Advertenties


Carbon, hoe en wat.

Gestart door peterachterop, 19 januari 2007, 18:37:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

peterachterop

Citaat van: Dave op 19 januari 2007, 18:33:50
peter wat ik er van weet via polyservice en een duitse site gaat het als volgt:

of je gebruikt polyester of je gebruikt de hars.

de hars is wat lastiger in gebruik ivm dat het niet snel hard word en je het bij mininaal 13 graden dacht ik moet verwerken.

als eerste moet je het kunststof deel wat je wilt gaan carbonlooken opschuren en met thinner schoonmaken, dan een nachtje laten staan en dan een laag hars of poly aanbrengen. Daarop(in de natte laag ) leg je het doek en en kan je het best gebruik maken van een roller op de lucht onder het doek weg te rollen en de hars/poly goed te verdelen en impregneren.na enkele uren als het oppervlakte nog wat plakkerig is nog een laag poly of hars
dit doe je totdat je een laat of 4 heb en dan is het een kwestie van heeeel fijn opschuren , en met waterproof afwerken.

zo zou je in principe de carbon look moeten kunnen creeeren..
de man van poly service vertelde me dat het ook heel goed met poly kon, ik dacht dat dat wat gelig zou uitslaan maar hij liet mij een voorbeeld zijn en dat was glas helder.

ik heb vorig jaar augustus ook al eens een poging gedaan met het doek en poly maar had niet voldoende tijd dus de actie maar weer gestaakt :D





deze twee heb ik hier van het duitse ebay gekocht.

als de temperaturen weer wat beter zijn zal ik nog eens een poging wagen mijn achterpanelen in het zilver te zetten..



peterachterop

Dave ik zal vannavond even de info zoeken die ik ervan weet.

Is heel leuk spul en erg mooi als t netjes wordt gedaan.

Ikzelf zit nogal eens op het polyforum, daar zijn er ook een aantal mee bezig.

zal ook even diverse links hier neer zetten.

peterachterop

http://www.automaxx.nl/forum/showthread.php?t=3187

groot audio project met een mooie kofferruimte welke deels in carbon is gezet.

www.polyforum.nl

forum waar veel over polyester te weten is te komen.

http://video.google.com/videoplay?docid=8801536764731290932&q=carbon+fiber

lange film welke echt de moeite waard is en waar je leert hoe je een plaat carbon maakt en hoe je iets gaat bekleden.

Tuned

kijk echt carbon kan je er ook mee maken maar dan zal je het vacuum moeten verpakken dan erin gieten en in een oven doen om het te bakken. maar carbon look is al heel stoer vind ik

peterachterop


sebastiaan

ik wil me nergens mee bemoeien maar let iedereen die carbon gebruikt wel op de levensduur van carbon.
deze kan al van invloed hebben na 5 jaar.

peterachterop

bedoel je dat er na 5 jaar al slijtage kan ontstaan?

doncarbon

#7
He Doncarbon hier ik heb ook maar eens op jullie forum ingelogd.

Het carbon verhaal. Ten eerste is het geen carbon look maar echt carbon. Carbon look is die folie troep en de onderdomple methode.
Nu het echte werk. Voordat je aan carbon gaat beginnen moet eerst voor jezelf afvragen of je handig bent en veel geduld hebt.

Als je met polyster hebt gewerkt dan is het wel een pluspunt maar dit wil niks zeggen. Bij carbon kan je geen fouten maken want dat ga je meteen het in de structuur zien. Bij polyester kan je je fout herstellen met polyester en plamuur.

Ten eeste het materiaal:

Ik gebruik altijd epoxy hars wat ze in de vliegtuig industrie toepassen en carbon mat van 240gr/m2.
Nooit polyster hars gebruiken dit gaat verkleuren onder de inwerking van warmte. Dit heb uit ervaring ondervonden de laatste 7 jaar.
De hars die ik gebruik begint al uit te harden naar 1,5 uur bij 20 graden.

Ten tweede de voobereidingen:

Neem de tijd ervoor om delen te maken en te voorbereiden. Kunststof delen moet eerst grof opschuren en ontvetten met thinner en dit laten staan voor een dag (is al genoemd). Bij PP en PE onderdelen zal de hars heel slecht hechten dus hier moet je extra zorg aan besteden.De hars op ABS kunststoffen hebben een veel betere hechting.
Vaak moet je de onderdelen van te voren aanpassen met plamuur of polyester omdat scherpe hoeken en diepe gaten tot problemen gaat leiden.

Ten derde  het echte werk:

Zorg dat je werkplek tussen de 18 en 22 graden is. Dit is de meest gunstige werk temperatuur. Onder de 18 graden duurt het uitharden een eeuwigheid. Boven de 25 graden kan het uitharden te snel voorje gaan vooral bij hele grote ondeerdelen (dashboards).
Maak niet te veel hars aan probeer te schatten hoeveel gram je nodig hebt voor een onderdeel.
Het onderdeel eerst voorzien van hars en hierop de carbon doek doen en in de vorm van het produkt drukken met je vingers (dunne rubber handschoenen aandoen).Luchtbellen kan je met een roller eruit drukken. Ik laat meestal het hars uitharden en voordat hij uithardt ga ik het product met mijn vingers nog nadrukken.Onderdeel laat ik meestal 24 uur uitharden. Hierna schuur ik hem met korrel 400 en zet weer een laag hars op en dit herhaal ik 3 tot 4 keer. Hierna schuur ik de onderdeel geheel strak en wordt hij voorzien van 2 tot 3 lagen blanke autolak.

Dit is maar kort hoe ik werk.Werken met ovens en vacuum pompen is alleen als je delen maakt uit volledig carbon in mallen. Zijn kostbare installatie's dus voor de hobby een beetje duur. Ik doe het alleen voor de uiterlijk en niet voor het functionele.
Dus met wat geduld en vindingrijkheid kom je er wel.
Maar makkelijk gezegd dan gedaan ik maak al 7 jaar delen van kleine verwarmings knoppen tot complete dashboards
In de toekomst zal er op mijn website meer over komen www.doncarbon.nl

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Greetz Don

sebastiaan

bij mij op het werk doen we regelmatig tests met carbon.
op dit moment zijn we bezig met een spatbord voor fietsen.
deze worden onderhanden genomen met allerlei zuren en weersomstandigheden.
maar ook schoonmaakmiddelen ed.
ook de leverancier van het materiaal geeft aan dat na verloop van tijd het materiaal "moe"wordt.
dit wil niet zeggen dat het gelijk gedoemd is maar ik vind wel dat je moet onderzoeken wat de kwaliteit van het carbon is.
zeker nu het een trend is zie je er verschil in.

Timo Zuiderduin

Carbon kan toch alleen maar "moe"worden naarmate er kracht op komt te staan!? (voor zover ik weet)
dus dingen als dashboards, deurpanelen, en niet steunende/dragende delen aan de buitenzijde van een wagen zou geen probleem moeten zijn en dat Carbon kan naar mijn idee een levenlang mee.

op bijv. stoelschelpen (de rug van een stoel) staat regelmatig een onregelmatige wisselende druk op. hierdoor kan het materiaal last krijgen van de kracht die er op uitgeoefend wordt en dan in de loop van de tijd moe wordt. voor dit soort onderdelen is het dan inderdaad essentieel dat je er zeker van bent dat de kwaliteit van het gebruikte Carbon goed is.

ik werkte een jaar of wat geleden bij een tweewielerspecialist en daar werkten we met carbonnen fietsen en fietsonderdelen en dat was ook zeker wel even van andere kwaliteit dan bijv. de scooterkapjes die we voorbij zagen komen, of de carbon spatborden.

peterachterop

Een ander groot voorbeeld is de produktie voor de race industrie.

Spoilers of splitters voor een F1 racewagen.

sebastiaan

ja, ja en ja. maar ik schrijf ook dat de kwaliteit van carbon verschillend is. omdat er een hype is zijn er in eens veel meer leveranciers in carbon. een voorbeeld aan mijn kant. ik heb hier op mijn bureau een carbon vezel liggen met 20% nylon glas (pa6) er in verwerkt. wanneer je dit verwerkt zie je daar niets van, echter zodra dit in aanraking komt met een constante vochtige omgeving trekt het nylon vol met vocht. nylon in combinatie met vocht is geen probleem. maar (en dat testen we nu) wat gebeurt er wanneer er dit in combinatie is met carbon. :?

doncarbon

Daar kan ik Sebastiaan alleen maar gelijk in geven. Heb dagelijks met de invloed van vloeistoffen en gassen op kunststoffen in onze producten.Daar zit het nu in je kan op e-bay ook carbon kopen maar je niet wat de kwaliteit is. Ik heb maar 1 leverancier en die overhandigd mij bij elke bestelling de samenstellings certificaat van de carbon.
Dus ik raak de spullen die op e-bay staan niet aan.

peterachterop

don mag ik vragen of je dit voor je werk doet of een uit de hand gelopen hobby.

doncarbon

Peter,

Ik ben Kwaliteits Manager van beroep en het maken van carbon delen is een uit de hand gelopen hobby.
Heb je misschien een ander e-mail adres want jouw server weigerd mijn e-mails.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev