Advertenties


Raar geluid!!!

Gestart door edgo, 22 oktober 2006, 16:34:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

edgo

Ik heb een megane classic gekocht,een 1.6e van 1998. Rijd lekker dus tot zover niets mis. Maar nu na een paar dagen,maakt hij voor dat je de sleutel helemaal doordraait,een raar geluid.Het is een repeterend "tak tak tak"geluid.hij start verders gewoon,wat kan dit zijn???

Probleem twee;Bij het proefrijden was er niets mis met het schakelen, maar nu wil hij soms moeilijk van de eerste naar de tweede versnelling.Dit is niet altijd maar wel regelmatig!

Zijn dit meer voorkomende problemen? En zo ja wat wat is er aan te doen? Eventuele kosten voor reparatie? :? ;(


Boy

voel je dit vooral als hij koud is?
toen je ging proefrijden zal de auto wel al warm zijn geweest, dan gaat hij makkelijker van zijn een naar zijn 2 ;)


edgo

Nee de auto was niet warm bij de proefrit. En het is zowel bij een koude en warme motor (bak).

Meganez

Hoeveel kilometer staat er op de teller?

Op een gegeven moment slijten je synchromes ringen namelijk gewoon, en dat merk je aan het begin met af en toe moeilijk schakelen. Bij het ene toerental gaat het net ff wat beter als het andere. En vooral zijn 1 en 2 hebben hier last van (omdat dat de versnellingen zijn die het hoogste koppel te verduren krijgen) Ik rij al 2 jaar op deze manier rond, op een gegeven moment krijg je gevoel voor wanneer je wel soepel kan schakelen en mij stoort het al totaal niet meer. Misschien dat ik nog 1, 2 of misschien wel 3 jaar zo door kan rijden voor de bak echt aan een revisie toe is.

Richard1959

Je taktak geluid, zoals je dat noemt, komt vermoedelijk uit de startmotor, waarbij mogelijk een lagerprobleem is. Ik neem aan dat het alleen bij starten is. Is het ook bij stationair, zou het ook de dynamo kunnen zijn die ook is voorzien van een lager wat dit geluid kan veroorzaken.
Ik gok op de startmotor.
Laat er voor de zekerheid even naar luisteren door een monteur. Die kan het luid onder de motorkap lokaliseren en een juiste conclusie trekken.
Een startmotor via de sloop moet je rekenen op plm. 60-80 euro. Ruil/nieuw rond een 200 euro

TrickeY

ik wij inmiddels ook al lang rond met een versleten synchromesring voor de 3de versnelling,
heb al nieuwe koppeling en synchrosmes thuis liggen, nu alleen nog ff zin krijgen om de zooi los te halen.

maar als je flink doortrapt in de toeren en je wil dan snel overschakelen, vind je bak dat niet fijn. dan gaat ie kraken, bij mij althans.
als je het overschakelen gewoon meer tijd geeft kraaakt ie niet omdat dan de synchromesring nog wel zn werk doet.

correct me if i'm wrong

ForeverYoung

#6
Citaat van: edgo op 22 oktober 2006, 16:34:58
Probleem twee;Bij het proefrijden was er niets mis met het schakelen, maar nu wil hij soms moeilijk van de eerste naar de tweede versnelling.Dit is niet altijd maar wel regelmatig!

In een gunstiger geval zou dit ook het automatische koppelingsstelmechanisme kunnen zijn. Hoe is de pedaalslag, wil ie meteen bij het laten opkomen al 'rijden' of moet je eerst bij het 'midden' ofzo aanbeland zijn?
En is dit altijd hetzelfde, of varieert de slag.
Op een gegeven moment raak je eraan gewend als het veranderd is, maar dat merk je niet. Pas als er problemen zijn met schakelen, valt het dan op dat het aangrijpingspunt veranderd is.

edgo

Citaat van: rs50jochem op 22 oktober 2006, 17:29:58
Tak tak tak is waarschijnlijk gewoon weer de gebruikelijke recirculatieklepje..

Waar zit dat geval,het lijkt dat het ergens links boven onder de motorkap vandaan te komen.
Is dit van de lucht recirculatie verwarming?

edgo

Citaat van: Edward (ForeverYoung) op 22 oktober 2006, 18:03:10
Citaat van: edgo op 22 oktober 2006, 16:34:58
Probleem twee;Bij het proefrijden was er niets mis met het schakelen, maar nu wil hij soms moeilijk van de eerste naar de tweede versnelling.Dit is niet altijd maar wel regelmatig!

In een gunstiger geval zou dit ook het automatische koppelingsstelmechanisme kunnen zijn. Hoe is de pedaalslag, wil ie meteen bij het laten opkomen al 'rijden' of moet je eerst bij het 'midden' ofzo aanbeland zijn?
En is dit altijd hetzelfde, of varieert de slag.
Op een gegeven moment raak je eraan gewend als het veranderd is, maar dat merk je niet. Pas als er problemen zijn met schakelen, valt het dan op dat het aangrijpingspunt veranderd is.

De koppeling pakt direct op.En of er iets veranderd dat wordt moeilijk! Ik heb de auto net 5 dagen!

edgo

Citaat van: Nils. op 22 oktober 2006, 17:06:58
Hoeveel kilometer staat er op de teller?

Op een gegeven moment slijten je synchromes ringen namelijk gewoon, en dat merk je aan het begin met af en toe moeilijk schakelen. Bij het ene toerental gaat het net ff wat beter als het andere. En vooral zijn 1 en 2 hebben hier last van (omdat dat de versnellingen zijn die het hoogste koppel te verduren krijgen) Ik rij al 2 jaar op deze manier rond, op een gegeven moment krijg je gevoel voor wanneer je wel soepel kan schakelen en mij stoort het al totaal niet meer. Misschien dat ik nog 1, 2 of misschien wel 3 jaar zo door kan rijden voor de bak echt aan een revisie toe is.

Er staat 134.000km op de teller,en het is alleen van 1 naar 2 schakelen.En inderdaad ik heb er minder moeite mee dan mijn vrouw.Die raakt iedere keer over de *#^*;-(

edgo

Ik heb het antwoord denk ik al gevonden,(zoekfunctie gebruikt)Het blijkt de recirculatieklep te zijn.Deze zal ik moeten uitschakelen dmv het stekkertje los te halen.Hoop dat dit werkt!....

Nu nog die 2e versnelling die soms tegen "sputterd" Als dit aan de synchromes ringen ligt,is dit een kostbare reparatie?

Alvast bedankt voor de snelle reacties tot nu toe!..

Paul

Je zou eens een keer nieuwe bakolie kunnen proberen, kan nooit kwaad.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

matthew

Ik zou eerst de bak spoelen en als je dat dan hebt gedaan inderdaad daarna nieuwe bakolie erin en dan kun je hoogstwaarschijnlijk weer jaren lekker schakelen.

edgo

Versnellingsbak olie verversen gaan we dan ook maar doen.Is dit duur om te laten doen?
Of zelf doen,aftappen lijkt mij geen probleem. Maar hoe vul je de bak weer? En hoeveel olie moet er in? En welke olie is aan te raden?

Ik weet het ik blijf maar vragen (newbie hé)enne thanks for the reply;-)

harm

aan de kilometers zal het niet liggen , die van mij heeft bijna 100000 km meer op de teller en die maakt nergens rare geluiden
calque sans air ride
http://www.klikhierniet.net

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev