Advertenties


[Megane Coupe Phase 1][2.0 16v Supercharger][Dirk Kuipers]

Gestart door Dirk Kuipers, 25 augustus 2006, 00:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Woensdag de sleutel gekregen van ons nieuwe huis. Dus dat is klussen geblazen...

Dus toch maar besloten de auto even aan de kant te zetten totdat het huis wat op orde is.
Vanmiddag nog even snel gewassen, en toen op zijn voorlopige plekje neergezet:



Ik heb de auto ook maar geschorst. Aangezien het stationair lopen nog niet helemaal goed ging, was een apk nog ver weg. En aangezien ik wel al boetes kreeg omdat ik geen apk had, heb ik hem maar geschorst..
Nu in alle rust klussen aan het huis..

Dirk Kuipers

Zo..

2 maandjes verder met timmeren, schilderen, behangen, verhuizen, en ga zo maar door...

Binnenkort weer nieuws omtrent de megane.

Wat moet er gebeuren?

- Een olielekkage oplossen.. Hopelijk is het alleen de pakking van de carterpan... Nieuwe pakking is gehaald en zal gemonteerd worden.
- Knippers in de spiegels eindelijk eens aansluiten.
- Wastegate eruit halen (heeft geen functie nu) en daar een bypass valve voor in de plaats zetten.
Dit is een dumpvalve zonder veer, zodra ik het gas los laat, zal hij alle druk "lozen". Hiermee zal ik stationair dus geen druk meer hebben, waardoor hij hopelijk beter zal lopen (en ook lager in toeren).
- Uitlaat geluid minderen. Het "tank" geluid wat mijn auto maakt moet plaats maken voor een wat zachter geluidje zodat ik de compressor beter kan horen, en ik me meteen geen zorgen meer hoef te maken om een eventuele decibelmeting waar ik nu bij lange na niet door zou komen..

Als dat gedaan is moet hij opnieuw worden afgesteld (het stationair gebeuren, en wellicht ook nog eens beter laten kijken naar het moment dat je gas geeft, hier hapert hij soms nog iets).

Daarna apk regelen..

En als we zover zijn, ja, dan heb ik hier nog hééééééúúúúúlll veel spulletjes liggen..
Zoals een camco alarm, xenon, etc etc.
De carputer eindelijk eens afmaken.
De kofferbak eindelijk eens afmaken..

etc etc etc..

wish me luck! :P

Dirk Kuipers

Weer wat storingen later.. :P

Gister de auto maar weer naar het klushok gesleept.
We gaan alles nog 1 keer uitelkaar halen om de laatste dingen aan te passen.
Dan gaat hij weer weg om weer goed afgesteld te worden, en hopelijk kan ik dan eindelijk weer voor de apk en ermee de weg op. En hopelijk blijft hij dan ook stationair goed lopen (daarvoor gaan we nu wat dingen aanpassen).

Om toch maar een plaatje te kunnen posten...
Hier weer het trieste gezicht met emmers onder de auto om de olie en koelvloeistof op te vangen..



De afgelopen weken het DTA systeem wel al een beetje door gekregen. Hij wou van de één op de andere dag niet meer aanslaan bij het starten.. Dus toen zijn we opzoek gegaan naar errors..
Helaas, we hebben het zelf nog niet kunnen vinden, maar wel zijn we wat wegwijs geworden in het dta systeem. Waar die errors dan allemaal wel niet goed voor zijn! :P


Zoals ik vertelde wil ik het geluid van de uitlaten minder hebben. Gister toen we onder de auto stonden maar besloten de hele uitlaatlijn opnieuw te maken. Een tikkie groter maken en alles ertussen uit wat er nog tussen zit. En opzoek naar wat stillere dempers achter.

Dirk Kuipers

Weer wat nieuws omtrent de megane..

Inmiddels is de pakking van de carterpan vervangen en hiermee is hopelijk de olie lekkage verholpen.
Onderkant van de motor is ook meteen goed gereinigd.

Ook bezig geweest met de bypass-valve.



Hier de compressor. De buis die er nog opzit is de buis die naar de motor toe gaat (waar de druk in staat). Het gat vooraan is van het inlaat gedeelte.
Op de buis hebben we er een klein buisje gelast (de plek waar eerst de wastegate zat).
Aan dit buisje komt de bypass-valve die we vervolgens naar het zwarte plaatje brengen (het inlaat gedeelte dus).
Als ik stationair draai, laat de bypass-valve de druk door naar de inlaat, en gaat het in een kringetje.

Wat puzzelwerk verder:



Zijn we weer even up to date.. :)

Dirk Kuipers

Afmaken bypass-valve:



En auto voor de zoveelste keer weer inelkaar gezet.
Klaar om weggebracht te worden voor het afstellen (moet alleen nog een slangetje op de bypass-valve)..




Dirk Kuipers

Auto staat weer bij fcg engeneering..
Hopen dat hij het straks beter doet en geen storingen meer geeft..

Dirk Kuipers

Gister weer even contact gehad.
Het startprobleem is inmiddels opgelost. Bleek de startmotor te zijn die een magnetisch veld mee gaf aan het vliegwiel waardoor het toerental niet goed meer te lezen was.
Is inmiddels een andere startmotor geplaatst.

Nu moet hij alleen stationair nog beter worden afgesteld.

Dirk Kuipers

En eindelijk weer aan het knutselen:



Auto rijd na de laatste aanpassing super. Ook stationair blijft hij nu gewoon lopen. Ook kakt hij niet meer in als ik een stoot gas geef.
Alleen de koude start is nog niet super.

Eerste probleem hadden we gister alweer. Een loopwiel tussen de multiriem zat toch niet zo recht als we dachten. Resultaat was dat de multiriem wel erg snel sleet en hij er bijna afliep na een stukje "scheuren".

Dit was er nog over van de riem (daarnaast een nieuwe):



Vandaag alles proberen "recht" te zetten zodat dat niet meer gebeuren kan en de oude kabelboom uit het motorruim verwijderen.


Dirk Kuipers

Stationair als motor warm is:

http://www.youtube.com/watch?v=pbZFpPqGA5Y

Een stuk beter nu dus. Ook geen geblaas meer, aangezien de bypass valve dat nu allemaal regelt.

Morgen voor de apk! Spannend! :)

Dirk Kuipers

Niet voor de apk geweest, de auto had er geen zin in...
De koude start blijkt toch echt nog een drama..

Met starthulp bezig geweest, maar dat heeft alleen maar schade opgeleverd. De waterpomp regelaar is nu kapoet.

Later meer.

Dirk Kuipers

Weer druk bezig geweest..

De storing weer gevonden. De waterpomp regelaar bleek kapot te zijn. Deze is ter reparatie. Mocht dat niet lukken dan moet ik helaas een nieuwe kopen.

Alles is weer uit elkaar gehaald omdat we niet bij de oude kabelboom konden (en ik die wel wou opruimen) en omdat hij nog olie lekt (bij de adapter bij de oliefilter).

Toen ik alles loshaalde zag ik dat de steun aan de achterkant van de compressor geknapt was. Deze was gemaakt van een niet al te sterk buisje omdat we niet verwachtten dat hier erg veel druk op zou staan en alleen bedoeld was hem op zijn plek te houden daar. Naja, wel dus.



Vervolgens begonnen aan de oude kabelboom (die nog gedeeltelijk gebruikt word).





Na het "opruimen" was dit het verwijderde materiaal:



Hier de kabelboom weer in de hoezen gedaan (op de foto nog niets afgetapet)



Nu de lekkage oplossen, de gebroken steun opnieuw maken en nog wat kleine dingetjes aanpassen. Dan weer in elkaar en hopen dat ik een poging kan doen voor de apk.

Niet echt spannende updates en foto's.. Toch best wel veel werk geweest allemaal. Ook die kabelboom ontleden viel nog niet mee.

Dirk Kuipers

Weer wat tegenslagen gehad en alweer een heel eind verder..

Blok lekte olie (krukaskeering) maar ook begon hij koelvloeistof te lekken (uit de kop).

Dus besloten de motor er alsnog helemaal uit te takelen en het allemaal op te lossen.

Hier het takelen:









We zijn meteen begonnen om de versnellingsbak te demonteren zodat we hem in een steun konden hangen:



Hier hangt hij dan, en zijn we de kop aan het demonteren:



Het motorruim is nu wel erg leeg, dus laat ik meteen gebruik maken van de situatie door het motorruim (deels) oranje te spuiten.

Zo was hij na het takelen:



Nog wat extra strippen:



Nog een foto'tje van boven:



De kop is inmiddels weggebracht om te worden gevlakt en geperst.

Vandaag ga ik het motorruim schuren en reinigen en hoop ik ook alvast wat in de primer te kunnen zetten..
Later meer foto's!

Dirk Kuipers

Vandaag het motorruim schoongemaakt, geschuurd en ontvet. Vervolgens al wat afgeplakt.



Hopelijk morgen de grondlaag (en wellicht ook al de eerste laag oranje) erop.

Dirk Kuipers


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev