Advertenties


[Megane Coupe Phase 1][2.0 16v Supercharger][Dirk Kuipers]

Gestart door Dirk Kuipers, 25 augustus 2006, 00:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Tijd om weer eens wat foto'tjes te plaatsen.

De nieuwe opstelling (het wielletje van de dynamo moeten we nog afdraaien aangezien de andere kant van de riem er nu langs gaat en de ribbels er nu dus niet op moeten).
We spannen de riem nu niet meer met de dynamo, maar met een zelfspanner die ik nog had liggen van een aircosteun.



Ik heb een adapter voor wat metertjes gekocht die je tussen de oliefilter kunt schroeven. Alleen zit mijn compressor dan in de weg, dus halen we "het aparaat" (weet de naam ff niet) weg dat achter de oliefilter zit. Hier loopt olie en koelvloeistof door om de olie iets sneler op te warmen. naja, dan maar een motor die iets minder snel is opgewarmd. :)



Hier de plek waar nu 2 voltmetertjes komen (maar weer eens een gat dicht gemaakt van een ventilatorrooster, 2 roosters is tensotte toch wel wat veel, 1 is beter! Y ).



Hier de (vernieuwde) steun in de bankschroef:





Al met al vind ik de opstelling nu veel mooier en ben ik dus weer een tevreden man.

Op de planning staat nu:
- Distributieriem vervangen.
- Homokineethoes vervangen (links voor).
- Oliekoeler plaatsen (radiateurtje, olieleidingen en thermostaat).
- Wastegate monteren.
- Turbodruk, olietemp en oliedruk metertjes inbouwen.
- Buizen aflassen.
- Spullen (buizen, inlaat, etc) polijsten.
- Inelkaar zetten.
- Dashbord (voltmetertjes) inbouwen.

Vervolgens wegbrengen naar iemand die het volgende moet doen:
- DTA computer inbouwen (inclusief nieuwe kabelboom) .
- De motor helemaal afstellen.
- En eventueel de fout zoeken als we de motor straks zelf nogsteeds niet goed aan de praat krijgen.

Het is nog wel een aardige lijst, maar heb wel het idee dat straks het einde eens in zicht komt.. het is nu puntjes aftellen en wegstrepen.   !-!

Dirk Kuipers


Dirk Kuipers

Gister langs geweest bij de man die een DTA systeem gaat inbouwen. Dit komt helemaal goed!

Vandaag weer één punt van het lijstje gedaan.

Op de planning staat nu:
- Homokineethoes vervangen (links voor).
- Distributieriem vervangen (en waterpomp, etc).
- Oliekoeler plaatsen (radiateurtje, olieleidingen en thermostaat).
- Wastegate monteren.
- Turbodruk, olietemp en oliedruk metertjes inbouwen.
- Buizen aflassen.
- Spullen (buizen, inlaat, etc) polijsten.
- Inelkaar zetten.
- Dashbord (voltmetertjes) inbouwen.

Vervolgens wegbrengen naar iemand die het volgende moet doen:
- DTA computer inbouwen (inclusief nieuwe kabelboom) .
- De motor helemaal afstellen.
- En eventueel de fout zoeken als we de motor straks zelf nogsteeds niet goed aan de praat krijgen.







Het viel nog niet mee. We hebben hem er daarom eerst maar helemaal uitgehaald..


Dirk Kuipers

Op de planning staat nu:
- Homokineethoes vervangen (links voor).
- Distributieriem vervangen (en waterpomp, etc).
- Oliekoeler plaatsen (radiateurtje, olieleidingen en thermostaat).
- Wastegate monteren.
- Turbodruk, olietemp en oliedruk metertjes inbouwen.
- Buizen aflassen.
- Spullen (buizen, inlaat, etc) polijsten.
- Inelkaar zetten.
- Dashbord (voltmetertjes) inbouwen.


Hier is de (externe) wastegate te bewonderen:


Dirk Kuipers

Het einde komt nu toch wel aardig in zicht.
Al zou je dat niet zeggen als je deze foto ziet (gister genomen):



Inmiddels de buizen en inlaatspruitstuk "ergens" naartoe gebracht.

Zo was hij:



Ik hoop straks op iets meer "bling bling". :)

Dirk Kuipers

Há, weer een streepje meer! ;)

Op de planning staat nu:
- Homokineethoes vervangen (links voor).
- Distributieriem vervangen (en waterpomp, etc).
- Oliekoeler plaatsen (radiateurtje, olieleidingen en thermostaat).
- Wastegate monteren.
- Turbodruk, olietemp en oliedruk metertjes inbouwen.
- Buizen aflassen.
- Spullen (buizen, inlaat, etc) polijsten.
- Inelkaar zetten.
- Dashbord (voltmetertjes) inbouwen.

Dirk Kuipers

Alles laat helaas lang op zich wachten waardoor ik het niet af kan maken... :(

Wel heb ik besloten 1 punt eerst te schrappen, en pas na het meten daarvan bepalen of het nodig is.
Namelijk de oliekoeler.

Op de planning staat nu:
- Homokineethoes vervangen (links voor).
- Distributieriem vervangen (en waterpomp, etc).
- Oliekoeler plaatsen (radiateurtje, olieleidingen en thermostaat).
- Wastegate monteren.
- Turbodruk, olietemp en oliedruk metertjes inbouwen.
- Buizen aflassen.
- Spullen (buizen, inlaat, etc) polijsten.
- Inelkaar zetten.
- Dashbord (voltmetertjes) inbouwen.

Ik wacht nu op wat spulen die moesten worden afgedraaid (pas daarna kan ik de metertjes inbouwen)....
Daarnaast heb ik de buizen naar een polijster gebracht waar ik ook nogsteeds op wacht (daarna kan het in de lak en ingebouwd worden).

Zodra deze 2 dingen binnen zijn, kan alles inelkaar worden gezet en kan de laatste fase beginnen, namelijk het inbouwen van een DTA (maar dat laat ik doen door iemand anders).

Lest mij nu eerst niets anders dan wachten, wachten en ng eens wachten... "zucht".

Dirk Kuipers

Goh, zeuren helpt.. :)

Eindelijk kreeg ik mijn spullen (deels) binnen!
Dus we konden weer verder. :)

Eerst nog maar 3 neonbuizen onder mijn auto verwijderd... Ik miste de voorste, dus wist niet wat ik er nu nog mee moest... Dus dan maar weg met die rommel.. Hier hangen ze nog aan 1 draadje. hehehe.



Vervolgens de steun (die we inmiddels al weet ik hoe vaak verbouwd hebben, maar nu definitief klaar is) in de kleur gespoten:





Hier hebben we de slangen verbonden die voor de oliefilter in een "apparaat" kwamen waar de olie en koelvloeistof elkaar "tegen kwamen".



Dat apparaat is inmiddels verwijderd en heeft plaats gemaakt voor een adapter:



En vervolgens daar de oliefilter weer op:



Het meetapparatuur voor de metertjes zit daar inmiddels in de adapter.

Hier even gepast hoe het kwam met de metertjes, en die kan nu ook in de plamuur:



Ik heb inmiddels een deel van de polijster terug gekregen (inlaatspruitstuk was nog niet naar wens, dus die komt volgende week):





Deze buizen moet ik nu in de lak zetten, en dan zijn ze klaar.

Daarnaast wat spuitbussen besteld om wat onderdeeltjes te spuiten.. ook bv de zwarte randen onder mijn motorkap:



Volgende week hoop ik weer meer nieuws!

Dirk Kuipers

Vandaag ook mijn inlaat gekregen.. Ben eigenlijk niet echt tevreden over het eindresultaat.. Maar zet hem er eerst op, en wellicht dat ik in de toekomst alsnog een keer een ander spruitstuk koop en deze zelf eens helemaal probeer te polijsten..
Voor nu wil ik rijden!
Het is niet dat ik nu gehaast te werk ga, maar wil het spruitstuk er dan een keer los bij hebben zodat ik er juist in alle rust aan werken kan.
Dus vandaag dit spruitstuk meteen in de lak gezet zodat hij vanacht nog kan drogen, en we morgen weer kunnen bouwen..

Van ver af lijkt hij wel mooi:



Alleen zijn de hoekjes helaas niet naar mijn zin:



De andere kant is helemaal niets aan gedaan, het mooiste zou ik zelf eigenlijk vinden dat dat ook helemaal glanst zodat het in de buizen verder gaat en het 1 geheel is. Dus dat is nog wel iets dat ik in de toekomst nog eens rustig zelf ga proberen.



Hier inmiddels 2 laklagen verder:



Dirk Kuipers

Gister begonnen met opbouwen.







Daarnaast was ik even wat aan het poetsen, en kwam ik 3 zekeringen tegen die ik eigenlijk nooit had gecontroleerd... Op één of andere manier had ik het gevoel dat ik deze zekeringen eens moest controleren, en wat bleek? Juist, er zat een kapotte bij. De zekering rechts onder (op de foto al vervangen) was stuk. Ik zal nog eens even zoeken waar die zekering precies voor is, iemand enig idee?



Volgende week hopelijk alles afbouwen en de auto dus wegbrengen voor het DTA systeem.
Whoehoee!!

Dirk Kuipers

Vandaag weer een hele dag bezig geweest..

De compressor was aan de onderkant wat vochtig. Hij lekte wat olie uit het voorste huis (daar zit olie in waarmee hij zichzelf smeert).
We hebben de compressor daarom maar eens uitelkaar geschroeft en wat bleek, er zat nieteens een pakking tussen..
Vandaag zelf een pakkingkje gemaakt en heb weer even hervult met olie die erin moest.

Zo ziet een compressor er uit van binnen:



Hier de gefabriceerde pakking:



Vervolgens de auto weer helemaal opbouwen.

Eerst de sensoren voor de metertjes van draden voorzien:



Deze draden netjes wegwerken:



Hier zit hij weer helemaal inelkaar, maar hebben we de buis nog niet op de inlaat gezet om hem weer even te testen zonder dat de motor al geblazen wordt.




Maar helaas... Nogsteeds hetzelfde probleem als eerst. Hij blijft nieteens stationair lopen en ook als je er gas bij gaat geven valt hij op een gegeven moment uit.

Zodra ik tijd heb, en iemand met een trekhaak die mijn auto kan slepen, ga ik de auto wegbrengen voor:
- een nieuwe kabelboom
- dta motormanagement systeem.
- afstellen

(nu maar hopen dat hij het met de dta erop wel gewoon doet of dat ze de (onbekende) fout kunnen opsporen..

Dirk Kuipers

Eindelijk, hij mocht het daglicht weer eens zien..



Nu is het wachten tot hij klaar is.

Dirk Kuipers

Heb ook niet helemaal stilgezeten afgelopen week.
Als de auto straks terug komt, wil ik m'n dashboard ook meteen weer inelkaar zetten. Dus daar moest nog even wat aan gebeuren:

Plamuren en schuren:



In de spuitplamuur (zo zie je meteen de kleine plekjes nog even, tis dus nog niet helemaal klaar):






Dirk Kuipers

Bah.... Ben al die tegenslagen nu wel zat...
Hoopte er even vanaf te zijn, maar helaas.....

De dta pakt 'm niet...
Het vliegwiel zorgt voor een storing bij de bdp sensor...

Dus zondag de auto maar weer ophalen en dan moet de bak (of de gehele motor) eruit en moeten we verder zien...
Ga het deze zomer dus in ieder geval niet meer redden....

:neen:

Dirk Kuipers

Ik zeg: lang leve dit forum!  !-!

Na mijn vorige bericht kreeg ik een pm van LVD dat hij iemand kende die dit probleem ook heeft gehad.
Na wat telefoneren is er een simpelere oplossing boven gekomen.

Zojuist nog even gebeld met de man die nu bezig is de dta erop te zetten. Hij vertelde dat de auto gister eindelijk (na het oplossen van nog wat storingen) stationair bleef lopen met de nieuwe computer.

Er is dus weer wat hoop!!!

Mijn doelstelling is nu om de franse autodag in Oss te gaan halen!
Duimen jullie met mij mee? :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev