Advertenties


comfort

Gestart door grafenwalder, 6 november 2006, 17:46:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

grafenwalder

Hallo. Mijn Mégane sedan classic 1.6 16V vind ik erg stug!  >:( Nu is bekend dat de vering van deze wagen aan de sportieve kant is (voor een sedan dan  ;), maar iedere hobbel in de weg en vooral dwarsrichels worden genadeloos doorgegeven. Dit resulteert in rammelen van het dashboard en o.a. het steeds openklappen van het zekeringkastje. Er zijn originele 15 inch Renault lichtmetalen velgen gemonteerd met Firestone firehawk 185-60-15H banden. Iemand een suggestie voor (veel) meer comfort ? Wat zijn bijvoorbeeld zachte banden? Ik ben geen coureur (en anders had ik wel de coupé gekocht  !-! ), dus erg sportieve wegligging interesseert me weinig. Ideetjes?

Meganez

Ik weet niet of je de eerste eigenaar bent, anders zou je is kunnen kijken of er geen verlanginsveren onder gemonteerd zitten. Als er rode of gele veren onder de auto zitten zal hij verlaagd zijn.

Als je de originele veren te stug vind zou je kunnen zoeken naar veren die in hardheid te verstellen zijn. Als je deze op zijn zachtst in stelt zou het kunnen zijn dat je iets meer comfort heb, maar dat weet ik niet zeker (zijn vast wel mensen hier met ervaring) Deze kits beginnen echter bij de 7 a 800 euro.

Als je banden hebt die een zachtere rubber hebben zal dit voor het comfort wienig uit maken. Zachte banden maken meer herrie op het wegdek en slijten harder. Als je minder lucht in je banden doet dan goed is, slijten je banden ook heel erg hard en heb je ook veel meer herrie. Bovendien zal je verbruik erg stijgen.

Ook zou je eens kunnen informeren naar veren en dempers van derden. Een aantal merken zeggen comfortabellere veren en dempers te leveren dan die van fabriek af (monroe bijvoorbeeld), dit zijn meestal ook de veren die universele garages leveren. Vier nieuwe dempers en veren zullen nog steeds rond de 5 a 600 euro kosten zonder montage.

Richard1959

Hoi
Heb ok een sedan maar gelukkig niet de stugheid die jij ervaart.
Met de (toen standaard) banden van Michelin reed het perfekt, maar zelfs nu, met 205/40 serie band EN Eibach verlagingsveren voorzijde nog steeds soepel.
Heb het idee dat het bij jou de combi veer/band is.
Weet niet hoe ver de banden gesleten zijn, anders zou je kunnen kiezen (via Marktplaats o.i.d.) voor een goede set banden en naderhand veren.

Wellicht kunnen wij ook eens iets afspreken (kom zelf uit Houten) zodat je eens met mijn auto rijdt om het verschil te ervaren

Richard1959

Had er overheen gelezen, maar jouw merk band (Firestone) staat inderdaad al voor stug- en hardheid, dus verbaast me nauwelijks.

Wil je een relatief goedkope EN comfortabele band, zoek het dan in Goodyear of Conti

grafenwalder

@Richard1959:  Bedankt voor zoveel meedenken!  !-!(anderen ook trouwens) Er is mij ook al verteld dat Firestone firehawk tot de stuggere banden behoort. Wel prima wegligging trouwens. Ik zal eerst eens andere banden proberen, voordat ik mijn auto een keer met een andere Mégane vergelijk (bijvoorbeeld de jouwe) Overigens is de auto qua onderstel volgens mij gewoon origineel. Niet verlaagd, geen hulpveren o.i.d. 

Continental en Goodyear zijn dus soepele banden? Ook een beetje stil? Ik hoorde ook positieve geluiden over Tyfoon. Mij gaat het vooral om comfortabel en stil!  Y

Richard1959

Hoi
Hoe zachter de compound, hoe stiller ze zijn. Van die twee wint Continental het (eerste montage VW, Audi en Seat).
Los hiervan zijn er zoveel zgn. huismerken (Tyfoon-meestal van Profile Tyrecenter of Interstate. In principe zijn dit bij-produkten uit een A-merk fabriek en dus niet slecht per definitie.
Als je echter waarde hecht aan een comfi en stille band, kies dan gelijk een A-merk. Kost iets meer, maar levert dat ook op.

Richard1959

Oeps, foutje in de eerste zin. Ik bedoel, hoe zachter de compound, hoe comfortabeler. Dat hoeft niet per definitie stiller te zijn, maar Duitse merken kiezen niets voor niets een Conti als standaard

Paul

Het comfort heeft vrijwel niks te maken met het rubbercompound.
Het zit juist in de stijfheid van de wangen.
koop nooit een interstate of tyfoon als je veel van je band eist.
Ik zou voor een A-merk gaan.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Timo Zuiderduin

Citaat van: Richard1959 op  8 november 2006, 18:32:39
Hoi
Hoe zachter de compound, hoe stiller ze zijn. Van die twee wint Continental het (eerste montage VW, Audi en Seat).

de reden dat Auto's uit de VAG-groep Conti's gemonteerd krijgen is vanwege een samenwerking tussen die 2.
niet omdat het nou zulke superbanden zijn.

Paul

Conti heet bij veel mensen nog steeds een slechte naam.
Vroeger waren het echt klote banden, maar tegenwoordig geef ik zelfs de voorkeur aan conti boven michelin :x
Wij monteren eigenlijk niet anders dan conti en hebben hier nooit problemen mee.
@ Timo, standaard werd de conti sportcontact onder de Clio rs faseII gemonteerd.
Banden blijven een kwestie van smaak en ieder heeft zijn eigen voorkeur.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Paul

Klopt remko, maar de michelins liggen er ook meteen af, de conti's slijten idd sneller ;)
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Timo Zuiderduin

[off topic]
ik ga nog steeds voor Pirelli P-zero of Bridgestone Potenza.
[/offtopic]

Stefan

onder mijn mazda zitten Bridgestone potenza's (RE40)
Beste banden, wat betreft rijeigenschappen/wegligging/comfort/slijtage, maar ze maken echt een hoop herrie en op een nat wegdek ben ik er ook niet echt kapot van........ N
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

matthew

Ik zou ook idd voor de michelin gaan geen snelle slijtage gaat niet cuppen op den duur en een goede wegligging.
Zelf vind ik conti niks met regen glijd de band snel weg gaat cuppen op den duur(dus herrie maken).
Michelin kost dan ook wel wat meer maar dan heb je ook wat.

Richard1959

Het comfort heeft vrijwel niks te maken met het rubbercompound.
Het zit juist in de stijfheid van de wangen.
koop nooit een interstate of tyfoon als je veel van je band eist.
Ik zou voor een A-merk gaan.


Om hier nog even op te reageren:

Heeft wel degelijk hier mee te maken, want juist die stijheid in die wangen komt van.........juist de rubbercompound, ofwel samenstelling en kwaliteit van het rubber. Heb er namelijk dagelijks mee te maken (werk bij inkoop autobanden im- en export Henze in Rijswijk)

Uit ervaring kan ik dan ook alleen maar stellen:

Kwaliteit band is Michelin/Pirelli etc.
Iets goedkoper maar zeker niet slecht Goodyear (Eagles) en Continental.
Om dan maar helemaal terug te vallen op de vraagstelling van Grafenwalder:
Stil/comfortabel en niet al te duur ......need I say more ?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev