Advertenties


wegvallen vermogen

Gestart door Edwin, 10 augustus 2006, 19:26:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Beste allemaal,

ben de laatste 2 weken van juli op vakantie geweest met mijn Megane Coupe 1.6e uit 98 (1ste fase)
Helaas ben ik daar niet helemaal zonder problemen met de auto doorheen gekomen.
Op de heenweg gebeurde het voor het eerst in de Gothard tunnel: mijn vermogen viel weg, maar gelukkig kwam het vermogen vrij snel weer terug.
later in een rij voor de tolweg gebeurde het weer 5x, het vermogen viel weg en de motor sloeg af.
Uiteindelijk toch nog naar de plaats van bestemming kunnen rijden, en daar maandag het benzine filter laten vervangen.
Helaas, dit heeft niet geholpen.
Op de terugweg naar huis, na zo'n 250km zonder problemen en stops gereden te hebben viel het vermogen van de motor weer weg. Weer de auto starten en hij ging weer even.Toen even getankt en de auto voor een kwartier ongeveer laten afkoelen. Later gebeurde het in de Mont-blanc tunnel weer. (dat was nog geen half uur rijden vanaf waar ik de auto heb laten afkoelen)
Toch weer doorgereden, weer een tijdje zonder problemen (het was toen zo'n 20-22 graden C) maar na een tijdje (temperatuur was inmiddels ook gestegen) werd het erger, totdat het zo'n 4 keer in een kwartier gebeurde.
de rest kort:
anwb gebeld, auto gerepatrouieerd, auto naar garage in dorp, garage in dorp kan niets vinden.
Degene die mij heeft opgehaald hoorde wat fluiten onder de auto en zei dat het misschien mijn benzinepomp was, maar de monteur in nederland kan dus niets vinden (pomp levert meer als 2 bar)

heeft iemand een idee wat dit probleem kan zijn, of ook zoiets soortgelijks gehad
kan het aanzuiging van lucht zijn, kan de temperatuur er mee te maken hebben gehad, kan het de uitlaat zijn??

ik hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven
alvast bedankt in ieder geval

Haagsepascal

Nou heb toevallig nou net ongeveer hetzelfde. Kan je waterpomp zijn. Verstopt, of gescheurd. Hangt van je koelvloeistof af.

Groeten Pascal

Paul

Kan het slangetje van de map-sensor zijn, of de kat die soms niet goed doorlaat
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Hans B

bij mij was het toen de kat!

IK

IK had ook ongeveer zo iets onder het rijden vermogen weg en uitvallen maar bij mijn was 1 bobine ermee genokt

mickeynox

ik heb het ook op dit moment en bij mij is het waarschijnlijk m'n benzine pomp ze hebben alles al geprobeert.

Maar moet je hem dan opnieuw starten en kan je dan weer verder rijden op doet tie het gewoon weer zonder starten  :?

Olav

#6
Ik heb met mijn megane 2.0 8V uit 97 hetzelfde, ook het vermogen wat spontaan wegvalt.
Ik denk dat ik het bij mijn megane gevonden heb, gisteren kreeg hij het voor de 2de keer (1ste keer kon ik de auto ook na een 30 minuten weer starten en gewoon naar huis rijden), ik heb toen een tang kunnen lenen bij een fietsenmaker waar ik vlakbij stond en heb tijdens het lopen van de auto 1 voor 1 de bougiekabels los getrokken. Bij 2 kabels die van dezelfde bobine afkwamen merkte ik geen verschil in het lopen van de motor. Hij bleef even beroerd lopen bij het lostrekken van de kabels van 1 bobine.
Heb de auto toen naar huis kunnen krijgen en heb daar de 2 bobines onderling omgewisseld. Vandaag de auto een tijd laten lopen tot dat deze weer beroerd ging lopen. Het lijkt erop dat hij dit euvel pas krijgt als de bobine goed warm wordt.
Heb toen de kabels weer 1 voor 1 losgetrokken van de bougies en nu blijkt dat andere 2 cilinders niet liepen. Dus ik heb hier mijn conclusie uit getrokken dat het aan 1 bobine ligt en gelukkig niet aan de aansturing (computer) van de bobine.
Misschien dat jullie hier ook iets aan hebben.

--Edit--

Nou vandaag (ma 14 aug) even een nieuwe bobine gehaald en vervangen, hopen dat het nu goed is.

Eddie Emmer

Hey allemaal,

na mijn avontuur in Italie/Frankrijk, is mijn auto dus terug gebracht naar Nederland, maar er is uiteindelijk niets gevonden.
Vervolgens maar besloten om er maar gewoon weer mee te rijden.
Eigenlijk is dat tot en met een paar weken goed gegaan (afgezien van een ongelukje na :( ), maar helaas, 3 weken geleden begon het weer.
Na een half uurtje rijden viel het vermogen weg van mij motor.
Naar Renault garage geweest, die heeft er een computer op aangesloten, maar geen electronische foutmeldingen gevonden.
Het enige wat hij zei, is dat mijn kat vervangen moest worden, want er zat geen 'steen' meer in.
Aangezien er ook een deuk/gaatje in zat door een botsing met een steun, heb ik het zelf maar vervangen.

Nu lekt er alleen wat uitlaatgassen bij het spruitstuk en ik krijg het niet strakker aangedraait.
Wat kan ik dan het beste doen?
Ik heb namelijk wat gehoord over dat het zich ook nog een beetje moest vormen, of ik kon er misschien wel een 1 of andere soort klei tussen vrotten en misschien zelfs een (rubberen) ring ertussen.

Wie bied?
PS: ik moet nog steeds eens laten kijken naar de bobine's

Meganomaan

Een rubber ring gaat smelten en gumgum of iets dergelijks zal ook een korte tijd stand houden. Bij mijn kat was het spruitstuk ingescheurd wat dus uitlaatgas liet ontsnappen en alleen met een nieuw spruitstuk te verheplen was. Was overigens het deel waar de kat overheen schuift. Heb je alle rubber slangetjes nagekeken onder de kap? Luchtfilter en alle openingen? Bougies op koolvorming of electrodeverbranding? Labdasonde zit goed vast? (kan trouwens ook het euvel zijn van ontsnappend gas).

Eddie Emmer

Inmiddels de Kat er wel goed onder gekregen. Had em niet goed eronder hangen. Dat is in ieder geval 1 probleem minder.

Helaas heb ik gister weer het euvel (het wegvallen van het vermogen) weer gehad.
Nou heb ik een aantal vraagjes:
1) Hoe kan de katalysator (eventueel in combi met de lamba sonde) het wegvallen van het vermogen veroorzaken na een half uur/uur rijden
2) hoe kan een bobine dat veroorzaken. En als 1 bobine wegvalt, klopt het dan dat mijn motor (of ECU) heel het vermogen
wegkapt?
3) Kan de benzinepomp het echt niet zijn, ik heb het idee dat die abnormaal hard geluid maakt (in de vorm van een hoge piep) Kan mij ook voorstellen dat de pomp teveel last krijgt van fysieke weerstand doordat het niet goed loopt, waardoor deze uiteindelijk er mee stopt. Dit kan in mijn ogen ook verklaren waarom het na het opnieuw starten het probleem tijdelijk verholpen is.
4) Ik rijd mijn tank meestal redelijk leeg, tot in de reservetank. Dit schijnt niet echt goed te zijn? Misschien helpt het als ik er een 1 of ander goedje in gooi, wat de tank schoon kan maken.

hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven.

Edwin

Meganomaan

De kat moet normaal goed doorstromen. In de kat zit een soort steen die de gassen reinigt (even heel kort door de bocht maar dat is ongeveer zoals het werkt). Het wil nog wel eens gebeuren dat die steen verkruimelt
en de doorgan blokkeert. Niet zozeer de doorgan IN de kat maar in de tussendemper die achter de kat geplaatst is. Vaak worden deze bij het vervangen van de kat leeggeschud. Het gruis verstopt dus de doorgan en dit kan tijdens het rijden zeker gebeuren want je maakt een een bocht naar links, naar rechts en kuilen in de weg. Konstant in beweging dus.

De bobine is een spoel die door electriciteit een hogere spanning afgeeft. Het wil niet alleen voorkomen dat ze gewoon helemaal stuk gaan en dus niets meer doen, ook gebeurt het wel dat als ze warmer worden er een hogere weerstand opgewekt wordt inwendig waardoor de stroom aanvoer verminderd wordt. Laat je de motor afkoelen zal het probleem even weg zijn tot de temperatuur weer opnieuw bereikt is. Een garage kan dit testen.

De brandstofpomp maakt op zich weinig geluid. Je hoort hem wel maar je moet er wel op letten anders mis je het geluidje. Ik denk dus dat daar het euvel bij jou te vinden is. Anderzijds had de garage vastgesteld dat er 2 bar druk uitkomt. Ik weet alleen niet of dit genoeg is, heb je dit al eens bij Renault gevraagd?

Hoe is je klepspeling trouwens? Als de uitlaat te strak staat (wat nog wel voorkomt bij de 8 klepper) stroomt de boel ook niet lekker meer door.

Succes!
Nanne.

Eddie Emmer

nog een vraagje dan maar.
om mijn benzinepomp te vervangen moest de achterbank los, kap los, stekker los, aan -en afvoerleiding los.
Allemaal geen probleem, maar nou moet de 'moer' los. Die zit tot nu toe redelijk muur(moer ;-))vast.

Iemand een idee hoe ik deze los kan krijgen?
Heb al met een hamer en schroevendraaier aan de binnenkant van de moer lopen tikken in de hoop em wat meer 'ruimte' te geven. Misschien nog kruipolie ertussen?

<edit> nog bedankt voor je antwoorden nanne. Over de klepspeling.... hoe controleer ik deze? </edit>

Meganomaan

Ik heb de pomp nog nooit losgehaald maar eh...is het niet bij toeval tegenover gesteld losdraaien? Anders eens een tik op de kop geven om de bout te laten schrikken. En als het echt niet lukt langs de garage gaan.

De klepspeling is te controleren met een zogenaamde voelermaat maar als je het nog nooit gedaan hebt of niet weet hoe het werkt zou ik het niet zelf doen. Als je het verkeerd doet kan je het beter laten doen omdat je anders de motor ernstig kan beschadigen.(kunnen ze meteen even naar die pomp kijken hahaha!)

Succes weer!

Nanne.

Eddie Emmer

inmiddels pomp vervangen en het lawaai is weg.
Dat is in ieder geval hoopvol, moet nu nog een paar duurtesten gaan doen (>1,5 uur)

maar t voelt goed :d
Nanne bedankt voor je replies!

Nick Mattheus

nog eens een vraagje
heb ongeveer hetzelfde probleempje

na ongeveer 1 uurtje de baan op te zijn heb ik precies het gevoel dat mijn cabrio ook iets slomer gaat
Kan dit zijn door 1 van de bobine's of door de katalysator of moet je dan echt iets horen?

grtz
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev