Advertenties


hij gaat niet makkelijk in zijn 1e versnelling

Gestart door hhi, 4 september 2006, 09:10:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hhi

als ik hem in zijn 1e versnelling schakel gaat dat zeer moeizaam.
ik moet echt door duwen om hem in zijn 1 te krijgen.zowel als ik stil sta en als ik terug schakel
heeft iemand hier ervaring mee en waat wat het is

Timo Zuiderduin

Bij terugschakelen is dit in ieder geval wel normaal!

Je kan hem pas fatsoenlijk in 1 zetten als de auto genoeg afgeremd is.
als je hem voor die tijd in 1 wil zetten moet je inderdaad flink doorduwen. dit is niet echt goed voor je blokkie!

gaat hij ook moeilijk in 1 als je de auto net start?

Marc H.

Meerdere mogelijkheden van goedkoop naar duur:

1. Je mat ligt onder het koppelingspedaal, waardoor deze niet ver genoeg ingetrapt kan worden. De oplossing kun je zelf bedenken.
2. Koppelingsplaten versleten, waardoor niet helemaal ontkoppeld wordt. Kun je merken aan het aangrijpingspunt van de koppeling. Auto op de handrem, in zijn 1 (als dat lukt  :D), en de koppeling op laten komen. Zit het moment dat de koppeling aangrijpt erg hoog in het pedaal, kon het wel eens zijn dat je platen versleten zijn. Even naar de dealer nieuwe platen halen of laten afstellen.
3. Synchromesh van de eerste versnelling is versleten. Dit betekent over het algemeen een nieuwe wisselbak.

Ik hoop voor jou het eerste, maar waarschijnlijk is het 2 of 3.

EyesOnly

Bekend megane kwaaltje. Als je een andere auto gewend bent zijn de eerste en tweede versnellingen erg stroef. Vooral de 1 en zeker als het koud is.

TrickeY

Citaat van: Marc H. op  4 september 2006, 09:25:09
2. Koppelingsplaten versleten, waardoor niet helemaal ontkoppeld wordt. Kun je merken aan het aangrijpingspunt van de koppeling. Auto op de handrem, in zijn 1 (als dat lukt  :D), en de koppeling op laten komen. Zit het moment dat de koppeling aangrijpt erg hoog in het pedaal, kon het wel eens zijn dat je platen versleten zijn.

is hij niet bijna versleten als hij hem juist heel snel aangrijpt?
dat heb ik in ieder geval meerdere mensen horen zeggen, maar ik weet het nie :D

Marc H.

Nee, hoe hoger in het pedaal het aangrijpingspunt, hoe meer versleten je platen zijn. Als je maar lang genoeg wacht, gaan de platen vanzelf slippen bij beetje pittig optrekken (meer toeren, maar geen snelheid maken).

TrickeY

hmmm, heb ik dus voor niets koppelingsplaten gekocht hahaha
die van mij pakt hem echt heeeeeeeeel snel.
het werdt mij dus anders verteld  8)7 N  . ik vond al dat hij het lang volhield totdat hij gaat slippen, nu nog steeds geen last.

maar mijn synchromesring van de derde is versleten, over 2 weken wordt de bak er af gehaald en gereviseerd.
koppeling zou dan dus ook gelijk vervangen worden

Meganez

Voor de kwaal van het niet terug krijgen in zijn 1 of 2 helpt dubbelclutchen zonder tussengas ook.

@TrickeY
Mag ik vragen wat je kwijt bent voor de versnellingsbakrevisie inclusief het vervangen van je koppeling?

TrickeY

600 euro maximaal

waarvan 150 euri koppelingsplaten. die ik dus ga proberen te cancelen :D

Patrick

als je de versnellingsbak er toch uit heb,
zou ik de koppeling ook meteen vervangen.

TrickeY

#10
dat is ook een optie, ik kan natuurlijk altijd even afwachten totdat de bak eraf is, en ff kieken hoe die plaat er aan toe is :)

Erix

Gooi er voor de gein eens nieuwe bakolie in...scheelt heel veel tijdens het schakelen; verse sapjes of afgewerkte dikke troep.
ZX-Audio · the finest audio products around

TrickeY

dat kun je idd proberen, miskien wil die dan wat soepeler in de eerste

bij mij is dat ook gedaan, nieuwe olie. + een goetje die het reinigt. das inmiddels 3 a 4 weken geleden, en het werkt nog niet.
dus vrijwel zeker dat het de synchromes is  (in mijn geval)

dennis (red-devil)

en weet dan ook iemand wat het kan zijn als ik de kopeling snel laat opkomen  tot dat die hem direct pakt  hoor ik elke x een bonk doet die niet altijd
en soms  ook met overschakelen


sorry dat ik dit even in dit topic zet
Red-Devil

matthew

Ik zou eerst de versnellingsbak spoelen met motor flush van forte en dan aftappen als je dat gedaan hebt en dan nieuwe bakolie erin.(misschien met en klein beetje max 0,5l automaat olie toevoegen is dunnen schakeld ook weer makkelijker.)
Voor het spoelen moet er eerst een beetje bakolie uit en dan het reininegingsmiddel erin en dan schakelen zonder te koppelen.(de voorwielen moeten wel los van de grond zijn dus stilstaant doen.)
Dit doe je 15 min en dan tap je hem weer af en vul je hem weer.

Versnellingsbak kan er eventueel altijd nog af als er ie toch nog slecht mocht zijn.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev