Advertenties


Auto loopt op gas EN benzine + gasbedrijf in Amersfoort?

Gestart door Meganomaan, 19 februari 2007, 21:39:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Meganomaan

Hello allen!

Vandaag heb ik pech gehad. Vanmorgen gestart en weggereden op gas vanuit Amsterdam. Op de ring had ik het gevoel alsof de tank leeg was (inhouden) maar dat kon niet want die zat net vol. Overschakelen op benzine gaf uitkomst. Tijdens de rit nog een paar keer geprobeerd op gas maar direct het inhouden gevoel. Niet dat de motor stopt maar gewoon geen fut hebben, alsof je enorme tegenwind hebt!
In de avond weer naar huis en direct op benzine laten staan maar nu ook op benzine dat inhoud gevoel.

Thuis gekomen internet op gedoken en alhier gevonden dat het wellicht om de stappenmotor gaat.
Verwijderd en schoongemaakt (best wel vies) en terug geplaatst. Motor starten en het toerental schiet direct naar de 4000 rpm! Motor nogmaals losgehaald en nagekeken maar niets hielp. Motor schiet direct naar de 3500/4000 RPM. Niet op gas geprobeert, vond het wel mooi zo.

Wegenwacht gebeld. Wegenwacht checkt de stekkerverbindingen en laat mij de motor starten. 4000 RPM.
Nogmaals stekkers controleren. Niets. Wegenwacht vraagt of de auto echt op benzine staat want hij ruikt gas. Gecheckt en het lampje staat op rood (Vialle) en dus op benzine.

Wegenwacht koppelt de gasinstallatie los (stekker) en het toerental is weer normaal.
Volgens hem komt het omdat de motor op zowel gas als benzine liep.

Wat ik vreemd vind is dat ik thuis ben gekomen zonder een echt probleem. De motor voelde niet erg sterk maar bleef normaal stationair draaien bij bijvoorbeeld de stoplichten. Ook geen schommelende toerentallen.
Vervolgens de stappenmotor gereinigd en direct een probleem!

Mijn vraag is dus of iemand dit probleem herkent.
Volgende vraag is of iemand een gasbedrijf kent in Amersfoort.

Het gaat overigens om een 1.6e 8 klepper met nu zo'n 186000 op de klok. Motor is gezond, kleppen zijn nog goed stelbaar, luchtfilter is schoon en tot zaterdag op gas geen enkel probleem gekend. Nu ik het mij herinner was de overschakeling van benzine op gas na het tanken behoorlijk heftig, ging gepaard met een stevige schok door de auto.

Thanks for the answer!
Nanne.

Paul

De stappenmotor regelt alleen het stationair toerental en heeft dus niks met het vermogen te maken.
Wat je waarschijnlijk gedaan hebt, is het pinnetje van de stappenmotor naar binnen gedrukt.
Daardoor staat hij op max. stationair toerental.
Dit moet even gereset worden dmv de auto een paar keer op contact zetten of de rekeneenheid een tijdje te ontkoppelen (zijn al meerdere dingen hier beschreven)
Over het benzine-lpg verhaal, de benzineafsluiter werkt op 1 of andere manier niet.
Dit kan in de computer zitten (slecht relais), zit bij vialle rechts onder het dashboard.
Het kan ook iets zijn met de stekkers van de lpg-installatie onder de motorkap.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Meganomaan

Vandaag bij Stam in AMersfoort binnengewipt. De kat is defect en zorgt dus voor het "tegenwerk"gevoel. Morgen komt er een andere onder en dan zou dat probleem opgelost moeten zijn. Volgens de monteur 90% zekerheid dat dat het is, de rest is uitgelezen en er zijn geen storingen gevonden.
Het verhaal van de 4000 toeren is voor mijzelf ook opgelost. Zoals Paul in zijn post beschrijft moet de stappenmotor zijn positie weer terugvinden. Dit heb ik niet gedaan waardoor er dus verkeerde info opgeslagen wordt. De wegenwacht heeft vervolgens de stekker losgetrokken terwijl de auto zonder draaiende motor op contact stond. En op het moment dat je de stekker terugsteekt wordt er ingelezen wat het dode punt is.

Het gasverhaal klopt dus ook niet helemaal waarschijnlijk. Naar alle waarschijnlijkheid is het met de nieuwe kat allemaal opgelost maar dat zal ik morgen laten weten :)

Meganomaan

Okee, een dag later dan beloofd maar ik had zoveel file dat ik niet zeker wist of alles in orde was.

Vanmorgen dus koud gestart en het eerste wat me opviel was dat de motor zonder wat gas bij te geven direct op gas sloeg zonder af te slaan. Dat heeft ie sinds ik hem heb nog niet gedaan  !-!
Vervolgens met een gangetje van 120 130 naar Amersfoort gekard en geen problemen gehad. Liep netjes, geen haperingen etc. Vanavond naar huis eerst even warmgedraaid en toen vanaf de afrit naar de snelweg (oprit dus eigenlijk) even heel ver het gas ingetrapt! Nu had de motor even het gevoel in te houden dus liet ik het gas los. Na weer stevig intrappen had ie het gevoel alsof de brandstof "op" was, even op benzine en daarna terug op gas en ik heb het niet meer gehad. Wegens de drukte kon ik dat niet nog eens proberen, morgen nog maar eens kijken.

Al met al een dure reparatie en bij normaal rijden geen problemen. Ik zal het filterhuis nog eens nakijken anders, misschien wel een boomstronk in het huis ofzo :q

kremers

Citaat van: Meganomaan op 22 februari 2007, 20:43:23

Al met al een dure reparatie

ach ja daarom rijden wij op LPG G3 voor maar 0,35-0,50 cent de km :P dus dan valt een iets duurdere reparatie wel mee !




Maar jah ! het blijft zonde geld :(

Libie

35 tot 50 cent de liter bedoel je denk ik, anders was het dure hobby geweest :P

Meganomaan

Het is dus nog niet goed. Als ik bij Amsterdam van de 80km zone afkom en het gas intrap om naar de 100/110 te gaan houd de motor enorm in. Als ik omschakel op benzine is het probleem weg. Als ik dan na een paar km weer terug schakel op gas is het inhouden verdwenen maar er zit ook totaal geen pit meer in, inhalen is niet te doen. Op benzine geen problemen dus het zit in het gassyteem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit zelf te doen is? Ik heb weinig verstand van gassytemen maar als het begrijpelijk te maken is kan ik het zeker zelf fixen.

Gas is wel goedkoper maar keerzijde is dat slijtage hoger is, dus afschrijving per km is anders dan bij benzine of diesel. Maar ik rijdt niet genoeg voor een diesel en heb geen zin om maandelijks voor de brandstof te werken :p En een vette reparatie op z'n tijd, ach ja...geld moet rollen dus dan maar in den automobiel seteken toch?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev