kan het nog eventueel aan mn temp. sensor liggen? Bedankt iig voor de snelle reacties.

DonMark

Wat bedoel je met "Als hij niet voor een langere periode eroverheen gaat" ? :? en hoe kan ik dan die storing oplossen aan de sensor? Door de accu los te koppelen en de polen tegen elkaar te houden?

prik

heey, ik heb pas dfe thermostaat vervangen samen met een vriend van me die ook monteur is.

hij kneep na het bijvullen van de vloeistof een paar keer in de slang die loopt vanaf t reservoir, met daar bovenop de ontluchtingsventiel. (een 1.6 motor)
hierdoor loopt de vloeistof ook rond en zag je het reservoir wat zakken er liep dus nog lucht weg.

Misschien dat dit een idee voor je is

cyberdanny

Wie kan me vertellen waar de ontluchtings nippels zitten bij een RMC ph2 1.6 16v 2002?

Dan kan ik binnenkort ook even het koelsysteem verversen!  ;)

Alvast bedankt!

Marcelo

#8
indd,

wat prik zegt hielp bij mij wel!!
ik had exact hetzelfde verhaal maar dan bij mijn VW Golf.

de boel bij vullen en op het laagste punt bij de radiator knijpen in de slag (wel met de deksel van het reservoir).
Dan borrelt het een beetje en je koelvloeistof daalt dan, en de lucht in het systeem stijgt dan deksel er weer op en dan moet hij het doen !
ook even controleren dat je leidingen niet in een soort van zwanenhals lopen zodat hier geen lucht achter blijft.

na dat je dit gedaan hebt, ontlucht ik altijd de leidingen door de moter warm te draaien.
( ook dan zul je zien dat je vloeistof wat daalt, )
en dan de dop van het resorvoir heel rustig met een theedoek terug draaien tot je hem hoort sissen.
(de dop goed vasthouden door de druk wil deze wel eens los schieten) Dit doe ik omdat het resorvoir meestal het hoogste punt is van het systeem, en je zo alle lucht eruit krijgt.
De reden dat ik de moter eerst warm draai is omdat warme lucht beter stijgt althans Mijn logica  :q
En dan na het sissen de dop weer vast draaien en klaar is Kees :)

ik hoop dat je hier wat aan hebt !-!

veel suc6 Greetz, Marcelo

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev