Advertenties


1.6e loopt na starten op 3 cilinders

Gestart door Fresquito, 21 december 2006, 23:56:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fresquito

Hallo,

Mijn 1.6E (K7M) 1997 130.000km loopt de laatste tijd nogal eens op 3 cilinders na het starten. De motor is dan alleen nog aan de gang te houden door gas te blijven geven. Je ruikt dan benzinedamp. Daarna loopt hij met een te laag stationair toerental voor een koude motor. Als de motor een beetje warm is, is het probleem helemaal opgelost.

Het probleem lijkt te zijn begonnen nadat de kleppen een keer gesteld zijn. Ook is er de laatste tijd nog wat aan het koelsystem geklust (nieuwe thermostaatklep, thermocontact radiator). Zelf heb ik het idee dat de koppakking wel eens lekt, maar de (renault)garage beweert van niet.

Is er iemand die dit probleem herkent? Welke problemen moet ik uitsluiten, in welke volgorde?

Alvast bedankt!

zotte megane


Ik denk niet dat het de koppakking is want dan is de auto over het algemeen niet vooruit te branden,
ik zou beginnen met het  (laten) schoonmaken van de gasklep

Birt

_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

lúk

idd ik zeg ook je bobine ik zou dat duz ook eve snel maken

Fresquito

Alvast bedankt voor de reacties. Vannochtend starte hij weer prima (...). Morgen kan het echter weer anders zijn.

Toch heb ik het gevoel dat er een kleine onbalans in de stationair zit. De versnellingspook gaat een beetje heen en weer. Volgens mij was dat vroeger niet zo. Een bobine die minder goed werkt? Een bougie? Of kan het zijn dat de garage de kleppen niet goed gesteld heeft?

Wat kost een bobine voor een 1.6e eigenlijk?

Groeten!

lúk

ik geloof toen mijne vervangen moest worden(gerantie) prijs dag 85 euries perstuk
ik heb een phase 2

Patricklauw

Een bobine voor een 1.6e uit 1998 is 53€

Die van mij ging kapot nadat ik een half uur had gereden. Ineens sloeg ie af en kon ik um niet meer starten. Toen de anwb kwam constateerde ze dat het dus aan de bobine lag en dat ie wel gestart kon worden als ik veel gas gaf en bleef geven tijdens de rit.

Ik snap niet dat het probleem weg is als je motor warm is  :?

JanJ

Ik heb in het verleden hetzelfde probleem gehad met een 1.6e. Na een test bleek de bobine toch oké en dacht men dat het 1 van de sensoren was. Toen deze gereinigd waren dacht ik het probleem verholpen te hebben maar helaas.....................................van de garage waar hij nu in onderhoud is (ik heb hem verkocht ca. een half jaar terug) hoorde ik dat het probleem weer terug kwam maar nu opgelost is. Het zat in de gasklep.

Misschien kun je er wat mee.

Gr. Jan  8) .

Fresquito

Nogmaals bedankt voor nog meer reacties.

Vannochten starte hij weer op drie cilinders (zucht).

Ik heb de "bougiekabellostrektest" uitgevoerd. Alleen bij het lostrekken van de meest linker bougiekabel (vanuit de positie van de bestuurder gezien, dus de cilinder aan de kant van de koppeling) bleef de motor gelijk doorlopen.

Kan ik dan concluderen dat de betreffende bobine zwak is? En waarom heeft de cilinder helemaal aan de distributiekant (die aan dezelfde bobine vast zit) daar dan geen last van? En waarom lost het probleem zich op als de motor warm is?

Groeten

Fresquito

Remko,

Bedoel je dat, omdat het maar één cilinder betreft, het waarschijnlijk niet de bobine zal zijn?

Omdat het probleem zich begon voor te doen nadat de kleppen gesteld zijn (door de garage!), zou een verkeerd gestelde klep logisch zijn... Maar dan hebben ze ook dat hele bobineverhaal moeten losmaken... Dat kan er natuurlijk een bobine of een kabel gesneuveld zijn...

Mischien moet ik maar eens systematisch (één voor één) bougies, bobines en kabels verwisselen. Kijken of de problemen dan ook naar een andere cilinder meeverhuizen...

Wordt vervolgd...

Fresquito

Het bleek uiteindelijk een bougie te zijn. Dacht dat dat niet meer voorkwam (de bougies waren nog erg nieuw)...

Heb daarna ook de gasklep en de stappenmotor schoongemaakt. De stappenmotor zag er niet echt goed uit (gaat zwaar en puntje is ook niet helemaal gaaf).

Nu start de wagen weer goed, maar de stationair lijkt me erg laag (ongeveer 650 t/min) en hij loopt niet heel mooi rond.

Heb ik iets verkeerd gedaan met de stappenmotor? Kan deze uberhaubt de oorzaak van dit probleem zijn? Waarvoor dient de stappenmotor eigenlijk (aanvulling FAQ!)?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev