Advertenties


boardcomputer 2 vragen

Gestart door lars16ande, 24 januari 2007, 16:31:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

lars16ande

Ik heb 2 vraagjes over de boardcomputer van mijn mégane cabrio uit 2000

-Deze geeft namelijk standaard de totaal km-stand aan... maar die boeit mij eigenlijk niet zo veel
ik zou liever standaard de dagteller of het verbruik ofzo laten weergeven, kun je dit ergens instellen?

-Verder wordt het aantal nog te rijden kilometers tot de tank leeg is niet weergegeven. Alle andere functies worden wel weergegeven, verbruikte liters, gemiddeld verbruik etc.
Ik rij op LPG G3... heeft dat hier iets mee te maken?? En... kloppen de gegevens van het verbruik etc.. zowiezo wel als je op LPG G3 rijdt?

Timo Zuiderduin

wat betreft die nog te rijden afstand, dit zal inderdaad met je LPG te maken hebben!
dit zat er waarschijnlijk niet af-fabriek in en de boordcomputer zal er dus ook niet op aangesloten zijn.

het verbruik etc. wordt waarschijnlijk door de inspuitingcomputer (geen idee hoe dat officieel heet) bijgehouden.

en voor zover ik weet is het niet mogelijk om standaard je dagteller in beeld te krijgen!

Erix

In je benzinetank zit een vlotter waarvan de ECU de stand kan uitlezen door middel van een sensor. Verder weet de ECU natuurlijk ook hoeveel benzine hij inspuit in je motor en hoe hard je rijdt. Zo kan de ECU dus met een simpele berekening je verbruik en dus ook je bereik uitrekenen en eventueel weergeven. Echter omdat je op LPG rijdt gaan er door 2 redenen dit verhaaltje niet meer op. De eerste reden is omdat je ECU niet weet hoeveel LPG er nog in de tank zit en ten tweede omdat je LPG toevoer niet door de ECU wordt geregeld maar door een aparte mini-ECU die bij je LPG installatie hoort.
ZX-Audio · the finest audio products around

lars16ande


Timo Zuiderduin

dat is het je computertje die in de auto alle elektronika aanstuurt.
(ff in jip en janneke taal gezegd).

die regelt ook de inspuiting van de benzine waarddoor dat apparaatje weet hoeveel liter erdoorheen gegaan is.

dan krijg je een rekensommetje waarin de hoeveelheid benzine in de tank (gemeten door de flotter) wordt gedeeld door het gemiddeld verbruik. uitkomst daarvan is het aantal kilometers dat je theoretisch gezien nog kan rijden.

Verhaal van Erix is verder duidelijk  ;) (dat probeerde ik eigenlijk ook neer te zetten maar wist het niet zo mooi te verwoorden)

lars16ande


Nick Mattheus

dat kan er mss met te maken hebben maar ik heb een cabrio uit 2000 zonder lpg maar bij mij geeft dit ook niet aan hoeveel km ik nog kan rijden l-

grtz
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev